Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radomsku
III/443-62/04
z 30 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-62/04
Data
2004.11.30



Autor
Urząd Skarbowy w Radomsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
drogi
umowa
wodociągi


Pytanie podatnika
Prosimy o udzielenie odpowiedzi w następującej sprawie:
Urząd Gminy ....... zawarł z ARiMR umowy w ramach programu SAPARD o pomoc finansową z Unii Europejskiej i funduszu krajowego na "modernizację" drogi gminnej i "budowę sieci wodociągowej z przyłączami", w których ARiMR udzieliła pomocy finansowej w 70% całkowitych kosztów kwalifikowanych inwestycji (łącznie z podatkiem VAT).
W dniu 15.09.2004r. otrzymaliśmy pismo z agencji, w którym poinformowano nas o konieczności podpisania aneksów do wniosków o płatność określających nową wartość pomozy pomniejszoną o wartość podatku VAT, bądź przedłożenia zaświadczenia z właściwego US, że podatek VAT z tytułu realizacji ww. inwestycji jest dla naszego urzędu kosztem kwalifikowanym.

Naszym zdaniem podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym, o ile nie jest odzyskiwany przez podatnika.


Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomsku w odpowiedzi na pismo z dnia 17.09.2004r., wyjaśnia:

Zgodnie z generalną zasadą wymienioną w art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy nabywają towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, od których płacą należny podatek VAT. Z pisma Jednostki wynika, że umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z/s w Warszawie zawarł Urząd Gminy ........, natomiast z umów przedstawionych przez Jednostkę wynika, że przedmiotowe umowy zawarte zostały w dniu 21.04.2004r. pomiędzy ARiMR i Gminą ........ Z danych będących w posiadaniu tut. organu wynika, że Gmina ......... nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (nie posiada nawet Numeru Identyfikacji Podatkowej), nie ma więc możliwości zwrotu podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług przy realizacji inwestycji w ramach programu SAPARD w rozliczeniu podatku należnego.

Kolejną podstawą dla ubiegania się o zwrot podatku VAT są przepisy wykonawcze do ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnicy (w tym także Gminy) mają prawo ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek na warunkach wymienionych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z § 27 a ust. 1 ww. rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 01.05.2004r. zawarły z ARiMR umowy w ramach Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji za środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.

W myśl § 27 a ust. 3 zwrot podatku przysługuje podmiotom, spełniającym następujące warunki:
1. w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów – dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;
2.posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy zawartej z ARiMR,
3. posiadają zaświadczenie wydane przez ARiMR:o podpisaniu umowy przed dniem 01.05.2004r.,zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartości towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.

Zwrotu podatku, zgodnie z § 27a ust. 4 dokonuje się na wniosek podmiotu, złożony do naczelnika urzędu skarbowego, a w przypadku podmiotów niebędących podatnikami podatku – do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania.

W ust. 5 zawarte zostały dane jakie powinien zawierać przedmiotowy wniosek, czyli:
- nazwę i adres siedziby nabywcy lub imię i nazwisko oraz adres jego zamieszkania,
- wartość nabytych towarów i usług lub importu towarów i usług, których dotyczy wniosek o zwrot podatku,
- kwotę podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Do wniosku dołącza się:
1. zaświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 3;
2.oświadczenie składającego wniosek, że zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który został lub zostanie przez podatnika rozliczony w jakikolwiek inny sposób.

Po spełnieniu określonych warunków wynikających z powyższych przepisów, uprawniających do ubiegania się o zwrot podatku VAT, możliwym jest uruchomienie przez podatnika dalszych procedur poprzez złożenie stosownych dokumentów.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są obecnie: gminy, powiaty i województwa samorządowe. Gmina, jako jednostka samorządowa i zwolniona od podatku dochodowego nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina nie ma możliwości zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów, tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj