Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/13/7/2005/KC
z 23 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/13/7/2005/KC
Data
2005.03.23



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
część składowa
nagroda rzeczowa
nagrody
przekazanie nieodpłatne
reklama
reprezentacja
usługi obce
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Czy przekazanie przez agencję reklamową nagród, służące świadczeniu usługi reklamowo - promocyjnej, stanowi część tej usługi, a w konsekwencji czy przekazanie nagród klientom będącym członkami Klubu nie jest przekazaniem towarów bez wynagrodzenia stanowiącym opodatkowaną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku, z dnia 12 stycznia 2005r. (data wpływu do urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, podane we wniosku, jest prawidłowe.


Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:
Podatnik 1 stycznia 2003 roku zawarł z agencją reklamową umowę o świadczenie usług reklamowych (dalej - umowa). Na podstawie umowy agencja zobowiązała się świadczyć na rzecz Podatnika usługi polegające na opracowaniu całościowej strategii komunikacyjnej w odniesieniu do produktów oferowanych na rynku przez Spółkę, w tym do opracowania, przeprowadzenia i nadzorowania promocji konsumenckich i sprzedażowych.W ramach tej działalności powołany został w dniu 21 marca 2004r."Klub miłośników dobrego smaku" (dalej - Klub).
Członkowie Klubu, będący nabywcami produktów Podatnika, otrzymują nagrody w zamian za punkty przyznawane w związku z zakupem określonych produktów Spółki.Nagrody te z kolei są nabywane przez agencję reklamową, która z tytułu przeprowadzenia całej akcji promocyjno - reklamowej wystawia Spółce fakturę VAT.
Do faktury tej załączone jest zestawienie wydatków związanych z wykonywaniem usługi, w tym na nabycie przekazanych przez agencję uczestnikom Klubu nagród oraz kosztów towarzyszących temu przekazaniu w postaci np. kosztów wysyłki tych nagród.

Pytanie Podatnika:Czy przekazanie przez agencję reklamową nagród, służące świadczeniu usługi reklamowo - promocyjnej, stanowi część tej usługi, a w konsekwencji czy przekazanie nagród klientom będącym członkami Klubu nie jest przekazaniem towarów bez wynagrodzenia stanowiącym opodatkowaną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego.W opinii Spółki nagrody nabywane przez agencję reklamową, a następnie przekazywane członkom Klubu stanowią część usługi reklamowo-promocyjnej świadczonej na rzecz Spółki. Nie jest uprawnione wyodrębnienie tego przekazania i opodatkowanie go zgodnie z zasadami przewidzianymi dla dostawy towarów. W przedmiotowej sprawie na podstawie zawartej umowy Spółka nie zamawia w agencji reklamowej określonych towarów a jedynie usługę polegającą na zorganizowaniu i przeprowadzeniu akcji promocyjnej przez agencję reklamową. Częścią tej usługi jest przekazanie nagród na rzecz uczestników Klubu, nie stanowi ono jednak odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.
W podobnej sprawie, polegającej na ustaleniu czy wydanie towarów stanowi element usługi czy też jest odrębną dostawą towarów, Europejski Trybunał Sprawiedliwości ("ETS") uznał, iż serwowanie posiłków w restauracjach stanowi świadczenie usług w rozumieniu VI Dyrektywy.W uzasadnieniu wyroku ETS uznał, iż w celu ustalenia czy transakcja stanowi dostawę towarów, czy świadczenie usług, należy uwzględnić wszystkie okoliczności przeprowadzenia danej transakcji w celu zidentyfikowania jej cech charakterystycznych. W sprawie, którą badał ETS podatnik dokonywał dostawy gotowych posiłków do bezpośredniego spożycia, na którą w opinii Sądu składał się szereg usług począwszy od gotowania potrawy do jej serwowania u odbiorcy, przy czym do dyspozycji klienta pozostawała infrastruktura, umeblowanie i zastawa stołowa.
Jak słusznie zauważył ETS, transakcje w restauracjach charakteryzuje zespół cech i czynności, przy czym dostawa posiłku jest jedynie częścią usługi, choć stanowi w nich element dominujący.
Zatem, jak zdecydował Sąd, należy je sklasyfikować jako świadczenie usług w rozumieniu art. 6 (1) VI Dyrektywy.
Podobnie w przedmiotowej sprawie agencja reklamowa dokonuje przekazania nagród członkom Klubu, przy czym jest to jedynie częścią usługi świadczonej dla Spółki, polegającej na promocji i reklamie produktów oferowanych przez Spółkę. Przekazaniu nagród towarzyszą również czynności dodatkowe, mające na celu zaplanowanie, zorganizowanie oraz przeprowadzenie promocji.
W opinii Spółki, z uwagi na powyższe, należy uznać iż przekazanie nagród stanowi jedynie element składowy usługi i nie może być rozpatrywane jako odrębna dostawa towarów w myśl art. 7 ustawy o VAT dokonana między agencją reklamowa a Spółką. Podział na świadczenie usług i dostawę towarów jest podziałem rozłącznym i świadczenie usług nie może być jednocześnie uznane za dostawę towarów. W świetle orzecznictwa ETS nie może budzić wątpliwości, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem usług.W konsekwencji należy uznać, iż skoro nie mamy do czynienia z dostawą towarów, a jedynie ze świadczeniem usługi promocyjno-reklamowej, to wydanie nagród stanowiące jej część składową nie może być uznane po stronie Spółki za przekazanie towarów bez wynagrodzenia stanowiące w myśl art. 7 ust. 2 i 3 odpłatną dostawę towarów, gdyż między agencją a Spółką nie mieliśmy do czynienia z odpłatną dostawą towarów. Spółka nie nabywała towarów i z powodu braku dostawy na jej rzecz nie mogła także dokonać jej dalszej dostawy rozumianej jako przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel.
Ponadto wobec braku nabycia towarów oczywistym jest, że podatnikowi (Spółce) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od takiego nabycia (nabycia towarów dokonała bowiem wyłącznie agencja reklamowa), co oznacza, że w stosunku do niej nie będą mogły mieć zastosowania przepisy art. 7 ust. 2 i 3 ustawy VAT.
W przytoczonym na wstępie piśmie zawierającym informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydanym w dniu 29 grudnia 2004r. (III MUS.WV/443/357/2004/WŻ), tutejszy Urząd Skarbowy podzielając stanowisko podatnika powołał się dodatkowo na rozumienie pojęcia "usług reklamowych" prezentowane przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Stwierdzono, iż między innymi w orzeczeniach C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską Trybunał stwierdził, że pojęcie usług reklamowych należy rozumieć w sposób szeroki. "Pojęcie usług reklamowych obejmuje wszelką działalność promocyjną, tzn. taką której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży." Co więcej zdaniem Trybunału, usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia, czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych.
W związku z powyższym Spółka prosi o ponowne potwierdzenie, iż:przekazanie przez agencję reklamową nagród służące świadczeniu usługi reklamowo-promocyjnej stanowi cześć tej usługi a w konsekwencji przekazanie nagród klientom będącym członkami Klubu nie jest przekazaniem towarów bez wynagrodzenia stanowiącym opodatkowaną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.Spółka pragnie dodać, iż w niniejszej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.
Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie posługuje się pojęciem "reprezentacji lub reklamy" i to zarównow odniesieniu do dostawy towarów jak i świadczenia usług w tym zakresie. Przepisy tej ustawy odnoszą się natomiast w swej treści do przekazywania przez podatnika prezentów. Przekazywanie przez podatnika prezentów w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa nie może być rozpatrywane inaczej jak działania związane z reklamą i reprezentacją. Zgodnie z art. 7 tej ustawy, przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie jest bezpośrednio związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie jest traktowane jako dostawa towarów. Przekazanie natomiast towarów nie będących prezentami o małej wartości na cele "reprezentacji lub reklamy" w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (DZ.U. Nr 54 poz. 535) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w/w ustawy.Z uwagi na powiązanie, z dniem wejścia Polski do Unii Europejskiej, polskiej ustawy o podatku od towarów i usług z zapisami VI Dyrektywy VAT można posłużyć się przy rozpatrywaniu przedstawionego zapytania pojęciem "usług reklamowych" prezentowanym przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Między innymi w orzeczeniach C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską, Trybunał stwierdził, że pojęcie usług reklamowych należy rozumieć w sposób szeroki. "Pojęcie usług reklamowych obejmuje wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług, w celu zwiększenia ich sprzedaży. Co więcej, zdaniem Trybunału usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych. Wobec powyższego należy uznać, iż Podatnik dokonał zakupu usług obcych na potrzeby reprezentacji i reklamy. Podatnik nie ma obowiązku wystawiania sobie samemu faktury wewnętrznej i obliczania podatku należnego z tytułu zakupionych usług obcych na cele reklamy i reprezentacji. Przy zakupie tych usług Podatnik nie wykonał żadnych czynności określonych w art. 7 ust. 1 - 3 oraz art. 8 ust 1 i 2 ustawy VAT, które podlegałyby opodatkowaniu.


Reasumując Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowegow Radomiu stwierdza, iż przekazanie przez agencję reklamową nagród służących świadczeniu usługi reklamowo - promocyjnej stanowi część składową nabytej usługi.W konsekwencji nie ciąży na Podatniku obowiązek naliczenia przez niego podatku VAT od towarów przekazanych przez agencję reklamową w związku ze świadczoną przez nią usługę reklamową, gdyż to nie podatnik wykonał czynności wymienione w art. 7 ust. 1-3 i art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Sama zaś agencja reklamowa, w świetle przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, opodatkowuje przekazanie tych towarów jako element składowy wartości usługi, co znajduje potwierdzenie w zestawieniu wydatków związanych z wykonywaniem usługi. Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie przewidujezasady dwukrotnego opodatkowania tego samego produktu.

Pouczenie

1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.
3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86 póz. 960 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj