Interpretacja Urzędu Skarbowego w Opocznie
USIII-443/i15_3134/32/04/GCS
z 30 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
USIII-443/i15_3134/32/04/GCS
Data
2004.11.30



Autor
Urząd Skarbowy w Opocznie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy Gmina otrzyma zwrot podatku od towarów i usług z tytułu nabycia usługi, na którą zawarto umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Sapard ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie działając zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie z dnia 28 września 2004 r. (data wpływu: 30 września 2004r.), uzupełnione pismem z dnia 18 listopada 2004r., biorąc pod uwagę stan faktyczny w nim przedstawiony uprzejmie informuje.

Jak wynika z zapytania i załączonych do niego dokumentów w dniu 30 czerwca 2004r. Gmina zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, dotyczącą udzielenia przez Agencję Gminie jako beneficjentowi pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program Sapard. Przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji polegającej na modernizacji drogi gminnej.
Zapytanie złożył Urząd Gminy, ale w piśmie z dnia 18 listopada 2004r. wyjaśniono, że o wydanie interpretacji ubiega się Gmina. Jest to w tej sprawie istotne, ponieważ Urząd Gminy i Gmina to dwa odrębne podmioty.

Zgodnie z § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Przepis ten w przedmiotowej sprawie nie ma jednak zastosowania bo umowa zawarta została po 1 maja 2004r.

W sprawie tej nie mają również zastosowania przepisy § 23 i § 26 wyżej wymienionego rozporządzenia, które obejmują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu – przypadki te bowiem dotyczą zarejestrowanych podatników podatku od towarów i usług, natomiast beneficjent umowy, czyli Gmina nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Fakt, że Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług wyklucza również możliwość odliczenia podatku naliczonego, przy nabyciu przedmiotowych usług. W tym miejscu należy wskazać, że prawo do odliczenia przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W piśmie z dnia 18 listopada 2004r. wyjaśniono, że w związku z zakupem usług w ramach realizacji projektu, Gmina nie będzie prowadzić żadnej działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że Gmina nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu zakupów dokonanych w ramach realizacji inwestycji, o której mowa na wstępie. Na mocy aktualnie obowiązujących przepisów Gminie nie przysługuje również zwrot tego podatku przez tutejszy Organ Podatkowy w ramach przypadków wymienionych w rozdziale 12 (§ 23, § 26 i § 27a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Na marginesie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie pragnie zwrócić uwagę na rozbieżności jakie istnieją w przedstawionych tutejszemu Organowi Podatkowemu w związku z powyższym zapytaniem dokumentach. Mianowicie:

  • w umowie jako beneficjent występuje Gmina, ale zgodnie z fakturą za wykonane w ramach realizacji projektu roboty - nabywcą tych usług jest Urząd Gminy,
  • również w umowie Gmina jako NIP beneficjenta podała NIP Urzędu Gminy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie jeszcze raz podkreśla, że Gmina ma osobowość prawną i jest odrębnym podmiotem od Urzędu Gminy.

Powyższe wyjaśnienia oparte są na stanie prawnym obowiązującym w dniu udzielenia niniejszej odpowiedzi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj