Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/54/2005/PDII/415-12/05
z 6 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/54/2005/PDII/415-12/05
Data
2005.05.06


Referencje


Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
diety
obowiązek obywatelski
obowiązek społeczny
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy diety wypłacane członkom gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w 2005 r. objęte są zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


Z wniosku z dnia 24.02.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 18.04.2005 r. wynika, iż Rada Gminy określiła w drodze uchwały zasady wynagradzania członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 r. ustalając ich formę i wysokość. Członkom tej komisji przyznano diety, uznając, że dieta jest formą wynagradzania za pełnienie funkcji społecznych. Członek komisji za udział w posiedzeniu komisji otrzymuje dietę w wysokości 10%, zaś za udział w posiedzeniu zespołu problemowego - 3% w stosunku do najniższego wynagrodzenia publikowanego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Jednostka powołując się we wniosku na przepisy:

  • art. 13 pkt 5 i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),
  • art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
  • art. 4 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.)

prezentuje stanowisko, iż wypłacane diety korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

Stosownie do treści art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji, w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego jako reprezentant pewnej społeczności, biorący udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie.

Obowiązki społeczne można wykonywać na podstawie wyboru jak i w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnione organizacje społeczne lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń.

W myśl postanowień art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent), a do właściwości organów gminy - jako zadania własne należy m.in. powoływanie komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.) wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych - do których należą zadania - w szczególności inicjujące działania w zakresie określonym w ust. 1 oraz podejmujące czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Zasady wynagradzania członków komisji określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych - art. 4 ust. 5 w/w ustawy. Zatem, członkowie komisji uczestniczą w pracach, jako reprezentanci społeczności lokalnej, w celu rozwiązywania problemów alkoholowych, a za swoją działalność uzyskują przychody, które kwalifikowane są do przychodów osób wykonujących czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Na podstawie powyższego przepisu, zwolnieniu podlegają tylko diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, które zostały określone (tak nazwane) w ustawie.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie upoważnia rady gminy do przyznawania diet oraz zwrotu kosztów członkom komisji, a jedynie ma ona prawo określać zasady wynagradzania członków tych komisji.

Wynagrodzenia otrzymywane przez członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej, bowiem nie są dietami określonymi ustawowo.

W świetle powyższego stanowisko przedstawione we wniosku przez Urząd Gminy nie jest prawidłowe.

Z uwagi na brak zwolnienia od podatku przedmiotowych wypłat Urząd Gminy obowiązany jest do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) tej ustawy. Obliczone zaliczki, stosownie do art. 41 ust. 1a ustawy, należy zmniejszyć z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnik obowiązany jest na podstawie art. 42 ust.1 ustawy przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczkę na rachunek właściwego według siedziby płatnika urzędu skarbowego przesyłając równocześnie deklarację wg wzoru PIT-4.

Urząd Gminy jako płatnik sporządza w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym na druku PIT- 11/8B informację o wysokości dochodów oraz o pobranych zaliczkach - art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj