Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/VAT/I/683/2005/ADB
z 30 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/I/683/2005/ADB
Data
2005.03.30



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa towarów
przekazanie na cele działalności gospodarczej
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Pytanie podatnika
Czy podatnik musi od przekazanych przedmiotów - na cele prowadzonej działalności - należy naliczyć podatek od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 pkt 2, ust. 3, ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r nr 54 poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku znak MPW-DF-3110/1/05/427 z dnia 24.02.2005r (wpłynęło 28.02.2005), uzupełnionego pismem znak MPW-DF-3110/3/05 z dnia 11.03.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania przekazania przedmiotów, których dotyczy zapytanie - za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 28.02.2005r Strona złożyła wniosek znak MPW-DF-3110/1/05/427 z dnia 24.02.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Wniosek ten został uzupełniony pismem znak MPW-DF-3110/3/05 z dnia 11.03.2005r.
Z przedmiotowych pism wynika:
Stan faktyczny
Muzeum prowadzi działalność statutową o charakterze naukowo – badawczym i edukacyjnym. Może także prowadzić dodatkową działalność gospodarczą a środki uzyskane z tej działalności mogą być wykorzystane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej.
Realizując te zadania Muzeum wręcza zwiedzającym grupom młodzieży, czy też delegacjom zagranicznym różne przedmioty nawiązujące do okresu Powstania. Przekazywanie tych przedmiotów jest bezpośrednio związane z prowadzoną przez Muzeum działalnością.
Muzeum prowadzi także działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży współczesnych wydawnictw dotyczących okresu Powstania oraz różnych gadżetów upamiętniających wizytę w Muzeum. W najbliższym czasie dokonywana będzie także sprzedaż biletów.
Muzeum jest podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczając zarówno działalność statutową jak i gospodarczą.
Zapytanie
Czy od przekazanych przedmiotów należy naliczyć podatek od towarów i usług?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika – wynikającym z pism – Muzeum nie musi opodatkowywać przekazania przedmiotów, których dotyczy zapytanie, podatkiem od towarów i usług.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z przepisem zawartym w art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
-odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
-eksport towarów,
-t towarów,
-trzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
-trzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie zaś z art.7 ust.2 pkt 2 ww. ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności – wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
nie natomiast z ust.3 ww. przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.
zedmiotowej sprawie należy uznać, że przekazanie przedmiotów, których dotyczy zapytanie wiąże się bezpośrednio z prowadzoną przez Muzeum działalnością – ma na celu przypominanie okresu Powstania i upowszechnienie pomięci o tamtych czasach – co jest głównym celem działalności Muzeum.
Jednakże aby ww. przepis mógł mieć zastosowanie należy mieć na uwadze przepis art.7 ust.4 ww. ustawy, który stanowi, że przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust.3, rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust.5 i 6.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał, że czynności przekazania przedmiotów pamiątkowych, o których mowa we wniosku podatnika, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako nie uznane za dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, jeżeli spełniony jest warunek, o którym mowa w wyżej cytowanym art.7 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług.
W innym przypadku – przekazanie towarów stanowić będzie dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Jednocześnie informuje się Stronę, że odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotów, których dotyczy wniosek - zostanie przedstawiona w odrębnym postanowieniu.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj