Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/FA/418-14/1/42/05/AG
z 17 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/FA/418-14/1/42/05/AG
Data
2005.05.17



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
podatek liniowy
utrata prawa do podatku liniowego


Pytanie podatnika
dot. możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej jednolitą stawką podatkową 19%


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, z uwagi na rażące naruszenie prawa, zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa – Praga z dnia 25.02.2005 r. Nr US34/DD1/413/1/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie i uznaje stanowisko zawarte we wniosku z dnia 06.01.2005 r. za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 06.01.2005 r., uzupełnionym w dniu 18.02.2005 r., Pani Ewa K. wystąpiła z wnioskiem o interpretację prawa podatkowego z zakresu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej jednolitą 19 % stawką podatkową.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w w/w wniosku, Pani Ewa K. od dnia 28.04.1994 r. prowadziła działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług pośrednictwa ubezpieczeniowego na podstawie umowy agencyjnej zawartej z P, jednocześnie będąc zatrudnioną w P S.A. w charakterze agenta ubezpieczeniowego.

Po przejściu na emeryturę (od dnia 05.02.2005 r.) Pani Ewa K. postanowiła kontynuować działalność gospodarczą w przedmiocie pośrednictwa ubezpieczeniowego, świadcząc usługi – na podstawie umowy cywilno prawnej – na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w ramach umowy agencyjnej podpisanej z P S.A.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Pani Ewa K. wyraziła stanowisko, iż art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie pozbawia strony prawa wyboru w 2005 roku opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c cyt. ustawy, tj. w wysokości 19% podstawy opodatkowania.

W postanowieniu z dnia 25.02.2005 r. Nr US34/DD1/413/1/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Praga uznał, że stanowisko Pani Ewy K. zawarte we wniosku z dnia 06.01.2005 r. jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia powołano przepis art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego w przypadku uzyskiwania przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy, podatnik traci prawo do opodatkowania przychodów w sposób określony w art. 30 c ustawy.

Stwierdzono przy tym, ze przepis ten nie uzależnia wykluczenia z opodatkowania jednolitą stawką 19% od faktu świadczenia usług bezpośrednio na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Zatem, skoro Pani K. będzie wykonywała czynności odpowiadające czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy z P S.A. w sposób pośredni, nie przysługuje podatniczce prawo opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej 19% podatkiem dochodowym.

Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa – Praga z dnia 25.02.2005 r. Pani K. nie złożyła zażalenia, tym samym przedmiotowe postanowienie stało się ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym zaprezentowanym we wniosku oraz postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa – Praga z dnia 25.02.2005 r. Nr US34/DD1/413/1/05 stwierdził, że postanowienie to rażąco narusza obowiązujące prawo.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c przywołanej ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 cyt. ustawy).

Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu zaliczek (art. 9a ust. 3 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika zatem jasno, iż z opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą mogli korzystać podatnicy uzyskujący z pozarolniczej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w ramach stosunku pracy. Przy czym uregulowanie to nie wskazuje konieczności zastosowania omawianego wyłączenia również w stosunku do „pośredniego” świadczenia usług.

W przedmiotowej sprawie bezspornym faktem jest, iż Pani K. będzie uzyskiwać przychody ze świadczenia usług na rzecz podmiotu, z którym nie wiązał jej i nie wiąże stosunek pracy. Tym samym przesłanka wyłączenia z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej jednolitą stawką 19% nie występuje. Natomiast fakt, iż podmiot, na rzecz którego Pani K. będzie świadczyć usługi, jest związany umową agencyjną z byłym pracodawcą podatniczki, pozostaje bez wpływu na możliwość skorzystania z opodatkowania na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji w przedmiotowym stanie faktycznym podatniczka może skorzystać z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej stawką 19%.

Zgodnie z regulacją art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), organ odwoławczy w drodze decyzji z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, jeżeli rażąco narusza ono prawo. Rażącym naruszeniem prawa jest naruszenie oczywiste, gdy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji jest ewidentnie sprzeczne z wyraźnym lub nie budzącym wątpliwości przepisem prawnym.

Mając na uwadze, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa – Praga z dnia 25.02.2005 r. Nr US34/DD1/413/1/05 narusza przepis art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tut. organ rozstrzygnął jak w sentencji decyzji.

Niniejsza decyzja wydana została na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj