Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-2/415/20/05
z 13 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-2/415/20/05
Data
2005.05.13
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia rzeczowe
wycieczka
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Pytanie podatnika
Szkoła organizuje 3 dniową wycieczkę w góry dla pracowników naszej placówki i emerytów. Koszt dla jednej osoby wynosi 380,00 zł i będzie w całości opłacony przez Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Czy dofinansowanie w pełnej wysokości tj. 380,00 zł podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na wniosek z dnia 15.04.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania zorganizowanego wyjazdu integracyjnego dla pracowników w całości sfinansowanego z funduszu świadczeń socjalnych postanawiam: Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 15.04.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty przeznaczonej na wyjazd dla pracowników w całości sfinansowanego z funduszu świadczeń socjalnych do kwoty 380 zł informuję, że wartość świadczeń rzeczowych przekazanych pracownikowi stanowi przychód ze stosunku pracy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 roku Nr 14 poz. 176 ze zm.) przychodami ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz służbowego stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależne od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Państwo organizujecie dla swoich pracowników wyjazd integracyjny (za pośrednictwem biura turystycznego), koszt wyjazdu tj. 360 zł sfinansowany zostanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 w/w ustawy wynika, że wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzam, że kwota przeznaczona na sfinansowanie przedmiotowego wyjazdu w całości z ZFŚS jest wolna z podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty 380 zł rocznie. Za takim stanowiskiem przemawia treść art. 21 ust. 1 pkt 67 w/w ustawy. Przepis ten zawiera trzy przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, tj.: Sfinansowany wyjazd ze środków ZFŚS w kwocie 360 zł na osobę, mieści się w górnym limicie zwolnienia i zgodne z przepisem jest źródło finansowania. Zakup usługi turystycznej jest niewątpliwie świadczeniem rzeczowym (w rozumieniu tego przepisu), o czym świadczy sformułowanie przepisu, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W związku z tym postanawiam jak w sentencji. Informuje się, że w myśl art. 14a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa powyższa informacja dotyczy przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.