Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-563/12-3/KB
z 24 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-563/12-3/KB
Data
2012.08.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
faktura elektroniczna
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy opisany przez Spółkę sposób uzyskiwania potwierdzeń otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących spełnia wymagania ustawy o VAT i tym samym umożliwia Spółce obniżanie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 882 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22.05.2012 r. (data wpływu 25.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie uzyskanego potwierdzenia odbioru faktur korygujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie uzyskanego potwierdzenia odbioru faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: S lub Spółka) planuje rozpoczęcie prac zmierzających do wdrożenia systemu fakturowania elektronicznego. Wdrożenie fakturowania elektronicznego ma na celu usprawnienie obrotu dokumentami faktur sprzedażowych oraz faktur korygujących, jak również uproszczenie procedury uzyskiwania potwierdzenia otrzymywania faktur korygujących przez kontrahentów Spółki. Przed wystawieniem i przesłaniem na rzecz danego kontrahenta faktur w formie elektronicznej Spółka będzie uzyskiwać od kontrahenta akceptację dla takiej formy dokumentowania transakcji.

Podstawowym założeniem systemu fakturowania elektronicznego ma być generowanie faktur VAT, w tym faktur korygujących, w postaci elektronicznej do plików PDF, bezpośrednio przez program służący do obsługi gospodarki magazynowej Spółki. Uprawnienia do obsługi tego programu posiadają jedynie wybrani pracownicy Spółki. Następnie faktury w postaci elektronicznych plików PDF mają być wysyłane pocztą elektroniczną na adres wskazany przez klienta w oświadczeniu (akceptacji) zawierającym zgodę na stosowanie faktur elektronicznych w ramach wzajemnych rozliczeń.

Spółka przewiduje również sporządzanie i przesyłanie kontrahentom w formie elektronicznej (plik PDF) faktur korygujących do faktur sprzedaży wystawionych i przesłanych odbiorcom w tradycyjnej formie papierowej. Pliki PDF zawierające faktury VAT (faktury sprzedaży bądź faktury korygujące) nie będą zabezpieczone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu ani też systemem elektronicznej wymiany danych (EDI). Spółka nie zamierza także stosować do faktur sporządzanych oraz przesyłanych w formie elektronicznej (jako plik PDF) jakichkolwiek innych specjalistycznych rozwiązań informatycznych bądź technologicznych.

Formę zabezpieczenia autentyczności pochodzenia oraz integralności treści faktur sprzedaży i faktur korygujących w formie elektronicznej będzie stanowiło zapisywanie tych dokumentów w postaci plików w formacie PDF (ang. Portable Document Format), który ze swojej istoty jest formatem plików utrudniającym edycję treści w nim zapisanych. Pliki PDF nie będą zabezpieczane hasłem dostępu. Pliki PDF będą natomiast wysyłane z zabezpieczonym loginem i hasłem zarówno komputera jak i oprogramowania. Pliki PDF faktur będą przesyłane na dedykowane adresy poczty elektronicznej wynikające z oświadczeń (akceptacji) otrzymywanych od kontrahentów. Ponadto, w związku z dokonywanymi transakcjami Spółka będzie posiadać inne dokumenty niż faktury, przykładowo dokumenty zamówień, potwierdzenia otrzymania płatności, umowy z nabywcami, dokumenty magazynowe, dokumenty transportowe. W razie potrzeby Spółka będzie miała możliwość powiązania oraz skonfrontowania treści wystawianych faktur, w tym faktur korygujących, z treścią pozostałych dokumentów potwierdzających wykonanie danej transakcji z konkretnym kontrahentem.

W przypadku faktur korygujących w formie elektronicznej, w związku z wynikającym z przepisów ustawy o VAT wymogiem uzyskiwania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez odbiorcę, Spółka zamierza korzystać z automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autorespondery) potwierdzających dotarcie wiadomości email zawierającej załączone pliki PDF faktur korygujących pod adres poczty elektronicznej kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany przez Spółkę sposób uzyskiwania potwierdzeń otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących spełnia wymagania ustawy o VAT i tym samym umożliwia Spółce obniżanie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki opisany sposób uzyskiwania potwierdzeń otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących spełnia wymagania ustawy o VAT i tym samym umożliwia Spółce obniżanie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Co do zasady warunkiem obniżenia podstawy opodatkowania przez podatnika, który wystawił fakturę korygującą jest posiadanie przez niego potwierdzenia jej otrzymania przez kontrahenta. Wymóg ten wynika z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 4c ustawy o VAT, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT wynika, iż aby dokonać obniżenia podstawy opodatkowania VAT na podstawie faktury korygującej wystawionej przez podatnika, niezbędne jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Jednocześnie żaden przepis ustawy o VAT ani innych aktów prawnych nie precyzuje formy, w jakiej to potwierdzenie powinno być dokonane, co oznacza, że potwierdzenie takie może być dokonane w każdej formie pozwalającej na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie zarówno w doktrynie prawa podatkowego, jak i w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE oraz interpretacjach organów podatkowych.

Stanowisko, zgodnie z którym forma potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę nie została w żaden sposób określona wyraża przykładowo T. Michalik w komentarzu do ustawy o VAT (VAT. Komentarz, Warszawa 2012, s. 361), stwierdzając, iż „przepisy ustawy – podobnie jak dotychczasowe przepisy rozp. o fakturach — nie określają, w jakiej formie to potwierdzenie odbioru miałoby nastąpić”. Autor komentarza do ustawy o VAT stwierdza dalej, iż przykładami dopuszczalnych form potwierdzenia są m.in. adnotacja na kopii korekty, potwierdzenie przesłane pocztą, faksem lub e-mailem.)

Natomiast w orzeczeniu TSUE z 26 stycznia 2012 r. wydanym w polskiej sprawie K S.A. dotyczącym obowiązku posiadania potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, Trybunał stwierdził, iż „sporny w postępowaniu krajowym wymóg z jednej strony ma zastosowanie wyłącznie do transakcji krajowych, a z drugiej strony nie jest z nim związany żaden warunek co do formy i w związku z tym może zostać on spełniony przy użyciu każdego stosownego środka” (punkt nr 34 wyroku TSUE). Z powyższej tezy orzeczenia TSUE jednoznacznie wynika, iż forma potwierdzenia otrzymania faktury korygującej jest dowolna.

Powyższy pogląd prezentują również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji z 15 marca 2012 r. (sygn. IPPP1/443-1792/11-2/JL) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż,, (…) sprzedawca jest bezwzględnie zobowiązany do otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenia takiego dokonuje nabywca towarów i usług, jako adresat przedmiotowego dokumentu i może mieć ono dowolną formę. Żaden bowiem przepis nie stanowi, iż musi to nastąpić w specjalnej formie”.

Identyczny wniosek wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 października 2010 r. (sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ), w której organ podatkowy stwierdził, iż przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec powyższego, potwierdzenie takie może mieć dowolną formę, która jednakże pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury.” Zdaniem organu: „istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż”.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 12 października 2011 r. (sygn. IBPP2/443-1133/11/RSz) stwierdzając, że „ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie.”

Należy także zauważyć, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „otrzymania”. Zgodnie z wykładnią językową przez „otrzymać” należy rozumieć „stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś” (Mały słownik języka polskiego, pod red. E. Sobol, PWN, s. 576). „Otrzymanie nie jest zatem równoznaczne z przejęciem lub pobraniem. Otrzymującym jest bowiem również osoba, której dana rzecz została przedłożona.

W świetle powyższego zdaniem Spółki należy uznać, że momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej będzie moment, w którym faktura taka będzie dostępna dla odbiorcy na jego urządzeniach informatycznych (w szczególności na jego skrzynce poczty elektronicznej e-mail). Otrzymanie faktury elektronicznej na dedykowaną skrzynkę e-mail oznacza bowiem wplyw tego dokumentu do przedsiębiorstwa kontrahenta, analogicznie jak wpływ faktury w formie papierowej do recepcji firmy kontrahenta.

Powyższy pogląd potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 29 września 2008 r. (sygn. ITPP3/443-170c/08/JK), który zgodził się ze stanowiskiem podatnika, iż „momentem otrzymania faktury będzie moment pojawienia się faktury w systemie odbiorcy”.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, potwierdzenie odbioru faktury korygującej może przyjąć również postać automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autoresponderów) potwierdzających dotarcie wiadomości email zawierającej załączone pliki PDF faktur korygujących pod adres poczty elektronicznej kontrahenta. Przedstawiony sposób potwierdzania otrzymania faktur korygujących będzie spełniał wymogi przewidziane przez art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Prawidłowość takiego stanowiska została potwierdzona w licznych interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 13 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP2/443-323/11-2/IG) stwierdził, że „niezależnie od formy, w jakiej zostanie przesłana przez Wnioskodawcę do kontrahenta faktura korygująca, tj. papierowo lub elektronicznie, Wnioskodawca może otrzymać potwierdzenie odbioru faktury korygującej za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji”. Omawiany sposób potwierdzania otrzymania faktury korygującej zaakceptował również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 18 lutego 2009 r. (sygn. IBPP2/443-114/09/LŻ), stwierdzając, że potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej za pomocą automatycznego komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej, w domyśle klienta poczty elektronicznej będzie, w ocenie tut. Organu, wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę (…)” Podobne stanowisko wyraził ten sam organ podatkowy w interpretacji z dnia 4 listopada 2008 r. (sygn. IBPP2/443-1020/08/LŻ), w której stwierdzono, iż „Potwierdzenie takie może więc być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę. Stąd też wygenerowane przez pocztę elektroniczną potwierdzenie odbioru faktury będzie, w ocenie tut. Organu, wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę.” Takie samo stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 12 października 2011 r., sygn. IBPP2/443-133/11/RSz uznając, że „proponowany przez Wnioskodawcę sposób potwierdzenia odbioru faktury korygującej, co do daty otrzymania przez odbiorcę faktury korygującej, w formie komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy informujący o wpłynięciu wiadomości zawierającej fakturę lub fakturę korygującą do systemu informatycznego odbiorcy (…) należy uznać za dopuszczalny, przy czym potwierdzenia te winny być przechowywane w formie elektronicznej na jego serwerze.”

Reasumując, skoro art. 29 ust. 4a ustawy o VAT nie wskazuje konkretnej formy jaką ma przybierać potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, to może ono posiadać formę elektroniczną co jest szczególnie uzasadnione w przypadku przesyłania faktur korygujących w formie elektronicznej wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego. Jedną z dopuszczalnych form elektronicznych jest wygenerowane automatycznie potwierdzenie odbioru wiadomości elektronicznej (tzw. autoresponder) zawierającej pliki korekt faktur elektronicznych udostępniane przez system poczty elektronicznej. Zatem rozwiązanie, które zamierza stosować Spółka będzie prawidłowe i zgodne z przepisami ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z kolei ustęp 4 ww. artykułu wskazuje, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast, na podstawie art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

  1. eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
  2. dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w przypadku faktur korygujących w formie elektronicznej, w związku z wynikającym z przepisów ustawy o VAT wymogiem uzyskiwania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez odbiorcę, Spółka zamierza korzystać z automatycznych elektronicznych komunikatów zwrotnych (tzw. autorespondery) potwierdzających dotarcie wiadomości email zawierającej załączone pliki PDF faktur korygujących pod adres poczty elektronicznej kontrahenta.

W tym miejscu należy wskazać, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto, co należy szczególnie podkreślić, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się z tytułu przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4 ustawy, to czynność taka, dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług, powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Należy zauważyć, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „otrzymania”. Zgodnie z wykładnią językową przez „otrzymać” należy rozumieć „stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś” (por. Mały słownik języka polskiego, pod red. E. Sobol, PWN, s. 576). „Otrzymanie” nie jest równoznaczne z przejęciem lub pobraniem. Otrzymującym jest osoba, której dana rzecz została przedłożona.

Podkreślić jednakże należy, iż podatnik otrzymuje fakturę dopiero wówczas, gdy wchodzi w jej posiadanie.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Ponadto, co do samej formy potwierdzenia przez nabywcę odbioru elektronicznej faktury korygującej, zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych, w szczególności rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) czy też przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), nie regulują kwestii, w jaki formalnie sposób nabywca ma potwierdzać fakt otrzymania faktury korygującej wystawionej przez sprzedawcę. W tej sytuacji należy uznać, że owym potwierdzeniem może być każde zdarzenie faktyczne, z którego okoliczności wynikać będzie, że odbiorcy takiej faktury korygującej została ona udostępniona w taki sposób, że mógł on w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią (odczytać ją w swoim systemie informatycznym).

W świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest, więc doręczenie faktury, faktury korygującej kontrahentowi z wykorzystaniem drogi elektronicznej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż proponowany przez Wnioskodawcę sposób potwierdzenia odbioru faktury korygującej spełnia wymagania ustawy o VAT i tym samym umożliwia Spółce obniżanie podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsze interpretacja dotyczy pytania nr 2 zadanego we wniosku, natomiast w zakresie pytania nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj