Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
III MUS.WD/423/64/04
z 22 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III MUS.WD/423/64/04
Data
2004.09.22



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bilety
dopłata
dotacja
koszty uzyskania przychodów
podatek należny


Pytanie podatnika
Czy należny podatek VAT od dotacji jest kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:W związku z wykonywaniem publicznego transportu drogowego otrzymuje dopłaty z budżetu samorządu wojewódzkiego zgodnie z art. 8a ustawy z dnia 20.06.1992 r. dotyczącej uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Dopłata taka stanowi różnicę pomiędzy wartością biletów obliczoną według cen nie uwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Dopłata jest pomniejszona o wysokość podatku od towarów usług.

Obecnie od 01.05.2004 r. zobowiązani są do opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dopłaty po raz drugi, podatek ten zwiększa koszty Spółki. Zdaniem Spółki należny podatek VAT powinien stanowić koszty uzyskania przychodów, ponieważ do jego naliczenia zobowiązuje ustawa o podatku od towarów usług i jest on ściśle związany z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Dopłaty przekazywane przewoźnikom przez samorządy województw na podstawie art. 8a i 8b ustawy z dnia 20.06.1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254 ze zm.) mające na celu finansowanie ustawowych uprawnień do bezpłatnych ulgowych przyjazdów są dotacjami przedmiotowymi z budżetu samorządu województwa.Dotacje te od 1 maja 2004 r. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego.

Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji,gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług- otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny- tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu takiej dostawy lub świadczenia usług.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zaliczeniu do przychodów nie podlega należny podatek od towarów i usług . Podatek należny jest elementem ceny i obciążenie z tytułu tego podatku ponosi bezpośrednio nabywca usługi.

Z uwagi na fakt, że w myśl tego przepisu należny podatek VAT nie zalicza się do przychodów, nie jest on co do zasady uznawany za koszt uzyskania przychodu, o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły prawnej, wymienione w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy, a mianowicie podatek należny wynikający z faktur stwierdzających wykonanie usługi zalicza się do kosztów uzyskania przychodu, w przypadku:- importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dotacje przedmiotowe z budżetu samorządu województwa mające na celu finansowanie ustawowych uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów - są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych do dnia 31.12.2004 r. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r.,w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31.12.2003 r. Przedłużenie tego rodzaju zwolnienia przedmiotowego wynika z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957). Analogicznie do końca 2004 r. ma zastosowanie przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w pkt 14 art. 17 ust. 1 ustawy

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę – podatek od towarów i usług, należny na podstawie odrębnych przepisów od dotacji przedmiotowych z budżetu samorządu województwa nie jest kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu wyżej omówionych przepisów ustawy o podatku dochodowym osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj