Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-692/12-2/MK
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-692/12-2/MK
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
sponsoring
umowa o dzieło
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Zakres obowiązków Spółki związanych z uczestnictwem lekarzy w konferencjach i kongresach na podstawie zawartej umowy o dzieło oraz na podstawie zaproszenia otrzymanego od organizatora.



Wniosek ORD-IN 366 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2012 r. (data wpływu 27.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki związanych z uczestnictwem lekarzy w konferencjach i kongresach na podstawie zawartej umowy o dzieło oraz na podstawie zaproszenia otrzymanego od organizatora – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki związanych z uczestnictwem lekarzy w konferencjach i kongresach na podstawie zawartej umowy o dzieło oraz na podstawie zaproszenia otrzymanego od organizatora.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy na rzecz niemieckiej spółki akcyjnej (B., dalej „B.”) - podatnik mający siedzibę na terytorium Niemiec, nie mający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności) usługi marketingowe i reklamowe. Podstawą świadczenia usług jest zawarta dnia 1 stycznia 2007 r. umowa (dalej „Umowa”). Zgodnie z przedmiotem Umowy Spółka świadczy na rzecz B. usługi marketingowe i reklamowe dotyczące produktów sprzedawanych przez B. na rynku polskim, w zamian za wynagrodzenie określone w umowie. Spółka otrzymuje od B. wynagrodzenie miesięczne, w kwocie obliczonej na podstawie rzeczywistych wydatków poniesionych w związku z realizacją usług na rzecz B., powiększonej o marżę określoną w umowie. Spółka co do zasady uznaje za koszt uzyskania przychodów wydatki związane ze sponsorowaniem konferencji / kongresów, a przychód ustalony na podstawie wyliczonej umownie marży Spółka traktuje jako przychód do opodatkowania. W sytuacji opisanej niżej jako „Pierwszy stan przyszły”, Spółka zamierza jednak wyłączyć ponoszone wydatki z kosztów uzyskania przychodów, celem uniknięcia ponoszonych kosztów i wysiłku organizacyjnego związanego ze zbieraniem informacji, a następnie sporządzaniem informacji PIT-8C dla uczestników konferencji / kongresów nie będących pracownikami Spółki.

W ramach ww. Umowy, Spółka sponsoruje lekarzom, zgodnie z ustawą Prawo Farmaceutyczne, udział w konferencjach i kongresach, na co składają się w szczególności takie koszty, jak: koszty noclegu, przejazdu, opłat rejestracyjnych, wyżywienia, ubezpieczenia, etc. Koszty te Spółka pokrywa pośrednio w oparciu o:

  1. podpisane umowy z firmami-organizatorami;
  2. podpisaną umową z firmą zajmującą się organizacją noclegów i przejazdów,
    1. to znaczy uczestnik konferencji / kongresu nie otrzymuje bezpośrednio żadnego zwrotu kosztów od Spółki.

Pierwszy stan przyszły - brak świadczenia wzajemnego ze strony lekarza.

Spółka nie zamierza podpisywać bezpośrednio z lekarzami wysyłanymi na konferencje / kongresy żadnych umów. Uczestnictwo na konferencji / kongresie będzie odbywać się na podstawie zaproszenia otrzymanego od organizatora - informacja o ilości przysługujących firmie zaproszeń (bez imiennego wskazywania beneficjentów), będzie odzwierciedlana w umowie podpisywanej pomiędzy Spółką a organizatorem na sponsorowanie konferencji / kongresu.

Spółka będzie ustalać wartość przychodu na podstawie następujących informacji:

  1. łącznej sumy faktury wystawionej przez organizatora konferencji / kongresu podzielonej przez liczbę zaproszonych uczestników, jeżeli nie będzie podana wartość zaproszenia lub na podstawie wartości zaproszenia określonej w umowie oraz;
  2. wartości opłaty za nocleg oraz przejazd przypadającej na uczestnika, a wynikającej z załącznika do faktury otrzymanej przez Spółkę od firmy zajmującej się organizacją noclegów oraz przejazdów.

Drugi stan przyszły - będzie występowało świadczenie wzajemne ze strony lekarza.

Spółka będzie podpisywać umowę o dzieło z lekarzem uczestniczącym w konferencji / kongresie. Na podstawie podpisanej umowy, Spółka zapewni lekarzowi pokrycie takich kosztów jak: przejazd, nocleg, opłata rejestracyjna, z drugiej strony lekarz będzie zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki w zakresie: napisania wykładu, artykułu lub przeprowadzenia szkolenia dla pracowników Spółki za ustalonym w umowie wynagrodzeniem.

Otrzymany przez lekarza przychód z tytułu pokrycia przez Spółkę kosztów związanych z konferencją / kongresem będzie traktowany jako przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i nie będzie wykazywany w deklaracjach i informacjach PDOF. Otrzymany przez lekarza przychód z tytułu wykonywanej przez niego umowy o dzieło będzie traktowany przez Spółkę jako przychód podlegający opodatkowaniu jako działalność wykonywana osobiście zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zarówno w pierwszym, jak i drugim stanie przyszłym koszty uczestnictwa lekarzy w przedmiotowych konferencjach / kongresach, obejmujące w szczególności: koszty noclegu, przejazdu, opłaty rejestracyjnej za uczestnictwo w kongresie, wyżywienia, ubezpieczenia, etc. ponosić będzie Spółka.

W umowie podpisywanej z organizatorem będzie znajdować się informacja o koszcie (na osobę) opłaty za uczestnictwo w kongresie. Pozostałe koszty (noclegi, przejazdy, wyżywienie, ubezpieczenie) będą przez Spółkę ponoszone na podstawie wystawionych faktur otrzymanych od podmiotów trzecich (takich jak agencje turystyczne, hotele, towarzystwa ubezpieczeniowe, etc.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Pierwszy stan przyszły.

  1. Czy wyłączenie przez Spółkę ww. kosztów z kosztów uzyskania przychodów Spółki (co spowoduje zwiększenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych) jest warunkiem koniecznym dla traktowania otrzymanego przez lekarza przychodu jako wolnego od podatku dochodowego od osób fizycznych, skoro lekarz nie będzie otrzymywał bezpośrednio zwrotu kosztów z tytułu jego uczestnictwa w kongresie / konferencji...
  2. Zakładając, że wyłączenie poniesionych kosztów sponsorowania konferencji / kongresu z kosztów uzyskania przychodów jest warunkiem koniecznym, czy w sytuacji zamierzanego przez Spółkę wyłączenia ponoszonych wydatków związanych z pokrywaniem kosztów konferencji / kongresów na rzecz lekarzy (osób nie będących pracownikami Spółki) z kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, możliwa jest równocześnie rezygnacja przez Spółkę ze sporządzania informacji PIT-8C dla uczestników konferencji nie będących pracownikami Spółki, czyli de facto uznanie, że otrzymywane przez lekarzy przychody będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Drugi stan przyszły.

  1. Czy pokrywane przez Spółkę koszty uczestnictwa w konferencjach takie jak nocleg, przejazd i opłata rejestracyjna, należy traktować dla tych osób jako przychód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytania Nr 1 i 2 pierwszego stanu przyszłego wniosku. Odpowiedź w zakresie pytania dotyczącego drugiego stanu przyszłego opisanego we wniosku zostanie udzielona w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. Pierwszy stan przyszły

Zdaniem Spółki, Spółka nie zaliczając poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, osiągnie wyższy przychód i tym samym zapłaci wyższy podatek dochodowy od osób prawnych. Stąd też uzasadnione jest, ażeby u osoby nie będącej pracownikiem, otrzymującej przychód ten w postaci pokrycia przez Spółkę kosztów udziału tej osoby w konferencji, był przychodem zwolnionym z PDOF. Jest to zgodne z sentencją wyroku WSA w Warszawie z dn. 10.03.2011 r. (III S.A./ Wa/1868/10), który stwierdził, że z wykładni art. 21 ust 1 pkt 16 lit b) i ust. 13 pkt 1. wynika, że (...) w przypadku podróży osoby nie będącej pracownikiem, otrzymana przez tę osobę dieta i inne należności za czas podróży będą wolne od PDOF w sytuacji, gdy podmiot ponoszący te koszty nie zaliczy ich do kosztów uzyskania przychodów, mimo że były one przez ten podmiot poniesione celem uzyskania przychodów. Sentencja powyższa jest dodatkowo wsparta interpretacją z 9 maja 2011 r. udzieloną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPB2/415-160/11-4/MG), który stwierdził, że w rzeczonym art. Ustawy PDOF ustawodawca posłużył się terminem „podróż”, dlatego też zakres zwolnienia jest szerszy i stosuje się do wszelkich podróży osób nie będących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców.

Zdaniem Spółki, tylko przy spełnieniu przesłanki wyłączenia kosztów udziału lekarza (nie będącego pracownikiem Spółki) w konferencji / kongresie z kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, Spółka nie będzie miała obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla uczestniczących w konferencji / kongresie lekarzy i prawidłowo potraktuje otrzymane przez lekarzy przychody jako wolne od PDOF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Należy zauważyć, iż w praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał bądź uzyska podatnik. Na gruncie prawa podatkowego przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego, tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

O sposobie określania wartości nieodpłatnych świadczeń stanowi art. 11 ust. 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy odrębnym źródłem przychodów są tzw. inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazać należy, że użyty przez ustawodawcę zwrot „w szczególności” wskazuje na to, że katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym i w związku z tym poza wymienionymi w tym przepisie, także inne przychody mogą być przychodami „z innych źródeł”. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, w którym u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć te wszystkie przychody (korzyści majątkowe), które nie mieszczą się w ściśle określonych kategoriach przychodów, wymienionych w pkt 1-8 ust. 1 art. 10 cyt. ustawy.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych informacji PIT-8C. Do sporządzenia informacji PIT-8C obowiązane są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podkreślić jednakże należy, że z powyższego przepisu wynika, iż w informacji PIT-8C nie ujmuje się m.in. tych dochodów, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 powyższej ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem – do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przy czym z przepisu art. 21 ust. 13 ww. ustawy wynika, iż przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zwrócić uwagę na to, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy ustawodawca posłużył się terminem „podróż” bez określenia „służbowa”, dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy są przepisy:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),

Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Świadczenia ponoszone za osoby biorące udział w konferencji na podstawie zaproszenia niewątpliwie należą do nieodpłatnych świadczeń, jakie te osoby otrzymują od Spółki. Ich pojęcia nie definiuje jednak ustawa o podatku dochodowym. Termin „świadczenie” pojawia się na gruncie Kodeksu cywilnego i zgodnie z art. 353 tegoż Kodeksu oznacza przedmiot stosunku zobowiązaniowego, który wyraża się obowiązkiem określonego zachowania się przez podmiot zobowiązany.

Dla celów podatkowych pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku danej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że sfinansowanie (w pierwszym wariancie przyszłym) przez Spółkę kosztów związanych z udziałem lekarza w konferencji / kongresie, na które składają się opłata rejestracyjna, koszty noclegu, koszty przejazdu, koszty wyżywienia, ubezpieczenia, opłat rejestracyjnych, będą stanowić dla ww. osób nieodpłatne świadczenie. Wartość tego świadczenia należy ustalać kierując się treścią art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu. Z tej też przyczyny wartość tychże świadczeń należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w ww. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wartość świadczeń przekazywanych uczestnikom konferencji / kongresu może być jednak zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym należy zwrócić uwagę na to, iż zakres tego zwolnienia uwarunkowany jest, aby otrzymane przez osobę niebędącą pracownikiem świadczenia, były poniesione celem uzyskania przychodów i nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przez podmiot otrzymujący świadczenie.

Przepisy te są odstępstwem od generalnej zasady powszechnego opodatkowania. Wszelkie zwolnienia, bowiem w prawie podatkowym są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą i nie może być poprzez interpretację rozszerzany.

Ponadto niezależnie jednak od powyższego, przedmiotowe zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990) oraz poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

W konsekwencji wyłączenie przez Spółkę z kosztów uzyskania przychodów, poniesionych w związku z opłatą uczestnictwa w konferencji / kongresie lekarzy na podstawie otrzymanego przez nich zaproszenia nie jest warunkiem koniecznym do zastosowania zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone przepisy jak i opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, że koszty ponoszone przez Spółkę na rzecz lekarzy biorących udział w konferencji / kongresie, związane z kosztami wyżywienia, przejazdu, noclegu i inne wydatki określone przez Wnioskodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb, związane z dojazdem do miejsca wykonywania określonych zadań, określone w umowie podpisanej pomiędzy spółką a organizatorem konferencji / kongresu będą stanowić przychód tych osób z innych źródeł, jednakże zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy, przy spełnieniu warunków z art. 21 ust. 13 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w przypadku lit. b), mowa jest wyłącznie o podróży w rozumieniu potocznym, przez „inne należności za czas podróży”, o których mowa w powołanych rozporządzeniach, należy rozumieć wyłącznie wydatki związane z dojazdem do miejsca wykonywania określonych czynności, a nie wydatki związane z realizacją celu podróży (np. udział w szkoleniu, w konferencji itd.). Dlatego też „opłata rejestracyjna”, stanowiąca opłatę za udział w konferencji, nie może stanowić, przewidzianych w powołanym rozporządzeniu, „innych wydatków określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb”. W analizowanej sprawie do „innych wydatków określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb” można zaliczyć wyłącznie wydatki związane stricte z podróżowaniem (przemieszczaniem się), jak np. opłatę za przejazd autostradą.

Natomiast opłacenie polisy ubezpieczeniowej na rzecz lekarzy biorących udział w konferencji skutkuje powstaniem po ich stronie przychodu i przychód ten nie korzysta ze zwolnienia.

Sytuacja, w której składka opłacana jest przez inną osobę niż ta, w której interesie zawierana jest umowa powoduje powstanie przychodu u osoby, na rzecz której zawierana jest umowa, jest ona bowiem odstępstwem od ogólnej zasady pokrywania kosztów ubezpieczenia przez podmiot, którego interesów umowa dotyczy.

Zatem ponoszony przez Spółkę koszt ubezpieczenia dla lekarzy biorących udział w kongresie / konferencji ma konkretny wymiar finansowy, gdyż nie spowoduje uszczuplenia ich majątku, do którego musiałoby dojść, gdyby nie pokrycie przez Spółkę ww. kosztów.

Z tego też względu, w odniesieniu do obowiązku wystawienia przez Spółkę informacji PIT-8C, tut. organ podatkowy, stwierdza, co następuje.

W świetle zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, informacja PIT-8C wystawiona jest w sytuacji dokonywania wypłat należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, tj. przychodów z innych źródeł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, iż środki przeznaczone przez Spółkę na finansowanie uczestnictwa w konferencji / kongresie lekarzy, tj. na pokrycie kosztów kosztami wyżywienia, przejazdu, noclegu i inne wydatki określone przez Wnioskodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb, związane z dojazdem do miejsca wykonywania określonych zadań, do wysokości określonej w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju – przy spełnieniu przesłanek wynikających z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia, tym samym Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia żadnych informacji podatkowych.

Nadmienić jednak należy, że ewentualna nadwyżka opłacanych przez Spółkę świadczeń, tj. ponad limit określony w powołanym wyżej akcie prawnym oraz kwota uiszczonej „opłaty rejestracyjnej” za udział w konferencji / kongresie, jak również pokrywanie kosztów ubezpieczenia dla lekarzy – podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej, co skutkuje tym, że na Spółce ciąży obowiązek informacyjny zgodnie z dyspozycją ww. przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzenia informacji PIT-8C.

Reasumując: wyłączenie przez Spółkę z kosztów uzyskania przychodów, poniesionych w związku z opłatą uczestnictwa w konferencji / kongresie lekarzy na podstawie otrzymanego przez nich zaproszenia nie jest warunkiem koniecznym do zastosowania zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Spółce będzie ciążył obowiązek sporządzania informacji PIT-8C dla uczestników konferencji / kongresu nie będących pracownikami Spółki w przypadku, gdy wystąpi nadwyżka opłacanych przez Spółkę świadczeń, tj. ponad limit określony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz gdy Spółka dokona uiszczenia „opłaty rejestracyjnej” za udział w konferencji / kongresie, jak również pokryje koszty ubezpieczenia dla lekarzy.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Spółkę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami – nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj