Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
DP 423/16/2004
z 25 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DP 423/16/2004
Data
2004.06.25



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
adaptacja
dotacja
inwestycje w obcych środkach trwałych
remonty
środek trwały
ulepszenie


Pytanie podatnika
Czy jednostka może rozdzielić prace na remontowe i inwestycyjne w związku z planowanymi pracami remontowo-adaptacyjnymi budynku ?


Dotyczy: Informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, rozliczenia prac remontowych i inwestycyjnych, w związku z pracami remontowo adaptacyjnymi.

W odpowiedzi na Wasze pismo z dnia 17.05.2004r. ( data wpływu do-tut. Organu podatkowego 19.05.2004r. Nr K/119/7003/2004 ) uzupełnione pismem z dnia 15.06.2004 r. (data wpływu do tut. Organu 16.06.2004 r.), w sprawie informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Stare - Miasto na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm. ) wyjaśnia ;

Jednostka - zakład budżetowy jednostki samorządu terytorialnego - przedstawia, że posiada w trwałym zarządzie budynek wpisany do rejestru zabytków. Na remont i adaptację Jednostka uzyskała zezwolenie konserwatorskie wydane przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Całkowity koszt planowanych do wykonania prac wyniesie około 820.000 zł. Jednostka szacuje, że wydatki dotyczące remontów będą stanowiły około 75% wszystkich wydatków, a wydatki przewidziane na adaptację około 25% całości. Jednocześnie Jednostka informuje, że stara się o dofinansowanie inwestycji z budżetu Państwa, w ramach programu wsparcia

Zgodnie z art. 43 i nast. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46 poz. 543 ze zm.) trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Jednostka organizacyjna ma prawo do korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:- korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania,- zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub modernizacji obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego.- oddania, za zgodą organu nadzorującego, nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo jej użyczenie w drodze umowy ...
Zgodnie z art. 44 ust. 1 w/w ustawy trwały zarząd ustanawia się na czas nie oznaczony lub czas oznaczony. Trwały zarząd wygasa z upływem okresu na który został ustanowiony, albo na skutek wydania decyzji właściwego organu o jego wygaśnięciu - art. 46 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1 ustawy. Stosownie zaś do unormowań art.15 ust.6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m,z uwzględnieniem art.16.
Natomiast przepis art. 16a ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż amortyzacji podlegają z zastrzeżeniem art.16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania. m.in. przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. Aczkolwiek więc, podatnicy czyniąc nakłady inwestycyjne na obcym środku trwałym, zgodnie z regułami prawa cywilnego, nie uzyskują własności tychże nakładów, to jednak, wobec przepisów prawa podatkowego (wyżej wskazanych) nabywają uprawnienie do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej oddanej do używania inwestycji w obcym środku trwałym.
Inwestycje w obcych środkach trwałych są szczególnym środkiem trwałym, który nie został zdefiniowany ani w ustawie o rachunkowości ani w przepisach podatkowych. Przyjmuje się, że "inwestycje w obcych środkach trwałych" są to nakłady poniesione na obcy środek trwały, który jest używany na podstawie umowy najmu, dzierżawy czy innej umowy. Zatem poniesione wydatki na obcy środek trwały wiążą się z jego ulepszeniem, czyli przebudową, rozbudową, rekonstrukcją, adaptacją lub modernizacją. Pozostałe wydatki nie wpływające na ulepszenie środka trwałego obciążają bezpośrednio koszty w dacie ich poniesienia.

Najczęściej spotykanym w praktyce przykładem ponoszenia nakładów w obcych środkach trwałych jest konieczność dostosowania używanych na podstawie umowy najmu czy dzierżawy lub innej umowy, obcych budynków albo lokali do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej użytkownika. O tym. czy poniesione nakłady stanowią wydatki na remont bezpośrednio zaliczane do kosztów uzyskania przychodów; czy też będą uznane za nakłady na ulepszenie obcego środka trwałego i będą podlegały odpisom amortyzacyjnym odnoszonym w koszty sukcesywnie - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami - decyduje zakres przeprowadzonych robót. W świetle obowiązujących przepisów: art. 16 ust.1 pkt 1 lit.c ) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie (przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację) środków trwałych, które zgodnie z odrębnymi przepisami powiększają wartość tych środków stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Karków Stare Miasto pragnie zauważyć, iż dokonywane przez spółkę odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu w części w jakiej zostały sfinansowane otrzymaną dotacją na podstawie art. 16 ust.1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- jak również wydatki zakwalifikowane jako remont na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 58 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003r., przy uwzględnieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12.11.2003 r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1957 z 2003r.), nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym jeżeli przedstawiony przez Jednostkę stan faktyczny jest zgodny z rzeczywistością to stanowisko Jednostki w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe, tzn. Jednostka może rozdzielić prace na remontowe i inwestycyjne, przy uwzględnieniu w/w przepisów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj