Interpretacja Urzędu Skarbowego w Dębicy
PO I 415-6/05
z 12 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO I 415-6/05
Data
2005.04.12
Autor
Urząd Skarbowy w Dębicy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
delegacja służbowa
diety
podróż służbowa (delegacja)
usługi transportowe
Pytanie podatnika
Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie usług kierowcy może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów diety z tytułu podróży służbowych wykonywanych w ramach tej działalności?
Na podstawie:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy, po rozpatrzeniu wniosku pana Stanisława L. z dnia 28.02.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu - 7.03.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku. Wnioskiem z dnia 28.02.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu - 7.03.2005 r.) pan Stanisław L. zwrócił się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podał, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kierowcy i w ramach tej działalności odbywa podróże. Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy diety z tytułu podróży można zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie strona uważa, że diety stanowią koszt prowadzonej działalności gospodarczej. Po analizie stanu faktycznego tut. organ uznał, iż podatnik jest uprawniony do złożenia wniosku o wydanie interpretacji, a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub skarbowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W odpowiedzi na zapytanie podatnika należy stwierdzić, że definicję kosztów uzyskania przychodu zawiera art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), który stanowi, iż kosztem uzyskania z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy o podatku dochodowym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Definicję podróży służbowej zawiera art. 77 § 1 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), gdzie pojęcie podróży służbowej zostało określone jako wykonywanie zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą podróżą służbową jest ich wyjazd związany z tą działalnością poza stałe miejsce jej prowadzenia, którym jest miejscowość wymieniona we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Zatem w świetle powyższego, działalność gospodarcza prowadzona w zakresie usług kierowcy ze swej istoty nie jest wykonywana w stałym miejscu, dlatego tez wyjazdy poza siedzibę firmy, związane ze świadczeniem tego typu usług, nie są podróżą służbową. Stanowią one zwykłe czynności będące przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej. Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dopuszczający możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą w części nieprzekraczającej wysokości diet przysługujących pracownikom. Nieprawidłowe jest zatem stanowisko podatnika wyrażone w piśmie. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.