Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grójcu
1407/N-005/US/9-2/05/DD
z 5 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1407/N-005/US/9-2/05/DD
Data
2005.05.05



Autor
Urząd Skarbowy w Grójcu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
opodatkowanie
plan zagospodarowania przestrzennego
podatek od towarów i usług
sprzedaż


Pytanie podatnika
ustalania dla celów opodatkowaniu podatkiem VAT przeznaczenia sprzedawanych przez Urząd Gminy gruntów w sytuacji, gdy brak jest dla terenu, na którym znajduje się dany grunt, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Gminy i Miasta w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

p o s t a n a w i a :

zawarte we wniosku stanowisko podatnika uznać za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W rozpatrywanym wniosku zapytujący - Urząd Gminy i Miasta przedstawił następujący stan faktyczny :Wnioskodawca przeznacza do sprzedaży znajdujące się w jego władaniu grunty znajdujące się na terenie, co do którego brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.Zgodnie z art.43 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku "dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę". W praktyce oznacza to zwolnienie od podatku VAT sprzedaży gruntów, które w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego znajdują się na terenach innych niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.Pytanie podatnika brzmi : według jakich kryteriów ustalać przeznaczenie gruntów, gdy brak jest dla zbywanego terenu planu zagospodarowania przestrzennego i nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy?Zapytujący stoi na stanowisku, iż w takich przypadkach decydujące znaczenie będzie miało zaklasyfikowanie gruntu w ewidencji gruntów i budynków

Przy tak określonym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art.7 ust.1 ustawy definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast towarami w myśl ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle i ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art.2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają więc dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych (m. in. grunty rolne i leśne) są zwolnione od podatku VAT. Dodać należy, że zgodnie z przepisem art.29 ust.5 ustawy o VAT - w przypadku dostawy budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W takiej sytuacji opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie uzależnione od tego, jaką stawką opodatkowana (względnie zwolniona od opodatkowania) będzie dostawa budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. O charakterze gruntów powinien każdorazowo decydować plan zagospodarowania wewnętrznego.

W sytuacji, gdy dla danego terenu gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie od tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art.4 ust.2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz.717 z późn. zm.) w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Pomocniczo może być również wykorzystana ewidencja gruntów i budynków prowadzona na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz.454).

Jak wynika bowiem z art.21 ust.1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000r. Nr 100, poz.1086 z późn. zm.) ewidencja gruntów i budynków stanowi urzędowe źródło informacji faktycznych będących "podstawą planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych". Mając na uwadze wymienione Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu orzekł jak na wstępie.Niniejsze postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień jego wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj