Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/436/106/2004RO/436/106/1/2004
z 2 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
RO/436/106/2004
RO/436/106/1/2004
Data
2004.07.02



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czasopisma
honorarium
koszty uzyskania przychodów
moment powstania obowiązku podatkowego
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku od towarów i usług
reklama
stawki podatku


Pytanie podatnika
1. Czy zamieszczanie tekstów informacyjnych w gazecie, w dziedzinie rozwoju przedsiębiorstw, kultury i sportu należy zaliczyć do reklamy ?
2. Czy wydatki związane z imprezą promującą osiągnięcia ludzi i firm należy zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów i tym samym podatek naliczony mógł być odliczony ?
3. Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu usług noclegowych i gastronomicznych dla osoby wygrywającej plebiscyt ?
4. Czy czynność zaopatrzenia sekretariatu w art. spożywcze typu: herbata, kawa, ciastka podlegają VAT ?
5. Czy wypłata honorariów dla twórców jest wydatkiem obciążającym działalność gospodarczą i podlega opodatkowaniu VAT ?
6. Jaką stawką należy opodatkować sprzedaż gazety, w przypadku, gdy powierzchnia reklamowa przekroczy próg 67% ?


Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), w odpowiedzi na Państwa pismo złożone w dniu 02.06.2004 r., Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że:

1. Pojęcie „reklamy” według sformułowań zawartych w internecie www.encyklopedia.interna.pl. brzmi: „rozpowszechnianie wiadomości o usługach i towarach w celu wpływania na kształtowanie się podaży; elementy działań reklamowych to: przyciągnięcie uwagi potencjalnego nabywcy, poinformowanie o zaletach reklamowanego towaru lub usługi, wzbudzenie pragnienia jego nabycia oraz wskazanie sposobów, by pragnienie to spełnić; reklamę prowadzi się za pośrednictwem mediów (prasy, radia, telewizji, Internetu), specjalnie przygotowane publikacje (wielkie plakaty – tzw. billboardy, ulotki, foldery), akcje promocyjno – informacyjne prowadzone w miejscach sprzedaży; odrębnym typem reklamy jest sponsoring – wspieranie finansowe przez reklamodawców różnego typu imprez masowych (kulturalnych, sportowych) i akcji charytatywnych, a także odpłatne publikowanie w mediach materiałów typu dziennikarskiego (wywiady, reportaże, filmy). Znaczenie reklamy we współczesnej grze konkurencyjnej stale rośnie, a nad jej skutecznością czuwają specjaliści z zakresu socjologii, psychologii, marketingu oraz tzw. image polishing – kształtowania wizerunku osób, firm, towarów; istnieje obecnie szereg kodeksów etycznych oraz rozwiązań prawnych nie dopuszczających do prowadzenia reklamy nieuczciwej, niezgodnej z zasadami konkurencji lub wykorzystującej oddziaływanie na podświadomość odbiorcy, a także tzw. kryptoreklamy w materiałach dziennikarskich”.

Publikacje w zakresie przekazywania informacji i propagowania osiągnięć zarówno w dziedzinie rozwoju przedsiębiorstw, jak również w dziedzinie kultury i sportu na terenie Waszego działania, mogą stanowić teksty kwalifikujące je do reklamy w znaczeniu wyżej zaprezentowanego słowa.

Każda publikacja musi, zatem podlegać zindywidualizowanej ocenie.

Na podstawie przedstawionych w Waszym piśmie ogólnych sformułowań dotyczących wyżej wymienionych publikacji, nie można traktować wszystkich publikacji jako nie spełniających funkcji reklamy.

Decyzje o kwalifikacji danej publikacji do tekstu reklamowego lub nie będącego reklamą, podejmuje Wasza firma w oparciu o własną szczegółową analizę danego tekstu.

2. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem, aby wydatki związane z imprezą promującą i reklamującą osiągnięcia ludzi i firm były zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów i tym samym podatek naliczony mógł być odliczony, istotnym i niezbędnym warunkiem jest zachodzenie bezpośredniego związku pomiędzy tymi wydatkami a osiągniętym przez Waszą firmę przychodem. W przeciwnym przypadku, podatnik nie jest uprawniony do odliczania podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z organizacją w/w imprez.

3. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyczne oraz nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z przytoczonego przepisu wynika, że Wasza firma nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatku związanego z zakupem usług noclegowych i gastronomicznych dla osoby wygrywającej plebiscyt, a który to wydatek stanowi nagrodę.

4. Przepisy podatkowe nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy, lecz charakter tych wydatków powinien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu. Artykuł 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi m. in., że odpłatną dostawę towarów stanowi również wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (w szczególności darowizny) na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub części. Oznacza to, że przepis ten dotyczy opodatkowania czynności wyłącznie w przypadku, gdy nie mają one związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa lub stanowią wydanie towarów należących do przedsiębiorstwa nieodpłatnie, na zewnątrz (np. darowizny, prezenty).

Czynność zaopatrzenia sekretariatu w artykuły spożywcze typu herbata, kawa, napoje i poczęstunek nimi ewentualnych kontrahentów podmiotu gospodarczego nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

5. Wypłaty honorariów dla twórców są wydatkami obciążającymi koszty Waszej działalności gospodarczej. Honoraria są przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o ile usługi te są realizowane przez zarejestrowanego podatnika od towarów i usług prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 cyt. ustawy. Zgodnie z art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Z przytoczonych przepisów prawnych wynika, że obowiązek podatkowy ciąży wówczas na podatnikach będących twórcami, zobowiązanymi do stosowania przepisów powołanej wyżej ustawy.

Wasza firma z tytułu wypłaconych honorariów nie jest płatnikiem podatku w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

6. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 3 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy gazet, magazynów, czasopism (PKWiU 22.12 i 22.13) oraz książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20–60.10), nut, map i ulotek, nie wcześniej jednak niż w dniu wydania i nie później niż 60 dnia, licząc od dnia wydania tych towarów; jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej faktyczną dostawę, nie później niż po upływie 120 dni, licząc od pierwszego dnia wydania tych wydawnictw. Obowiązek podatkowy łączy się ściśle z prawidłowym zastosowaniem stawki podatku od towarów i usług, która uwarunkowana jest procentową wielkością powierzchni gazety przeznaczonej na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe. Aby zastosować prawidłową stawkę podatku do danego wydania gazety, niezbędne jest codzienne procentowe ustalenie w/w powierzchni w wielkości faktycznej, bez względu na trudności organizacyjne związane z wydrukowaniem gazety.

W myśl poz. 49 załącznika Nr 3 „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” do cyt. ustawy, stawką tą opodatkowane są gazety, magazyny, czasopisma – oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

W przeciwnym przypadku, stawka podatku wynosi 22% według art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj