Interpretacja Urzędu Skarbowego w Obornikach Wielkopolskich
ZP/443-1/2005
z 1 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-1/2005
Data
2005.02.01



Autor
Urząd Skarbowy w Obornikach Wielkopolskich


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
kanalizacja
nadzór
stawki podatku


Pytanie podatnika
1.Czy w części dotyczącej infrastruktury związanej z budownictwem mieszkaniowym należy stosować stawkę podatku w wysokości 7%, a dla pozostałej (przemysłowa i inna niż mieszkaniowa) stawkę 22% oraz czy przy określaniu udziału robót dla wyodrębnienia stawek VAT można zastosować udział procentowy przyłączy związanych z jedną i drugą stawką w stosunku do liczby wszystkich przyłączy. 2/ Jakie prace mieszczą się w pojęciu infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu oraz czy dla wykonania przyłączy w budynkach szkolnych, obiektach sportowych, w których mieszczą się mieszkania dla personelu można zastosować również stawkę podatku 7%. 3/ Jaką stawkę podatku VAT należy stosować za prace inspektora nadzoru budowlanego (PKWiU 74.20.60-00.00), oraz za prace związane z nadzorem archeologicznym ( PKWiU 92.52.12). Inwestycja bowiem odbywać się będzie w strefie ścisłej ochrony konserwatorskiej i przy jej budowie muszą być przestrzegane warunki określone w decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.


Zgodnie z art.146 ust.1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535/ w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót konserwacyjnych, budowlano-montażowych oraz remontów związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, na podstawie art.146 ust. 3 rozumie się :1.sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych2.urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę3.urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W świetle powyższego realizacja zadania polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej, jeżeli jest związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego- mieści się w pojęciu infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.Do zastosowania obniżonej stawki VAT do 7% konieczne jest ustalenie, czy określony obiekt jest budynkiemmieszkalnym, bądź czy należy do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, a w związku z tym, czy wykonywane prace można traktować jako przedsięwzięcie związane z budownictwem mieszkaniowym.W art. 2 ust.2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług zawarto definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego. Rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawodowca zatem ściśle wymienił grupowania budynków, do których można zastosować stawkę 7%. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług budynki szkół, obiektów sportowych, jak również wymienione we wniosku budynki użyteczności publicznej nie są zaliczane do obiektów budownictwa mieszkaniowego. Wobec tego, odnosząc się do wymienionych we wniosku robót (przyłącza kanalizacyjne) w takich budynkach i na ich terenach - należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości podstawowej tj. 22%.Reasumując realizowane zadania należy opodatkować zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części. W tym przypadku podatnik powinien na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych wyodrębnić poszczególne części. W ocenie tut. organu stanowisko podatnika dot. zastosowania udziału procentowego przyłączy jest słuszne.

Zgodnie z art.41 ust.1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług dla usług nadzoru budowlanego, mieszczących się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 74.20 należy zastosować stawkę podstawą w wysokości 22%. Towary i usługi bowiem, będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22% - z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę (art.41 ust.13).Natomiast usługi za prace związane z nadzorem archeologicznym, sklasyfikowane przez podatnika we wniosku do PKWiU 95.52.12, a polegające na bieżących oględzinach urobku powstającego w związku z prowadzonymi robotami ziemnymi - będą podlegały zwolnioniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z poz.11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r.Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, a traci swą ważność z dniem zmiany przepisów prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj