Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
UEP-436/1/05/MS
z 12 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
UEP-436/1/05/MS
Data
2005.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Powstanie obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
kapitał
obowiązek podatkowy
podwyższenie kapitału
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością


Pytanie podatnika
W dniu 19.01.2005 r. Spółka XXXX z o.o., podjęła uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego na mocy dotychczasowych postanowień Spółki - bez zmiany umowy Spółki (art. 257 § 1 Ksh). Udziały w podwyższonym kapitale w całości objął i w całości pokrył wspólnik - Gmina XXXX. Czy istnieje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego, działając w myśl przepisów art.14a §1-4, art.14b §1 i 2 oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz.U. tekst jednolity z 2005 r. Nr 8, poz.60), w odpowiedzi na zapytanie złożone przez Firmę XXXXX Sp. z o.o., sformułowane w piśmie z dnia 04.02.2005 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 04.02.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22.02.2005 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 22.02.2005 r.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i uznać stanowisko Firmy przedstawione we wniosku za niewłaściwe.

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę: W dniu 19.01.2005 r. Spółka podjęła uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego na mocy dotychczasowych postanowień Spółki - bez zmiany umowy spółki. Udziały w kapitale objął i w całości pokrył wspólnik - Gmina XXXXX.

2. Przedmiot interpretacji: Obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

3. Stanowisko wnioskodawcy: Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy prawa podatkowego - art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz.U. tekst jednolity z 2005 r. Nr 8, poz.60) - art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 2; art.3 ust. 1 pkt 2; art. 4 pkt 2; art. 6 ust. 1 pkt 8 lit.b); art. 6 ust. 9 pkt 4; art.8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz.959 ze zm.).

W świetle wyżej wymienionych przepisów, dokonuje się oceny prawnej stanowiska Firmy i uzasadnia w sposób następujący: Mając na uwadze unormowania zawarte w art. 1 ust. 1 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają co do zasady umowy spółki. W myśl ust. 3 pkt 2 powołanego wyżej przepisu za zmianę umowy spółki przy spółce kapitałowej uważa się "wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego". Zatem, nieprawidłowe jest stanowisko zajęte przez Spółkę, która to jako nadrzędną nad ustawą podatkową stawia ustawę Kodeks spółek handlowych. W celach podatkowych w związku z dokonywaną czynnością cywilnoprawną, będzie miała zastosowanie powołana w sentencji ustawa o podatku od czynności cywilnoprawanych, która to definiuje co uznaje się za zmianę umowy spółki.

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu - art. 7 § 1 powołanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa. Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na spółce posiadającej osobowośc prawną - w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego (art.4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). W świetle tego przepisu - podatnikiem z tytułu wniesienia wkładu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, którego skutkiem jest podwyższenie kapitału zakładowego jest wyłącznie sama spółka. Przepis ten nie przewiduje żadnych wyjątków od reguły, co oznacza, że spółka będzie podatnikiem bez względu na sposób podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału i sposób zebrania tego kapitału.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 2 powołanej regulacji wynika, że obowiązek podatkowy powstaje "z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną". Dodać należy, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada osobowość prawną (co wynika m.in. z art. 12 Kodeksu spółek handlowych). Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit.b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stanowi przy zmianie umowy spółki - wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy, przy czym zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 4 cytowanej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, od podwyższonej podstawy opodatkowania odlicza się m.in. wartość wkładów wniesionych do spółki przez podmioty zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 8 pkt 2 - 5 wyżej wspomnianej ustawy lub na podstawie odrębnych ustaw. Takim podmiotem zwolnionym na podstawie art. 8 pkt 4 jest jednostka samorządu terytorialnego. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej za podstawową jednostkę samorządu terytorialnego uznaje gminę (art. 164 Konstytucji). Ponieważ w omawianym przypadku podwyższenie kapitału zakładowego Spółki XXXXX zostało dokonane w całości przez jeden podmiot, którym jest Gmina XXXXX, dlatego też podstawa opodatkowania wyniesie tutaj "zero".

Dokonując podsumowania niniejszej interpretacji stwierdzić należy, iż podwyższenie kapitału zakładowego spółki uznaje się w świetle przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 ze zm.) za zmianę umowy spółki. W przypadku podwyższenia kapitału zakładowego poprzez wniesienie w całości wkładu tylko przez jednego z udziałowców, którym w omawianym przypadku jest Gmina XXXXX, podatek nie wystąpi na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4 w związku z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit.b) oraz art. 1 ust. 3 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zawierające interpretację, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 §2 pkt 1 powołanej wyżej ustawy - Ordynacja podatkowa)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj