Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łukowie
PD-421/3/2004
z 14 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-421/3/2004
Data
2004.12.14



Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
brak prawa do odliczenia
gmina
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy podatek od towarów i usług oraz podatek dochodowy należny z tytułu realizacji wymienionych zadań u udziałem programu SAPARD, stanowią dla Gminy koszt kwalifikowany.


Na podstawie art. 14 a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 2004 r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, w odpowiedzi na zapytanie z dnia 15 listopada 2004r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje:

Z przedstwionego w pismie stanu faktycznego wynika, że Gmina w A. realizuje niżej wymienione zadania inwestyczyjne współfinansowane z programu SAPARD zgodnie z umowami zawartymi pomiędzy Gminą w A. a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
1. Umowa Nr 18634/731-030078/03 z dnia 21.06.2004 r.-przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji „ Rozbudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości A. ”
2. Umowa Nr 18501/732-030085/03 z dnia 21.06.2004 r.- przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji „Budowa kanalizacji sanitarnej V etap”
3. Umowa Nr 18535/734 – 030221/03 z dnia 21.06.2004 r.- przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji „Budowa drogi gminnnej w miejscowości S. do miescowości W. "
4. Umowa Nr 18558/734-030222/03 z dnia 21.06.2004r. -przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji „Budowa drogi gminnej w A. ”.
5. Umowa Nr 18614/734-030223/03 z dnia 21.06.2004r. - przedmiotem umowy jest realizacjainwestycji „ Budowa drogi gminnej A. - G. ”
6. Umowa Nr 20609/743-030025/04 z dnia 28.06.2004 r.- przedmiotem umowy jest realizacjainwestycji „Budowa parkingu turystycznego w G. ”.
Z przedstawionych umów wynika, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udziela Gminie A. pomocy finansowej stanowiącej zwrot cześci kosztów kwalifikowanych realizacji harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia.
Ponadto strona stwierdza, iż obiekty zmodernizowanej stacji uzdatniania wody oraz wybudowanej kanalizacji sanitarnej użytkowane są przez Zakład Gospodarki Komunalnej utworzony Uchwałą Rady Gminy.W złożonym wniosku Wójt Gminy A. poinformował również , że ani Gmina ani Urząd Gminy w A. nie są podatnikami podatku VAT.W swoim piśmie Gmina A. pyta czy podatek od towarów i usług oraz podatek dochodowy z tytułu realizacji ww. zdań współfinansowanych z programu SAPARD stanowią koszt kwalifikowany.Zdaniem Gminy nie będąc podatnikiem podatku VAT z tytułu działalności objętej dofinansowaniem oraz podatnikiem podatku dochodowego nie ma ona możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w tym systemie i poza nim. W związku z powyższym (zdaniem Gminy) podatek VAT powinien zostać uznany za koszt uzyskania przychodów dla zadań współfinansowanych z programu SAPARD.

Odnosząc się do przedstawionego przez Gminę problemu wyjaśniam, iż w omawianej sprawie mają zastosowanie niżej wymienione przepisy prawa:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy nabywają towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, od których płacą należny podatek VAT. Z uwagi na fakt, że Gmina nie jest czynnym i zarejestrownym podatnikiem podatku od towarów i usług nie ma możliwości zwrotu podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług przy realizacji inwestycji w ramach programu SAPARD w rozliczeniu podatku należnego.
Gminie nie przysługuje w trybie § 27 a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług w związku z tym, że umowy z AR i MR w ramach programu SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu, zostały zawarte po dniu 1 maja 2004r.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2000 r. Dz.U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są obecnie: gminy, powiaty i województwa samorządowe. Artykuł 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966) określa dochody jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z ww. artykułem 3 dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa. W rozumieniu ustawy dochodami jednostek samorządu terytorialnego są również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być: środki pochodzące ze źródełzagranicznych niepodlegające zwrotowi, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, inne środki określone w odrębnych przepisach. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów i skompensowania go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od ww. inwestycji w systemie podatkowym w bezpośredni sposób.

Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o w A. jest podatnikiem podatku do towarów u usług , a także podatku dochodowego od osób prawnych (użytkownik dwóch z ww. inwestycji).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie nie jest właściwy rzeczowo do uznania podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowany przedsięwzięć realizowanych przez Gminę A. w ramach umów z AR i MR w Warszawie. Z treści § 3 ust. 3 ww. umów wynika, iż ustalono całkowite kwalifikowane koszty każdego przedsięwzięcia. Wobec tego harmonogram rzeczowo – finansowy każdej inwestycji powinien określać czy VAT jest jej kosztem kwalifikowanym.
Zatem Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, po analizie przedstawionej informacji, może ocenić czy w rozpatrywanym przypadku podatek od towarów i usług może zostać zaliczony do do kosztów kwalifikowanych dla zadań współfinansowanych z programu SAPARD.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj