Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-797/12/JP
z 16 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-797/12/JP
Data
2012.10.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
podatek naliczony
podatnik
projekt


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu polegającego na budowie infrastruktury przejścia granicznego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2012r. (data wpływu 30 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wojewoda w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych od 1 stycznia 2012r. realizuje projekt pn. „…”. Rzeczowe zakończenie robót objętych projektem przewiduje się na 5 maja 2012r.

Zgodnie z ustalonymi kryteriami kwalifikowalności wydatków, w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych podatek VAT, którego zwrotu beneficjent końcowy nie może uzyskać na mocy określonych przepisów krajowych stanowi wydatek kwalifikowalny.

Wojewoda nie może odzyskać podatku VAT w jakiejkolwiek formie, dlatego też Wojewoda zalicza ten podatek jako koszt kwalifikowalny.

Faktury za wykonywane zadanie inwestycyjne w ramach realizowanego projektu wystawiane są na Urząd Wojewódzki – jednostkę obsługującą Wojewodę.

Przedmiotem realizowanego projektu jest faza wykończeniowa wybudowanych 10 obiektów w drogowym przejściu granicznym, m.in. budynku głównego, budynku odpraw autobusów, zadaszenia W1 nad pasami odpraw po stronie wjazdowej do Polski, punktów kontroli po stronie wjazdowej przejścia, ciągi komunikacyjne oraz budowa w całości ogrodzenia przejścia.

Wykończone budynki wraz z ciągami komunikacyjnymi i ogrodzeniem będą własnością Skarbu Państwa, zostaną przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym środka trwałego, Zakładowi Obsługi Przejść Granicznych, tj. jednostce budżetowej powołanej przez Wojewodę do realizacji obowiązków nałożonych ustawą o ochronie granicy państwowej. Wykończone w ramach projektu obiekty przeznaczone będą na potrzeby polskich służb granicznych do dokonywania kontroli granicznej i nie są przeznaczone do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Nie będą generować przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Wojewodę naliczonego podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunkiem odliczenia podatku VAT jest więc posiadanie statusu podatnika VAT oraz związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Status podatnika VAT, zgodnie z art. 15 ustawy mają osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności.

Urząd Wojewódzki, jako jednostka organizacyjna obsługująca Wojewodę będącego organem rządowej administracji w województwie, prowadzi działalność gospodarczą oraz posiada status podatnika VAT, jednakże Wojewoda stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego gdyż zrealizowane w ramach projektu obiekty nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ukierunkowanej na osiągnięcie jakichkolwiek zysków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednakże w myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wojewoda w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych od 1 stycznia 2012r. realizuje projekt pn. „…”.

Faktury za wykonywane zadanie inwestycyjne w ramach realizowanego projektu wystawiane są na Urząd Wojewódzki – jednostkę obsługującą Wojewodę.

Przedmiotem realizowanego projektu jest faza wykończeniowa wybudowanych 10 obiektów w drogowym przejściu granicznym.

Wykończone budynki wraz z ciągami komunikacyjnymi i ogrodzeniem będą własnością Skarbu Państwa, zostaną przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym środka trwałego, Zakładowi Obsługi Przejść Granicznych, tj. jednostce budżetowej powołanej przez Wojewodę do realizacji obowiązków nałożonych ustawą o ochronie granicy państwowej. Wykończone w ramach projektu obiekty przeznaczone będą na potrzeby polskich służb granicznych do dokonywania kontroli granicznej i nie są przeznaczone do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Nie będą generować przychodu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990r. o ochronie granicy państwowej (t.j. Dz. U z 2009r. Nr 12, poz. 67 ze zm.), wojewoda jest zobowiązany do stałego utrzymywania drogowych, kolejowych, lotniczych, morskich i rzecznych przejść granicznych, przejść granicznych przeznaczonych wyłącznie dla małego ruchu granicznego, przejść turystycznych, przejść granicznych na szlakach turystycznych przecinających granicę państwową, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych znajdujących się na obszarze województwa w stanie umożliwiającym przeprowadzenie sprawnej i skutecznej kontroli bezpieczeństwa, granicznej, celnej, sanitarnej, weterynaryjnej, fitosanitarnej, chemicznej i radiometrycznej oraz jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Z powyższego przepisu wynika, że czynności Wojewody (organu władzy publicznej), obsługiwanego przez Urząd Wojewódzki (urząd obsługujący ten organ), polegające na realizacji projektu dotyczącego fazy wykończeniowej wybudowanych 10 obiektów w drogowym przejściu granicznym, mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji publicznej, które zostały nałożone na Wojewodę stosownymi przepisami prawa.

Wojewoda jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest więc objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że wykończone w ramach projektu obiekty przeznaczone będą na potrzeby polskich służb granicznych do dokonywania kontroli granicznej i nie są przeznaczone do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, nie będą generować przychodu.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca zgodnie z art. 15. ust. 6 ustawy nie jest podatnikiem podatku VAT w ramach wykonywanego zadania, co także wyklucza możliwość dokonania odliczenia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj