Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PP IV/443-50/05
z 31 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP IV/443-50/05
Data
2005.05.31



Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
dotacja
faktura wewnętrzna
refundacja
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
Czy otrzymane refundacje wywozowe z Agencji Rynku Rolnego w związku z eksportem jabłek poza Unię Europejską podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu, stwierdza że stanowiskopodatnika, przedstawione we wniosku z dnia 18.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług refundacji wywozowych otrzymanych przez podatnika z Agencji Rynku Rolnego w związku z eksportem jabłek poza Unię Europejską, jest n i e p r a w i d ł o w e.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.04.2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z brzmieniem art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż głównym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika jest eksport polskich owoców i warzyw poza rynki Unii Europejskiej. Podatnik korzysta z unijnych programów polegających na refundacjach wywozowych dla podmiotów eksportujących jabłka (program ten realizowany jest w Polsce przez agencję rządową - Agencję Rynku Rolnego). W momencie odprawy towaru przez miejscowy urząd celny podatnik przesyła wniosek o refundację AGREX do Agencji Rynku Rolnego, załączając również kopię dokumentu SAD. Procedura eksportowa poddawana jest ścisłej kontroli, liczone są kartony, pobierane losowo próby opakowań itp. Po dokonanej odprawie celnej towar jest kierowany do granicznego urzędu celnego, gdzie przeprowadzana jest powtórna kontrola towaru i dokumentów. Następnie w ciągu 12 miesięcy podatnik jest zobowiązany do przedłożenia oryginalnych dokumentów stwierdzających rzeczywistą odprawę celną w kraju przeznaczenia - tj. w Białorusi i Rosji. Dopiero po spełnieniu tych warunków podejmowana jest decyzja o przyznaniu przedmiotowych refundacji. Refundacja wywozowa stanowi dodatkowe zasilenie finansowe dla firm w związku z dokonywaną sprzedażą towarów poza Unię Europejską, jak również stanowi wyrównanie kosztów produkcji między "starymi" krajami Unii a Polską. Zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy zawartym we wniosku - przedmiotowe refundacje nie wpływają na cenę sprzedawanego towaru, są one jedynie przydzielane do konkretnej ilości wyeksportowanego towaru, w tym przypadku jabłek. W związku z powyższym otrzymywane z Agencji Rynku Rolnego refundacje wywozowe nie są obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Tutejszy organ dokonuje oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska jak niżej:

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W związku z brzmieniem cytowanego przepisu prawnego należy zaznaczyć, iż nie wszystkie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Elementem istotnym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dopłaty definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy przedmiotowa dopłata dokonywana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Jeżeli dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika (nie jest uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez podatnika), to otrzymana dopłata nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Natomiast jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik otrzymuje dopłaty w ramach Wspólnej Polityki Rolnej dotyczące wywozu poza Unię Europejską towaru w postaci jabłek. Przedmiotowe dopłaty są przekazywane podatnikowi za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego po wyeksportowaniu poza Unię Europejską jabłek na zasadach określonych w rozporządzeniach UE, które ściśle regulują wymianę handlową towarami rolno-spożywczymi z krajami trzecimi, tzn. z krajami nie będącymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Ceny produktów rolno - spożywczych na rynku wewnętrznym UE kształtują się na poziomie wyższym aniżeli ceny światowe. W celu zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności produktów rolno - spożywczych przeznaczonych na wywóz Unia Europejska stosuje refundacje wywozowe stanowiące formę dopłaty, która pokrywa częściowo lub całkowicie, różnicę między wysokością cen produktów na rynkach światowych a na rynku wewnętrznym UE. W celu uzyskania refundacji wywozowej przedsiębiorca, zgłaszając towar do odprawy celnej razem z wymaganymi dokumentami celnymi i ważnym pozwoleniem na wywóz, zobowiązany jest przedstawić Służbom Celnym wniosek o refundację wywozową. Służby Celne dokonują kontroli wywożonego towaru, potwierdzając jego zgodność z towarem zadeklarowanym przez przedsiębiorcę. Wypłata refundacji zależy od uzyskania przez Agencję Rynku Rolnego pozytywnych wyników kontroli dokonanej przez organy celne. Należy podkreślić, iż refundacja wywozowa wypłacana jest przez Agencję Rynku Rolnego wyłącznie do ilości towaru faktycznie wywiezionego, która nie może przewyższać ilości objętej pozwoleniem na wywóz.

Z regulacji art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze) stanowiącą dopłatę do ceny towaru lub usługi, np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny (jak w przypadku opisanym we wniosku) - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Jednocześnie nadmienia się, iż elementem istotnym, powodującym włączenie dofinansowania działalności podatnika do podstawy opodatkowania nie jest fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę eksportowanych poza Unię Europejską towarów, ale fakt iż refundacja jest przekazywania podatnikowi w związku z dokonaną konkretną dostawą towarów.

Zatem refundacje wywozowe otrzymywane z Agencji Rynku Rolnego przez podatnika w związku z eksportem jabłek poza rynek Unii Europejskiej mają charakter dotacji przedmiotowych - związanych z konkretną dostawą towarów i stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku obowiązującej dla towaru, którego przedmiotowa refundacja dotyczy.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12 (...), w myśl ust. 4 cytowanego artykułu w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a (eksport towarów jako potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub w jego imieniu) stawka podatku wynosi 0%.

Biorąc powyższe pod uwagę refundacja wywozowa udzielona w związku z eksportem jabłek poza obszar UE będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%. Ponadto w myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2,wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne (...). Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Podstawowe wymogi, jakie musi spełniać każda faktura określone zostały w cytowanym wyżej art. 106, zgodnie z którym faktura dokumentująca czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna stwierdzać w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika oraz nabywcy. Nadmienia się, iż zgodnie z treścią § 28 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) faktury wewnętrzne można wystawiać w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Zatem zdarzenie związane z otrzymaniem przez podatnika z Agencji Rynku Rolnego refundacji wywozowej należy udokumentować fakturą wewnętrzną.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj