Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD3/415-22a/BR/05
z 13 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD3/415-22a/BR/05
Data
2005.05.13
Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
umowa o dzieło
wynagrodzenia
zaliczka na podatek
Pytanie podatnika
- dotyczy potrącania zaliczek na podatek dochodowy od zawartych umów o dzieło.
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku płatnika X z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania:
U Z A S A D N I E N I E W dniu 4 kwietnia 2005 r. płatnik "M." zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych następujących dochodów sfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy Programu Współpracy Przygranicznej PHARE:
Podatnik przedstawiając stan faktyczny podał następujące informacje:
"M." zwrócił się z zapytaniem, czy w związku z powyższym powinien potrącić zaliczki na podatek dochodowy od zawartych umów o dzieło. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl § 3 interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. W związku z tym, że przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji obejmuje swym zakresem sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń: który w przypadku finansowania wynagrodzeń tych osób ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest różny – organ podatkowy wyda dwa odrębne postanowienia w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zmianami) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
W przedmiotowej sprawie beneficjentem bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest "M.", który realizuje z tych środków projekt „Elbląska Szkoła Pracy Socjalnej – przeciw marginalizacji i społecznemu wykluczeniu”. Usługi tłumacza, które zostaną sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zostaną wykonane przez osobę fizyczną z Litwy, z którą zostanie zawarta umowa o dzieło. Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Mając powyższe na uwadze zgodnie z art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stanowisko strony w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu umowy o dzieło finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy Programu Współpracy Przygranicznej PHARE, zawartych z osobą fizyczną z Litwy wykonującą usługi tłumacza - postanawia uznać za prawidłowe. Zgodnie z art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Powyższa interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o obowiązujące w dniu wydania niniejszego postanowienia przepisy prawa podatkowego. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.