Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrołęce
US 15 PO-II-415/24/05/JL
z 20 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US 15 PO-II-415/24/05/JL
Data
2005.05.20



Autor
Urząd Skarbowy w Ostrołęce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
opodatkowanie dochodów
rekompensaty
sądy


Pytanie podatnika
Czy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają kwoty wypłacone ławnikom za czas wykonywanych czynności w sądzie (rekompensata pieniężna)?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 §1 , art. 14a §1, § 3, §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa / tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz.60 / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25 kwietnia 2005 roku dotyczącego udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym

postanawia

uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie opodatkowania otrzymanych rekompensat pieniężnych za czas wykonywania czynności w sądzie , za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Podatnik w dniu 25 kwietnia 2005 roku zwrócił się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie opodatkowania kwoty wypłaconych należności za czas wykonywania czynności w sądzie określone w ustawie – prawo o ustroju sądów powszechnych jako rekompensata pieniężna, jako nie przekraczające kwoty wolnej od podatku określonej w art.21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 2.280 zł, miesięcznie są wolne od opodatkowania czy też zwolnienie to nie dotyczy tych należności .

Zdaniem pytającego należność pieniężna wypłacona dla ławników za wykonywane czynności w sądzie zwana rekompensatą pieniężną mieści się w pojęciu diety z art. 21 ust.1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z treścią art. 172 § 3 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych (tekst: ost. zm. Dz. U. z 2005 Nr 13, poz. 98) „ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie, otrzymuje rekompensatę pieniężną”. Jednocześnie , zgodnie z art.173 w/w ustawy, „ławnicy zamieszkali poza siedzibą sądu otrzymują diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad ustalonych w tym zakresie dla sędziów”.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż stosownie do postanowień art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity - Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się” Przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powołania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt.7”.

Zatem wszelkie świadczenia otrzymywane przez ławników w związku z wykonywaniem czynności w sądzie są przychodem tych osób, o których mowa w powołanym wyżej przepisie ustawy.

Równocześnie, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy , „ wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów , otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2 280 zł”. Powyższym zwolnieniem objęte są zatem otrzymywane przez ławników zamieszkałych poza siedzibą sądu diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu. Natomiast ze zwolnienia nie korzystają rekompensaty pieniężne

Zgodnie z zasadą prawa podatkowego, wyrażoną w art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Treść tego przepisu wskazuje na zasadę powszechności przedmiotowej opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów, z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę jako wolne od podatku.

Oznacza to, że wszelkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych , tych samych dla każdego podatnika.

Dlatego też wymienione w ustawie wyjątki należy traktować jako szczególny przywilej podatkowy i nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

Ponadto należy wskazać, że skoro przychód z wypłaconych rekompensat podlega opodatkowaniu, płatnik zgodnie z dyspozycją normy prawnej z art. 41 ust. 1 ustawy jest zobowiązany do pobrania zaliczek na podatek dochodowy w wysokości 19% .

Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, iż otrzymana rekompensata pieniężna , za czas wykonywania czynności w sądzie jako ławnika, stanowi przychód w myśl art.13 pkt 5 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych .

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy w sprawie opodatkowania otrzymanej rekompensaty pieniężnej za czas wykonywania czynności w sądzie , należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce informuje, że interpretacja prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj