Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-838/12/MD
z 8 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-838/12/MD
Data
2012.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
nieruchomości
pierwsze zasiedlenie
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Stawka podatku oraz podstawa opodatkowania mające zastosowanie do transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanych oraz niezabudowanych.



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 21 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku oraz podstawy opodatkowania mających zastosowanie do transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanych oraz niezabudowanych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku stawki podatku oraz podstawy opodatkowania mających zastosowanie do transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanych oraz niezabudowanych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka akcyjna, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej Spółka lub Wnioskodawca) jest właścicielem następujących nieruchomości:


  1. objętych księgą wieczystą nr …, tj.:


    1. działki gruntu nr 12/1 o pow. 2.269 m2 niezabudowanej, uprzednio działka była zabudowana budynkiem biurowo-magazynowym B6, którego całkowitej rozbiórki Spółka dokonała w 2011 r.,
    2. działki gruntu nr 12/2 o pow. 1.390 m2 zabudowanej budynkiem biurowym B11 oraz siecią ciepłowniczą,
    3. działki gruntu nr 12/3 o pow. 1.680 m2 zabudowanej utwardzonym placem,
    4. działki gruntu nr 12/4 o pow. 3.1 72 m2, zabudowanej budynkiem hali targowej H4,
    5. działki gruntu nr 12/5 o pow. 2.200 m2 zabudowanej budynkiem hali targowej H4,
    6. działki gruntu nr 12/6 o pow. 1.558 m2 zabudowanej budynkiem hali seminaryjnej B7,
    7. działki gruntu nr 12/8 o pow. 185 m2 zabudowanej budynkiem trafostacji,
    8. działki gruntu nr 12/9 o pow. 274 m2 niezabudowanej, oznaczonej jako tereny przemysłowe,
    9. działki gruntu nr 12/10 o pow. 1.095 m2 zabudowanej budynkiem biurowym B1,
    10. działki gruntu nr 12/11 o pow. 100 m2 niezabudowanej, oznaczonej jako droga,
    11. działki gruntu nr 12/12 o pow. 1.734 m2 zabudowanej siecią ciepłowniczą i przyłączem ciepłowniczym, oznaczonej jako droga,
    12. działki gruntu nr 12/14 o pow. 3.390 m2 zabudowanej budynkiem biurowym B2 oraz siecią i przyłączem ciepłowniczym.


    W 1992 r. na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego przedsiębiorstwo państwowe Zakłady … nabyło prawo wieczystego użytkowania ww. nieruchomości oraz własność budynków na nich posadowionych.

    W dniu 26 lutego 1993 ww. przedsiębiorstwo państwowe zawarło umowę spółki prawa handlowego i objęło udziały aportem w postaci prawa użytkowania wieczystego działek gruntu 12/1, 12/2, 12/3, 12/4, 12/5, 12/6, 12/7, 12/8, 12/9, 12/10, 12/11 i 12/12 oraz własności budynków,

    W dniu 30 maja 1995 r. podpisana została umowa przeniesienia prawa własności nieruchomości na pokrycie przez Skarb Państwa (reprezentowany przez Wojewodę) udziałów w podwyższonym kapitale spółki „C.” (dalej inna spółka prawa handlowego) - własność działek 12/1, 12/2, 12/3, 12/4, 12/5, 12/6, 12/7, 12/8, 12/9, 12/10, 12/11 i 12/12. W akcie notarialnym znajduje się zapis „nie pobrałam od niniejszej umowy podatku od towarów i usług gdyż umowa została sporządzona w trybie ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości, zgodnie z załącznikiem nr 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 1994 roku”.

  2. działki gruntu nr 29/6 o pow. 11.925 m22 objętej księgą wieczystą nr …, zabudowanej budynkiem socjalno/magazynowo/biurowym B4 oraz budowlami wybudowanymi przez Spółkę - placem utwardzonym, na części którego znajduje się wystawiennicza bocznica kolejowa oraz ogrodzeniem z płyt żelbetonowych.


  3. W dniu 5 września 1997 r. podpisana została umowa przeniesienia prawa własności przez Skarb Państwa (reprezentowany przez Wojewodę) na inną spółkę prawa handlowego działki 29/6 zabudowanej budynkami magazynowymi, garażowymi, biurowym, warsztatowym, wiatą, jako pokrycie wkładem niepieniężnym podwyższonego kapitału zakładowego. W akcie notarialnym znajduje się zapis „nie pobrałam od niniejszej umowy podatku od towarów i usług gdyż umowa została sporządzona w trybie ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości, zgodnie z załącznikiem nr 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 1994 roku".


Ponadto Spółka jest wieczystym użytkownikiem następujących nieruchomości:


  1. objętych księgą wieczystą nr …, tj.:
    1. działki gruntu nr 10/3 o pow. 744 m2, zabudowanej niewielką częścią budynku hali targowej H3 posadowionego także na działkach nr 16/1, 16/2 i 20/3,
    2. działki gruntu nr 15/3 o pow. 920 m2 zabudowanej budynkiem mieszkalnym B13,
    3. działki gruntu nr 16/1 o pow. 12.030 m2 zabudowanej dwoma budynkami hal targowych H3 i H5 oraz przyłączem z rur preizolowanych,
    4. działki gruntu nr 16/2 o pow. 4.182 m2 zabudowanej dwoma budynkami hal targowych H3 i H5,
    5. działki gruntu nr 20/3 o pow. 2.872 m2 zabudowanej budynkiem magazynowym B14 oraz niewielką częścią budynku hali targowej H3, posadowionego także na działkach nr 16/1, 16/2 i 10/3,
    6. działki gruntu nr 24 o pow. 1.630 m2 niezabudowanej, oznaczonej jako tereny zurbanizowane.


    W dniu 9 listopada 1995 r. prawo wieczystego użytkowania ww. nieruchomości zostało wniesiona przez Gminę jako wkład niepieniężny na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego w innej spółce prawa handlowego. W akcie notarialnym znajduje się zapis „nie pobrałam od niniejszej umowy podatku od towarów i usług gdyż umowa została sporządzona w trybie ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 1994 roku”.

  2. objętej księgą wieczystą nr … niezabudowanej działki gruntu nr 17/3 o pow. 684 m2, oznaczonej jako tereny zurbanizowane.


  3. W dniu 26 marca 1997 r. działka została wniesiona przez Gminę jako wkład niepieniężny na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego. Działka była zabudowana budynkiem w trakcie rozbiórki i stanowiącym materiał porozbiórkowy. W listopadzie 2001 r. dokonano zmian gruntowych - działka określona została jako teren niezabudowany.


Powyższe dane ustalono w oparciu o wypis z rejestru gruntów sporządzony w dniu 9 listopada 2011 r., a w przypadku działek gruntu 12/1 i 12/12 w oparciu o ustalony przez Spółkę stan faktyczny:


  • działka 12/1 oznaczona w rejestrze gruntów jako zabudowana - Spółka dokonała rozbiórki budynku magazynowo-biurowego B6,
  • działka 12/12 oznaczona w rejestrze gruntów jako niezabudowana - Spółka ujawniła, że działka jest zabudowana siecią ciepłowniczą (która przebiega także przez działkę 12/14) oraz przyłączem ciepłowniczymi (które przebiega także przez działki 12/2 i 12/14).


Prawo własności oraz prawo wieczystego użytkowania powyższych nieruchomości Spółka nabyła w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego. W 1995 i 1997 r. spółka ta nabyła powyższe nieruchomości poprzez wniesienie ich aportem przez Gminę oraz przez Skarb Państwa. Niektóre budynki i budowle Spółka wybudowała we własnym zakresie.


Sposób nabycia i wykorzystywania przez Spółkę budynków oraz budowli posadowionych na powyżej wymienionych działkach gruntu był następujący:


  1. hala targowa H3 o powierzchni 3.502 m2 położona na działkach nr 16/1, 16/2 10/3 oraz 20/3 (użytkowanie wieczyste):
    1. wybudowana w 2007 r. przez Spółkę, przyjęta do używania w dniu 10 października 2007 r.,
    2. wynajmowana innym podmiotom w całości - czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wystawiano faktury VAT z tytułu najmu.
  2. hala targowa H4 o powierzchni 4.177 m2 położona na działkach nr 12/4 i 12/5 (własność gruntu):
    1. nabyta przez Wnioskodawcę w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
    3. wynajmowana w części 86,19% powierzchni innym podmiotom - były to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca wystawiał faktury VAT z tytułu najmu.
  3. hala targowa H5 o powierzchni 7.013 m2 położona na działkach nr 16/1 i 16/2 (użytkowanie wieczyste):
    1. nabyta przez Wnioskodawcę w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
    3. wynajmowana w części 84.13% powierzchni innym podmiotom - były to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wystawiał faktury VAT z tytułu najmu.
  4. budynek biurowy B1 o powierzchni 1.743 m2 położony na działce nr 12/10 (własność gruntu):
    1. nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak udokumentowanych informacji o sposobie wykorzystania przez spółkę przejętą,
    3. od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  5. budynek biurowy B2 o powierzchni 2.861 m2 położony na działce nr 12/14 (własność gruntu):
    1. nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak udokumentowanych informacji o sposobie wykorzystania przez spółkę przejętą,
    3. od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  6. budynek socjalno/magazynowo/biurowy B4 o powierzchni 337 m2 położony na działce nr 29/6 (własność gruntu):
    1. nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
    3. od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  7. hala seminaryjna B7 o powierzchni 581 m2 położona na działce nr 12/6 (własność gruntu):
    1. nabyta w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak udokumentowanych informacji o sposobie wykorzystania przez spółkę przejętą,
    3. od 2002 r. w części wynajmowana, a w części wykorzystywana na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  8. budynek biurowy B11 o powierzchni 953 m2 położony na działce nr 12/2 (własność gruntu):
    1. nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak udokumentowanych informacji o sposobie wykorzystania przez spółkę przejętą,
    3. od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  9. budynek mieszkalny B13 o powierzchni 243 m2 położony na działce nr 15/3 (użytkowanie wieczyste):
    1. nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. Wnioskodawca nie zna sposobu użytkowania budynku przez tą spółkę,
    3. od 2002 r. oddany w całości do nieodpłatnego użytkowania, niezwiązanego z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  10. budynek magazynowy B14 o powierzchni 974 m2 położony na działce nr 20/3 (użytkowanie wieczyste):
    1. nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
    3. Wnioskodawca wykorzystywał budynek na potrzeby własnej działalności gospodarczej
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  11. budynek trafostacji o powierzchni 75 m2 położony na działce nr 12/8 (własność gruntu):
    1. nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. zmodernizowany przez Wnioskodawcę w 2007 r.
    3. modernizacja zakończona została w lipcu 2007 r. - od tego momentu budynek Spółka wykorzystywała do swojej działalności,
    4. Wnioskodawca poniósł wydatki na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej budynku,
    5. Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki.
  12. budowla - plac utwardzony z wystawienniczą bocznicą kolejową o powierzchni 2.443 m2 położony na działce nr 29/6 (własność gruntu):
    1. wybudowany w 2007 r. przez Spółkę, przyjęty do używania w dniu 10 października 2007 r.,
    2. Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej oraz udostępniał część placu innym podmiotom jako miejsca postojowe.
  13. plac utwardzony (budowla) położony na działce nr 12/3 (własność gruntu):
    1. nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
    3. Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  14. przyłącze rur preizolowanych (budowla) położone na działce 16/1:
    1. nabyte w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
    3. Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  15. sieć ciepłownicza (budowla) położona na działkach 12/12 i 12/14:
    1. nabyta w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
    3. Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  16. przyłącze ciepłownicze (budowla) położona na działkach 12/2, 12/12 i 12/14:
    1. nabyte w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
    2. brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
    3. Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej,
    4. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.
  17. ogrodzenie terenu (z płyt żelbetonowych) położone na działce 29/6 (własność gruntu):
    1. wybudowane przez Wnioskodawcę w 2009 r. - przyjęto do używania w dniu 12 maja 2012 r.,
    2. Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej.


Wszystkie budowle, w tym także sieć ciepłownicza i przyłącza, są własnością Spółki i są ujawnione w jej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystanych do wybudowania hali targowej H3, placu utwardzonego z wystawienniczą bocznicą kolejową oraz ogrodzenia terenu działki 29/6. Nie ponosiła wydatków na ulepszenie wymienionych powyżej budynku i budowli w wartości przekraczającej 30% ich wartości początkowej.

W 2012 r. Wnioskodawca zamierza zbyć wszystkie opisane powyżej nieruchomości kontrahentowi, w ramach jednej umowy sprzedaży.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Na jakich zasadach powinna być opodatkowana transakcja sprzedaży nieruchomości opisanych w przedstawionym stanie faktycznym, tzn.:


  1. czy dostawa towarów powinna być:
    1. opodatkowana stawką 23%,
    2. zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia na zasadach przewidzianych w art. 43 ust. 10 tej ustawy,
    3. zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
  2. w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania przy dostawie budynków lub ich części oraz budowli.


Zdaniem Wnioskodawcy, doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku, w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa o PTU - planowana transakcja sprzedaży nieruchomości, wskazanych w przedstawionym stanie faktycznym, będzie stanowiła dostawę towarów: budynków lub ich części, budowli, terenów niezabudowanych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Zastosowanie będą więc miały następujące przepisy ustawy o PTU: art. 2 pkt 14, art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 5, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 i 10a, art. 43 ust. 7a, art. 43 ust. 10-11oraz § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).


Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy, sposób opodatkowania powinien być, zdaniem Wnioskodawcy, następujący:


  1. grunty niezabudowane.


  2. Dostawa terenów niezabudowanych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów niezabudowanych powinna być opodatkowana według stawki 23% - podstawa prawna art. 7 ust. 1 (w tym pkt 7) oraz art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy.
    Przedmiotem dostawy będą tereny niezabudowane, które są przeznaczone pod zabudowę, a więc nie może mieć w tym przypadku zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - dotyczy to działek gruntu numer: 12/1, 12/9, 12/11. Przedmiotem dostawy będzie również sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntów niezabudowanych, które są przeznaczone pod zabudowę (brak możliwości zwolnienia od podatku jak wyżej) - dotyczy to działek gruntu numer: 17/3 i 24.

  3. budynki i budowle.


  4. Dostawa budynków, budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku - art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o PTU.
    Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o PTU, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zdaniem Spółki, w świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatkudochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego wynika, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.


Natomiast, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10. pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne. Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b) nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Prawo własności oraz prawo wieczystego użytkowania większości nieruchomości, będących przedmiotem wniosku, Spółka nabyła w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego. Nabycie nieruchomości nie nastąpiło więc w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Także nabycie przez poprzedniego właściciela przedmiotowych nieruchomości nie było dokonane w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. W 1995 r. i 1997 r. nabył on powyższe nieruchomości poprzez wniesienie ich aportem przez Gminę oraz przez Skarb Państwa. Stosownie do wyroku z dnia 29 października 2001 r. 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt FSA 1/01, wniesienie aportów do spółek kapitałowych nie stanowiło czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług: „Podsumowując powyższe wywody, należy stwierdzić, że wkłady niepieniężne (aporty), wnoszone przez wspólników do spółek kapitałowych na podstawie przepisów kodeksu handlowego, nie są objęte przepisem art. 2 ust. 3 pkt 5a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. Skoro inne postanowienia art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. nie wymieniają tych czynności jako podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to należy przyjąć, iż nie są one objęte tym podatkiem.".

Wnioskodawca zbadał, czy w stosunku do budynków i budowli, które będą przedmiotem planowanej dostawy miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Ustalenia (1)


W stosunku do wskazanych poniżej budynków lub ich części (od „Nr 1” do „Nr 4”) z całą pewnością po 2002 r. miało miejsce pierwsze zasiedlenie. Wnioskodawca posiada dowody (umowy i faktury), że przed 2010 r. nastąpiło oddanie całości lub części budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (wydatki na to ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej). Oznacza to, zdaniem Wnioskodawcy, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawa takich towarów będzie zwolniona z podatku. Istnieje jednak możliwość rezygnacji z tego zwolnienia i wyboru opodatkowania dostawy tych towarów stawką 23%, wynikająca z przepisów art. 43 ust. 10 tej ustawy, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  • są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  • złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


„Nr 1”


Hala targowa H3 posadowiona na działkach nr 16/1, 16/2, 10/3 oraz 20/3 (prawo wieczystego użytkowania gruntu):


  • budynek został wybudowany przez Spółkę w 2007 r.,
  • miało miejsce pierwsze zasiedlenie w momencie oddania najemcy do użytkowania całego budynku w ramach zawartej umowy najmu,
  • najem stanowił dla Spółki czynność opodatkowaną,
  • pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed 2010 r., a więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Dostawa całego budynku H3 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ale stosownie do przepisów art. 43 ust. 10 tej ustawy istnieje możliwość rezygnacji z tego zwolnienia i wyboru opodatkowania dostawy stawką 23%. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

W przypadku dostawy budynku H3 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budynku powinna zawierać także wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu - całej działki 10/3, części działki 16/1 części działki 16/2 oraz części działki 20/3.

Na działkach 16/1 i 16/2 posadowione są dwa budynki - hala targowa H3 oraz hala targowa H5. Na działce 20/3 także posadowione są dwa budynki - hala targowa H3 oraz budynek magazynowy B14.


Zdaniem Wnioskodawcy, przyporządkowanie wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu do każdego z budynków posadowionych na działkach 16/1, 16/2 i 20/3, powinno być dokonane w sposób następujący:


  1. ustalenie powierzchni obrysu każdego z dwóch budynku na danej działce,
  2. obliczenie sumy powierzchni tych obrysów na danej działce,
  3. obliczenie udziału powierzchni obrysu każdego z dwóch budynków z punktu (a) w sumie obliczonej w punkcie (b),
  4. obliczenie części wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu przypisanego do danego budynku posadowionego na działce jako iloczynu udziału obliczonego w punkcie (c) dla każdego budynku oraz wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu całej działki.


Przykład obliczenia dla jednej działki:


W - wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu całej działki,

Ob1 - powierzchnia obrysu jednego budynku,

Ob2 - powierzchnia obrysu drugiego budynku,

W1 - wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu podwyższająca podstawę opodatkowania pierwszego budynku,

W2 - wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu podwyższająca podstawę opodatkowania drugiego budynku.

W1= Ob1/(Ob1+Ob2) x W

W2= Ob2/(Ob1+Ob2) x W


„Nr 2”


Hala targowa H4 posadowiona na działkach nr 12/4 i 12/5 (własność gruntu):


  • budynek został nabyty przez Wnioskodawcę w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • potwierdzone pierwsze zasiedlenie części budynku (86,19% powierzchni) miało miejsce w momencie oddania przez Wnioskodawcę tej części budynku najemcy do użytkowania w ramach zawartej umowy najmu,
  • najem stanowił dla Wnioskodawcy czynność opodatkowaną,
  • pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed 2010 r., a więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa części (86,19%) budynku H4 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ale stosownie do przepisów art. 43 ust. 10 tej ustawy istnieje możliwość rezygnacji z tego zwolnienia i wyboru opodatkowania dostawy stawką 23%. W przypadku dostawy części budynku H4 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto części budynku powinna zawierać także 86,19% wartości gruntu działek 12/4 i 12/5.

Wnioskodawca nie dysponuje dowodami, że w stosunku do pozostałej części budynku (13,81% powierzchni) miało miejsce pierwsze zasiedlenie. W związku z tym, stoi na stanowisku, że w stosunku do dostawy tej części budynku mają zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Oznacza to, że dostawa części budynku (13,81% powierzchni) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, ponieważ w stosunku do tego budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił wydatków na ulepszenie tego budynku. Podstawa opodatkowania dla części budynku (13,81%) powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto tej części budynku powinna zawierać także 13,81% wartości gruntu działek 12/4 i 12/5.


„Nr 3”


Hala targowa H5 posadowiona na działkach nr 16/1 i 16/2 (prawo wieczystego użytkowania gruntu):


  • budynek został nabyty przez Wnioskodawcę w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • potwierdzone pierwsze zasiedlenie części budynku (84,13% powierzchni) miało miejsce w momencie oddania przez Wnioskodawcę tej części budynku najemcy do użytkowania w ramach zawartej umowy najmu,
  • najem stanowił dla Wnioskodawcy czynność opodatkowaną,
  • pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed 2010 r., a więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa części (84,13%) budynku H5 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ale stosownie do przepisów art. 43 ust. 10 tej ustawy istnieje możliwość rezygnacji z tego zwolnienia i wyboru opodatkowania dostawy stawką 23%. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. W przypadku dostawy części budynku H5 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto części budynku powinna zawierać także 84,13% wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu działek 16/1 i 16/2 przypadającego proporcjonalnie do tego budynku. Na działkach 16/1 i 16/2 posadowione są dwa budynki - hala targowa H3 oraz hala targowa H5.

Wnioskodawca nie dysponuje dowodami, że w stosunku do pozostałej części budynku (15,87% powierzchni), miało miejsce pierwsze zasiedlenie. W związku z tym stoi na stanowisku, że w stosunku do dostawy tej części budynku mają zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Oznacza to, że dostawa części budynku (15,87% powierzchni) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, ponieważ w stosunku do tego budynku nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił wydatków na ulepszenie tego budynku.

W przypadku dostawy tej części budynku H5 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto części budynku powinna zawierać także 15,87% wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu działek 16/1 i 16/2 przypadającego proporcjonalnie do tego budynku.


„Nr 4”


Budynek trafostacji posadowiony na działce nr 12/8 (własność gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • zmodernizowany przez Wnioskodawcę w 2007 r.,
  • modernizacja zakończona w lipcu 2007 r. i od tego momentu budynek Spółka wykorzystywała do swojej działalności,
  • Wnioskodawca poniósł wydatki na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej budynku,
  • Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki,
  • miało miejsce pierwsze zasiedlenie,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budynku trafostacji będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ale stosownie do przepisów art. 43 ust. 10 tej ustawy istnieje możliwość rezygnacji z tego zwolnienia i wyboru opodatkowania dostawy stawką 23%. W przypadku dostawy budynku trafostacji podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto części budynku powinna zawierać także wartości gruntu działki 12/8.

Ustalenia (2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do wskazanych poniżej budowli („Nr 5” i „Nr 6”) nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. W związku z tym, planowana dostawa tych budowli będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, tym samym nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i będzie opodatkowana podatkiem według stawki 23%.


„Nr 5”


Plac utwardzony z wystawienniczą bocznicą kolejową (budowla) o powierzchni 2.443 m2 położony na działce nr 29/6 (własność gruntu):


  • wybudowany w 2007 r. przez Spółkę, przyjęty do używania w dniu 10 października 2007 r.,
  • wykorzystywany przez Wnioskodawcę na potrzeby własnej działalności gospodarczej,
  • udostępniany w części innym podmiotom do parkowania pojazdów,
  • czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wystawiano faktury VAT z tytułu wynajmu miejsc postojowych.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie budowli, gdyż nie doszło do oddania całości lub części tej budowli do użytkowania pierwszemu nabywcy, po jej wybudowaniu, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Na placu nie były wydzielone miejsca parkingowe, przypisane poszczególnym kontrahentom, ale każdy z nich nabywał od Spółki prawo do postoju na tym placu. Spółka wystawiała wprawdzie faktury z opisem „wynajem miejsc postojowych”, ale była to w rzeczywistości czynność polegająca na udzieleniu kontrahentowi prawa do korzystania z placu, natomiast nie następowało wydanie części placu do używania. W związku z tym, Wnioskodawca uważa, że planowane zbycie budowli będzie miało miejsce w ramach pierwszego zasiedlenia i powinno zostać opodatkowane według stawki 23%. W przypadku dostawy placu utwardzonego z wystawienniczą bocznicą kolejową podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budowli powinna zawierać także wartości gruntu - 2.443 m2 - działki 29/6.


„Nr 6”


Ogrodzenie terenu z płyt żelbetonowych (budowla) położone na działce 29/6 (własność gruntu):


  1. wybudowane przez Wnioskodawcę w 2009 r.,
  2. przyjęto do używania w dniu 12 maja 2009 r.,
  3. Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budowli (ogrodzenia) nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i ustawy i będzie opodatkowana podatkiem według stawki 23%, ponieważ będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. W przypadku dostawy budowli, co do zasady, podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budowli powinna zawierać także wartość gruntu. W omawianym przypadku do podstawy opodatkowania nie zostanie wliczona wartość gruntu działki 29/6, ponieważ nie ma możliwości przyporządkowania określonej powierzchni tej działki do budowli. Na działce 29/6 posadowione są: budynek socjalno-magazynowo-biurowy B4 oraz budowla, tj. plac utwardzony z wystawiennicza bocznicą kolejową i wartość gruntu zostanie uwzględniona w podstawie opodatkowania budynku B4 i budowli.

Ustalenia (3)

W stosunku do wskazanych poniżej budynków i budowli (od „Nr 7” do „Nr 17”) Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego ustalenia, czy miało miejsce pierwsze zasiedlenie. W momencie nabycia tych budynków i budowli Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


„Nr 7”


Budynek socjalno/magazynowo/biurowy B4 posadowiony na działce nr 29/6 (własność gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
  • Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego określenia (powierzchni i okresu) w stosunku do jakiej części budynku miało miejsce pierwsze zasiedlenie,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budynku B4 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku dostawy budynku B4 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budynku powinna zawierać także wartości gruntu - 9.482 m2 działki 29/6 (powierzchnia całej działki wynosi 11.925 m2, ale wartość 2.443 m2 zwiększy podstawę opodatkowania dostawy budowli opisanej w punkcie „Nr 5”).


„Nr 8”


Budynek biurowy B1 posadowiony na działce 12/10 (własność gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
  • Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego określenia (powierzchni i okresu) w stosunku do jakiej części budynku miało miejsce pierwsze zasiedlenie,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budynku B1 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W tym przypadku podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budynku powinna zawierać także wartość gruntu działki 12/10.


„Nr 9”


Budynek biurowy B2 posadowiony na działce 12/14 (własność gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
  • Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego określenia (powierzchni i okresu) w stosunku do jakiej części budynku miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budynku B2 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku dostawy budynku B2 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budynku powinna zawierać także wartość gruntu działki 12/14.


„Nr 10”


Budynek biurowy B7 posadowiony na działce 12/6 (własność gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego;
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
  • Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego określenia (powierzchni i okresu) w stosunku do jakiej części budynku miało miejsce pierwsze zasiedlenie,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budynku B7 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku dostawy budynku B7 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budynku powinna zawierać także wartość gruntu działki 12/16.


„Nr 11”


Budynek biurowy B11 posadowiony na działce 12/2 (własność gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • od 2002 r. w części wynajmowany, a w części wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
  • Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego określenia (powierzchni i okresu) w stosunku do jakiej części budynku miało miejsce pierwsze zasiedlenie,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budynku B11 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku dostawy budynku B11 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy , a więc cena netto budynku powinna zawierać także wartość gruntu działki 12/2.


„Nr 12”


Budynek mieszkalny B13 posadowiony na działce 15/3 (prawo wieczystego użytkowania gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • od 2002 r. oddany w całości do nieodpłatnego użytkowania, niezwiązanego z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budynku B13 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zwolnione od podatku będzie także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu (zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), ponieważ dostawa budynku B13 trwale z tym gruntem związanego będzie zwolniona od podatku. W przypadku dostawy budynku B13 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto części budynku powinna zawierać także wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu działki 15/3.


„Nr 13”


Budynek magazynowy B14 posadowiony na działce 20/3 (prawo wieczystego użytkowania gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • od 2002 r. wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budynku B14 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zwolnione od podatku będzie także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu (zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 73, poz. 392 ze zm.), ponieważ dostawa budynku B14 trwale z tym gruntem związanego będzie zwolniona od podatku. W przypadku dostawy budynku B14 podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto części budynku powinna zawierać także wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu działki 20/3.


„Nr 14”


Plac utwardzony (budowla) posadowiony na działce nr 12/3 (własność gruntu):


  • nabyty w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • od 2002 r. wykorzystywany na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budowli (plac) będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku dostawy budowli (plac) podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budynku powinna zawierać także wartość gruntu działki 12/3.


„Nr 15”


Przyłącze rur preizolowanych (budowla) położone na działce 16/1 (prawo wieczystego użytkowania gruntu):


  • nabyte w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej,
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budowli (przyłącza) będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku dostawy omawianej budowli (przyłącza) podstawa opodatkowania będzie obejmowała wyłącznie wartość tej budowli (bez wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu), ponieważ nie ma możliwości przyporządkowania określonej powierzchni działki gruntu 16/1 do przyłącza. Na działce 16/1 posadowione są, oprócz przyłącza, dwie hale targowe H3 i H5 i wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu zostanie uwzględniona w podstawie opodatkowania obu tych budynków.


„Nr 16”


Sieć ciepłownicza (budowla) położona na działkach 12/12 i 12/14:


  • nabyta w 2002 r. poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, dostawa budowli (sieci ciepłowniczej) będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku dostawy budowli podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budowli powinna zawierać także wartość gruntu.

W omawianym przypadku będzie to 50% wartości gruntu działki 12/12 - jest to działka zabudowana dwiema budowlami - siecią ciepłowniczą oraz przyłączem ciepłowniczym i pozostałe 50% wartości gruntu działki 12/12 będzie podwyższało podstawę opodatkowania przyłącza ciepłowniczego („Nr 17”). Do podstawy opodatkowania nie zostanie wliczona wartość gruntu działki 12/14, ponieważ nie ma możliwości przyporządkowania określonej powierzchni tej działki do budowli. Na działce 12/14 posadowiony jest (oprócz sieci ciepłowniczej) budynek biurowy B2 i wartość gruntu zostanie uwzględniona w podstawie opodatkowania tego budynku.


„Nr 17”


Przyłącze ciepłownicze (budowla) położone na działkach 12/2, 12/12 i 12/14:


  • nabyte w 2002 roku poprzez przejęcie innej spółki prawa handlowego,
  • brak informacji o sposobie wykorzystywania przez spółkę przejętą,
  • Wnioskodawca wykorzystywał budowlę na potrzeby własnej działalności gospodarczej,
  • Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w kwocie przewyższającej 30% wartości początkowej.


Sposób opodatkowania - stanowisko Wnioskodawcy.

Dostawa budowli (przyłącza ciepłowniczego) będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku dostawy budowli podstawa opodatkowania powinna zostać ustalona na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, a więc cena netto budowli powinna zawierać także wartość gruntu. W omawianym przypadku będzie to 50% wartości gruntu działki 12/12 - jest to działka zabudowana dwiema budowlami - siecią ciepłowniczą oraz przyłączem ciepłowniczym -i pozostałe 50% wartości gruntu działki 12/12 będzie podwyższało podstawę opodatkowania sieci ciepłowniczej („Nr 16”). Do podstawy opodatkowania nie zostanie wliczona wartość gruntu działek 12/2 i 12/14, ponieważ nie ma możliwości przyporządkowania określonej powierzchni tych działek do budowli. Na działce 12/2 posadowiony jest (oprócz przyłącza) budynek biurowy B11 i wartość gruntu zostanie uwzględniona w podstawie opodatkowania tego budynku. Na działce 12/14 posadowiony jest (oprócz przyłącza) budynek biurowy B2 i wartość gruntu zostanie uwzględniona w podstawie opodatkowania tego budynku.


Podsumowując, zdaniem Spółki:


  1. sprzedaż niezabudowanych działek gruntu o numerach: 12/1, 12/9, 12/11 powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 23%,
  2. sprzedaż prawa wieczystego użytkowania niezabudowanych działek gruntu o numerach: 24 oraz 17/3 powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 23%,
  3. sprzedaż budynków (lub ich części) oznaczonych we wniosku jako pozycje od „Nr 1” do „Nr 4” będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ale istnieje możliwość rezygnacji z tego zwolnienia i wyboru opodatkowania dostawy tych towarów stawką 23%, wynikająca z przepisów art. 43 ust. 10 ustawy, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
    1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
    2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części,
  4. sprzedaż budowli oznaczonych we wniosku jako „Nr 5” i „Nr 6” będzie opodatkowana podatkiem według stawki 23%, ponieważ dostawa dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, tym samym nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
  5. sprzedaż budynków lub budowli oznaczonych we wniosku jako pozycje od „Nr 7”do „Nr 17” będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, jednak ze względu na brak możliwości jednoznacznego określenia podstawy prawnej zwolnienia (art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy) w odniesieniu do poszczególnych budynków lub ich części, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy (nie byłoby bowiem możliwości ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania dostawy tej części budynków, w stosunku do których mogło mieć miejsce pierwsze zasiedlenie).


W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przy uwzględnieniu przywołanych powyżej przepisów, Spółka wnosi o dokonanie oceny, czy przedstawiony sposób opodatkowania przyszłej dostawy budynków lub ich części, budowli, terenów niezabudowanych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów, zaprezentowany we wniosku jest zgodny z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 Nr 16 poz. 93 ze zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne. Z kolei w myśl art. 46 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku dostawy gruntów niezabudowanych opodatkowane są tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczonymi pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, jednak w przepisach podatkowych brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Wobec powyższego, w celu określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę, należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Ustęp 2 powołanego artykułu stanowi, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:


  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.


W myśl art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 100, poz. 1086), podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie „pierwszego zasiedlenia”, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 – zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy - musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Według ust. 7a ww. artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Na tle zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą stawki podatku oraz podstawy opodatkowania mających zastosowanie do transakcji sprzedaży ww. nieruchomości.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, powołane regulacje podatkowe oraz wskazane przepisy odrębne stwierdzić należy, że w odniesieniu do:


  • niezabudowanych działek nr 12/1, 12/9, 12/11 (własność Spółki) oraz działek nr 17/3 i 24 (będących w użytkowaniu wieczystym Spółki) - prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż ich dostawa winna być opodatkowana stawką podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy,
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/2:
    1. nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa budynku biurowego B11 znajdującego się na tej działce będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy, gdyż w części wynajmowanej przez Spółkę (a tym samym zasiedlonej w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy) będzie zwolniona na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata,
    2. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa przyłącza ciepłowniczego oraz sieci ciepłowniczej znajdujących się na tej działce będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/3 - prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa placu utwardzonego znajdującego się na tej działce będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż Spółka nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu oraz nie dokonywała wydatków na jego ulepszenia przekraczających 30% wartości początkowej - przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/4:
    1. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa 86,19% powierzchni tej części hali targowej H4, która znajduje się na przedmiotowej działce, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż była wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), a przy tym od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata. W tym zakresie – jak słusznie wskazała Spółka – strony transakcji będą miały prawo wybrać opcję opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy,
    2. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa 13,81% powierzchni tej części hali targowej H4, która znajduje się na przedmiotowej działce, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/5:
    1. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa 86,19% powierzchni tej części hali targowej H4, która znajduje się na przedmiotowej działce, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż była wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), a przy tym od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata. W tym zakresie – jak słusznie wskazała Spółka – strony transakcji będą miały prawo wybrać opcję opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy,
    2. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa 13,81% powierzchni tej części hali targowej H4, która znajduje się na przedmiotowej działce, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/6 - nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa budynku biurowego B7 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż część tego budynku, która jest wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), będzie zwolniona na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata,
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/8 - nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa budynku trafostacji będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż wbrew poglądowi Spółki nie ma on statusu budynku zasiedlonego w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Jak bowiem wynika z treści wniosku, po nabyciu trafostacji Spółka poniosła wydatki na jej ulepszenie przekraczające 30% jej wartości początkowej, przy czym po tym ulepszeniu nie była przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu.Jednakże dostawa ta będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż mimo, że Spółka poniosła ww. nakłady, trafostacja w stanie ulepszonym wykorzystywana była do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Taka kwalifikacja prawnopodatkowa sprawia, iż – wbrew poglądowi Spółki - wyłączona jest możliwość zastosowania opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy,
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/10 - nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa budynku biurowego B1, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem w części wynajmowanej przez Spółkę (a tym samym zasiedlonej w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy) będzie zwolniona na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata,
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/12 oznaczonej jako droga - prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa przyłącza ciepłowniczego oraz sieci ciepłowniczej, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
  • zabudowanej działki gruntu nr 12/14:
    1. nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa budynku biurowego B2 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem w części wynajmowanej przez Spółkę (a tym samym zasiedlonej w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy) będzie zwolniona na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata,
    2. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa sieci ciepłowniczej i przyłącza ciepłowniczego będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
  • zabudowanej działki gruntu nr 29/6 (księga wieczysta nr …):
    1. nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa budynku biurowego B4, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem w części wynajmowanej przez Spółkę (a tym samym zasiedlonej w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy) będzie zwolniona na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata,
    2. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa placu utwardzonego z wystawienniczą bocznicą kolejową oraz ogrodzeniem terenu z płyt żelbetonowych będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%, gdyż brak jest podstaw do zastosowania zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy. Po pierwsze budowle te nie mają statusu zasiedlonych w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a po drugie - Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich wybudowaniem.
  • użytkowanej w ramach użytkowania wieczystego, objętej księgą wieczystą nr … działki gruntu nr 10/3 - prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa części hali targowej H3 znajdującej się na tej działce będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż była wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), a przy tym od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata. W tym zakresie – jak słusznie wskazała Spółka – strony transakcji będą miały prawo wybrać opcję opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy.
  • użytkowanej w ramach użytkowania wieczystego i objętej księgą wieczystą nr … działki gruntu nr 15/3 - nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa budynku mieszkalnego B13, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Dostawa tego budynku będzie bowiem dokonana co najmniej 2 lata po pierwszym zasiedleniu, skoro był on przedmiotem czynności opodatkowanej w postaci oddania w nieodpłatne użytkowanie. Zatem podstawą zwolnienia od podatku będzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy,
  • użytkowanej w ramach użytkowania wieczystego, objętej księgą wieczystą nr … działki gruntu nr 16/1:
    1. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa części hali targowej H3 znajdującej się na tej działce będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż hala była wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), a przy tym od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata. W tym zakresie strony transakcji będą miały prawo wybrać opcję opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy.
    2. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa 84,13% powierzchni tej części hali targowej H5, która znajduje się na przedmiotowej działce, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż była wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), a przy tym od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata. W tym zakresie – jak słusznie wskazała Spółka – strony transakcji będą miały prawo wybrać opcję opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy,
    3. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa 15,87% powierzchni tej części hali targowej H5, która znajduje się na przedmiotowej działce, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
    4. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa przyłącza rur preizolowanych znajdującego się na tej działce będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
  • użytkowanej w ramach użytkowania wieczystego i objętej księgą wieczystą nr … działki gruntu nr 16/2:
    1. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa części hali targowej H3 znajdującej się na tej działce będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż hala była wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), a przy tym od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata. W tym zakresie – jak słusznie wskazała Spółka – strony transakcji będą miały prawo wybrać opcję opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy.
    2. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa 84,13% powierzchni tej części hali targowej H5, która znajduje się na przedmiotowej działce, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż była wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), a przy tym od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata. W tym zakresie – jak słusznie wskazała Spółka – strony transakcji będą miały prawo wybrać opcję opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy,
    3. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa 15,87% powierzchni tej części hali targowej H5, która znajduje się na przedmiotowej działce, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
  • użytkowanej w ramach użytkowania wieczystego, objętej księgą wieczystą nr … działki gruntu nr 20/3:
    1. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa budynku magazynowego B14 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przy założeniu braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
    2. prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż dostawa części hali targowej H3 znajdującej się na tej działce będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem hala była wynajmowana przez Spółkę (a tym samym zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy), gdyż od zasiedlenia minie więcej niż dwa lata. W tym zakresie – jak słusznie wskazała Spółka – strony transakcji będą miały prawo wybrać opcję opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy.


W tym miejscu należy wskazać, że prawidłowy jest pogląd Spółki, iż w przypadku dostawy działek zabudowanych (zarówno stanowiących własność dostawcy, jak również będących w użytkowaniu wieczystym) w celu ustalenia podstawy opodatkowania stosuje się art. 29 ust. 5 ustawy. Faktem jednak jest, że na gruncie niniejszej sprawy efektywne opodatkowanie wystąpi tylko w odniesieniu do niewielkiej części planowanej transakcji. Pojawi się ono tylko przy sprzedaży działek uznanych za niezabudowane oraz nieznacznej części nieruchomości zabudowanych (uwzględniając również sytuację wyboru przez Spółkę opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy). Jednak w sytuacji, gdy na danej działce znajduje się obiekt (lub jego część), którego sprzedaż będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%, jak i obiekt (lub jego część), którego sprzedaż skorzysta ze zwolnienia od tego podatku, dokonując zbycia takiego gruntu zabudowanego należy określić, jaka część danego gruntu związana jest z obiektem podlegającym opodatkowaniu stawką podatku 23%, a jaka z obiektem zwolnionym od podatku.

W związku z tym, iż ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania, np. zastosować metodę klucza powierzchniowego (udziału powierzchni budynków i budowli podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w ogólnej powierzchni budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie) lub wg klucza wartościowego (udziału wartości budynków i budowli podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w wartości ogółem wszystkich budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie). Zatem każda metoda – czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, będzie właściwa.


Na tle powyższego należy podkreślić, iż:


  • wybór przez Spółkę metody klucza powierzchniowego (jak można wnioskować ze stwierdzenia Spółki, że „przyporządkowanie wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu do każdego z dwóch budynków posadowionych na jednej działce, powinno być dokonane proporcjonalnie do udziału powierzchni obrysu każdego budynku w łącznej powierzchni obu budynków. Proporcja dotyczy prawa wieczystego użytkowania całej działki gruntu, zarówno części zabudowanej, jak i niezabudowanej.”), nie uprawnia do wyłączenia z podstawy opodatkowania wartości niektórych budowli, np. ogrodzenia terenu z płyt żelbetonowych, czy sieci ciepłowniczej i przyłącza ciepłowniczego „ponieważ nie ma możliwości przyporządkowania określonej powierzchni tych działek do budowli”. W takim podejściu przejawia się niekonsekwencja Spółki w zakresie metody określenia podstawy opodatkowania,
  • nie jest poprawne stanowisko Spółki, że podstawa opodatkowania właściwa dla dostawy budynku B13 winna uwzględniać część wartości tego budynku; w tej sytuacji bowiem winna zawierać całą jego wartość, skoro na działce nr 15/3 brak jest innych obiektów, które miałby wpływ na tą podstawę opodatkowania.


Końcowo informuje się, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego obiekty są budynkami lub budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj