Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sieradzu
US I/415/3/05/SŁ
z 10 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US I/415/3/05/SŁ
Data
2005.05.10



Autor
Urząd Skarbowy w Sieradzu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy


Słowa kluczowe
członek zarządu
diety
ekwiwalent pieniężny
podróż
przychód z działalności wykonywanej osobiście


Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wypłacanych diet dla członków Zarządu.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.02.2005r. (wpływ do tut. organu 10.02.2005r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, uzupełnionego pismami z dnia 04.05.2005r. (wpływ 06.05.2005r.) oraz z dnia 09.05.2005r. (wpływ 10.05.2005r.), uznaje za prawidłowe stanowisko Strony.

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 08.02.2005r. wynika, iż Kółko Rolnicze jest kierowane przez grupę osób stanowiących Zarząd, wybranych na Walnym Zgromadzeniu wszystkich jego członków. Osoby te pełnią funkcję społecznie a z racji jej pełnienia pobierają diety za posiedzenie Zarządu. Zapytanie Strony dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacanych diet dla członków Zarządu. Zdaniem Strony, niniejsze diety nie podlegają opodatkowaniu.

W dniu 06.05.2005r. wpłynęło pismo wnioskodawcy, nawiązujące do zapytania z dnia 08.02.2005r. w którym przedstawiając stan faktyczny stwierdzono, iż diety wypłacane członkom zarządu nie są związane z podróżą osoby niebędącej pracownikiem. Natomiast z pisma z dnia 09.05.2005r. wynika, iż wypłacane diety stanowią ekwiwalent pieniężny za gotowość do wykanania różnych prac na rzecz Kółka Rolniczego, w tym za udziały w posiedzeniach Zarządu. Decyzja o wypłacie tych świadczeń została podjęta uchwałą Walnego Zgromadzenia wszystkich członków Kółka Rolniczego. Jednocześnie Kółko Rolnicze uznało, iż w powyższym stanie faktycznym, wypłacane diety nie są związane z podróżą, wobec powyższego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy organ podatkowy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, zauważa co następuje.

Przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych - stanowią źródło przychodu określone w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. Na płatniku wypłacającemu przychody z tego tytułu, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy ciąży obowiązek poboru zaliczki w wys. 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy wynika, iż wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas;a) podróży służbowej pracownika,b) podróży osoby niebędącej pracownikiem- do wysokości określonej w odrębnych przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13, który wymienia warunki stosowania zwolnienia. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są otrzymane świadczenia, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:1) w celu osiągnięcia przychodów lub2) w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub3) przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej lub samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub4) przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) odnosi się do osób niebędących pracownikami, którzy otrzymują świadczenia w związku z szeroko rozumiana podróżą. Dlatego też, podróż dla osoby nie będącej pracownikiem, w związku z którą otrzymuje diety, nie musi wiązać się z wykonaniem zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podmiotu wypłacającego świadczenia. W przypadku tych osób "podróży" nie należy utożsamiać z "podróżą służbową" - zdefiniowanej w Kodeksie pracy, która odnosi się wyłącznie do pracowników.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Kółko Rolnicze jest kierowane przez osoby stanowiące Zarząd. Osoby te nie są związane z Kółkiem Rolniczym ani umową o pracę ani inną umową cywilnoprawną, a funkcje członków Zarządu pełnią społecznie. Z racji tej funkcji, na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia członków Kółka Rolniczego pobierają diety - ekwiwalenty pieniężne związane z gotowością do wykonywania różnych prac na rzecz Kółka Rolniczego.

Przedstawione powyżej przepisy prawne zwalniają z opodatkowania diety do wysokości określonej w rozporzadzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.), pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 21 ust. 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A więc w sytuacji, gdy członkowie Zarządu z racji swej funkcji pobierają diety nie związane z podróżą służbową, diety te nie korzystają ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj