Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-987/10-3/JW
z 7 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-987/10-3/JW
Data
2011.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy planowana przez Spółkę sprzedaż biletów (uprawniających do wstępu na salę kinową na dany seans) dokonywana za pośrednictwem Internetu, w odniesieniu do której:-zapłata w całości będzie następować za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Spółki,-z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,będzie objęta zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?



Wniosek ORD-IN 682 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010r. (data wpływu 28 grudnia 2010r.) uzupełnione w dniu 22.03.2011r. (data uiszczenia opłaty) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 08.03.2011r. sygn. IPPP2-443-987/10-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej M. Spółka Akcyjna świadczy usługi polegające na wyświetlaniu filmów w salach kinowych. Prawo wstępu na dany seans nabywane jest poprzez zakup biletu. Pełni on rolę znaku legitymującego uprawniającego ich posiadacza do wstępu na salę kinową i obejrzenia filmu. Dystrybucja biletów prowadzona jest w punktach sprzedaży znajdujących się w kinach. W związku z faktem, że nabywcami biletów są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, Spółka ewidencjonuje sprzedaż biletów w kasach kinowych przy użyciu kas rejestrujących.

Dążąc do dotarcia do jak najszerszej grupy klientów, M. planuje obecnie rozszerzyć ofertę świadczonych usług o możliwość zakupu biletów za pośrednictwem Internetu. Bilety zakupione poprzez platformę internetową będą dystrybuowane kanałami e-mail (bilet przeznaczony do samodzielnego wydruku przez klienta na drukarce domowej) lub poprzez SMS (bilet przeznaczony do wyświetlenia wprost na ekranie telefonu komórkowego klienta).

Dzięki wykorzystaniu serwisu płatności internetowych, zapłata za bilety zakupione poprzez stronę internetową będzie dokonywana w całości na rachunek Spółki za pośrednictwem banku, przy czym z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Dotychczas Spółka nie ewidencjonowała przy użyciu kas rejestrujących sprzedaży biletów za pośrednictwem Internetu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowana przez M. sprzedaż biletów (uprawniających do wstępu na salę kinową na dany seans) dokonywana za pośrednictwem Internetu, w odniesieniu do której:

  • zapłata w całości będzie następować za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Spółki,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

będzie objęta zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przewidzianym w:

  • § 2 i poz. 38 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 23 grudnia 2009r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) oraz
  • § 2 ust. 1 pkt 1 i poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930)...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż biletów uprawniających ich posiadacza do wstępu na seans kinowy, dokonywana za pośrednictwem Internetu, w odniesieniu do której zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie objęta zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie:

  • § 2 i poz. 38 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 23 grudnia 2009r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) < daIej jako: obecne rozporządzenie> oraz
  • § 2 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) (dalej jako: nowe rozporządzenie).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Na podstawie art. 111 ust. 8 tej ustawy, Minister Finansów został uprawniony do zwolnienia z tego obowiązku niektórych czynności oraz określenia warunków korzystania z tego zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Zgodnie z przepisem ustawy, przy wydawaniu rozporządzenia Minister Finansów powinien uwzględniać między innymi:

  1. możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,
  2. konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego,
  3. konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku,
  4. konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników,
  5. przy uwzględnieniu faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas.

Korzystając z powyższej delegacji ustawowej Minister Finansów wydał obecne i nowe rozporządzenie, w świetle których zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących podlega między innymi sprzedaż w zakresie świadczenia usług:

  1. za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  2. pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

M. podkreśla, że oba powyższe warunki będą spełnione w przypadku sprzedaży biletów za pośrednictwem Internetu.

Po pierwsze, zakup biletu poprzez stronę internetową będzie możliwy wyłącznie w przypadku dokonania przez klienta zapłaty w całości za pośrednictwem banku. Płatności z tego tytułu będą przekazywane na rachunek bankowy Spółki. W związku z powyższym, w odniesieniu do internetowej sprzedaży biletów spełniony będzie warunek dotyczący sposobu dokonania płatności.

Po drugie, internetowy system transakcyjny wykorzystywany przez M. będzie wymagał od osoby nabywającej bilet podania danych umożliwiających jej identyfikację oraz będzie nadawał unikalny identyfikator (numer) każdej transakcji sprzedaży. Dzięki temu, Spółka będzie posiadała dokładną informację, kto dokonał konkretnej płatności i jakiej transakcji dana zapłata dotyczyła. Spółka podkreśla, że powyższe informacje będą jednoznacznie wynikały z prowadzonej przez nią ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję.

Oprócz spełnienia powyższych warunków, rozporządzenia przewidują możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących:

  • do dnia 31 grudnia 2010r. - pod warunkiem że podatnicy nie rozpoczęli ewidencjonowania tych usług za pomocą kas rejestrujących przed dniem 1 stycznia 2010r. i odpowiednio,
  • do dnia 31 grudnia 2012r. - pod warunkiem że podatnicy nie rozpoczęli ewidencjonowania tych czynności za pomocą kas rejestrujących przed dniem 1 stycznia 2011r.

Konstrukcja powyższych regulacji prowadzi do wniosku, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania nie dotyczy tych usług/czynności, które spełniały co prawda kryteria wymagane do zastosowania zwolnienia (tj. w szczególności płatność w całości dokonana za pośrednictwem banku oraz odpowiednia ewidencja) - ale były już wcześniej ewidencjonowane za pomocą kas rejestrujących. W związku z tym, że Spółka nie prowadziła dotychczas sprzedaży biletów przez Internet, nie mogła również rozpocząć ich ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Tym samym, z uwagi na fakt, że M. w ogóle nie rozpoczęło ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących sprzedaży biletów za pośrednictwem Internetu, ma prawo do korzystania ze zwolnienia od tego obowiązku na podstawie wydanych rozporządzeń aż do końca 2012 r.

Spółka pragnie zaznaczyć, że powyższych konkluzji nie zmienia w żaden sposób fakt, że M. ewidencjonowało (i ewidencjonuje) za pomocą kas rejestrujących „standardową” sprzedaż biletów realizowaną w kasach biletowych. Ewidencja takiej sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest obowiązkowa. Sprzedaż biletów przez Internet jest natomiast całkowicie odrębnym i niezależnym od dotychczas stosowanego kanałem dystrybucji biletów, który w odróżnieniu od sprzedaży biletów w kasach kinowych, spełnia warunki wymagane dla zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania. W związku z powyższym, „zakaz” wcześniejszego ewidencjonowania odnosić należy wyłącznie do sprzedaży biletów za pośrednictwem Internetu, a nie do sprzedaży biletów w ogóle. Wskazują na to jednoznacznie przepisy rozporządzeń, które przewidują że zwolnienie przysługuje o ile podatnik nie rozpoczął wcześniej ewidencjonowania „tych” usług/czynności. Zdaniem Spółki, z konstrukcji analizowanych przepisów wynika, że sformułowanie to oznacza konkretne usługi/czynności, które spełniają warunki dla zwolnienia. Nieuprawnione jest natomiast „rozciąganie” tego „zakazu” wcześniejszego ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących na inne usługi/czynności, które w ogóle nie spełniają warunków dla zastosowania zwolnienia.

Na potwierdzenie powyższego, Spółka zwraca uwagę na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji indywidualnej z 28 listopada 2008r. uznał za w pełni prawidłowe stanowisko podatnika, który stwierdził, iż przy ocenie, czy podatnik spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących istotne jest, czy nie rozpoczął ewidencjonowania na kasie fiskalnej konkretnych usług, a nie czy ewidencjonuje na kasie fiskalnej jakiekolwiek usługi (sygn. IPPP2/443-1444/08-2/PW).

M. pragnie również przywołać interpretację indywidualną 15 grudnia 2009r. (sygn. ITPP1/443-1066/09/AJ), wydaną w oparciu o stan faktyczny, w którym podatnik rozszerzył formy sprzedaży własnych produktów (gazet) o sprzedaż za pomocą Internetu oraz umożliwił klientom elektroniczną formę płatności. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że podatnik ma w takim przypadku prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Podobnie, w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2009r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących nowej formy wywoływania i sprzedaży zdjęć, mimo że wcześniej ich sprzedaż była już ewidencjonowana za pomocą kas rejestrujących (sygn. IBPP4/443-348/09/EJ).

Zdaniem Spółki, odmienna interpretacja pozostawałaby również w sprzeczności z celami, dla których wprowadzono obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących i dla których - niektóre transakcje zostały zwolnione z tego obowiązku.

Ratio legis wprowadzenia obowiązku rejestrowania transakcji przy pomocy kas rejestrujących dotyczyło zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez podatników podstaw opodatkowania. Ustawodawca dopuścił jednak również możliwość zwolnienia z tego obowiązku, uznając że w pewnych sytuacjach nie powstaje ryzyko uszczuplenia należności przysługującej Skarbowi Państwa z tytułu podatku - mimo nieewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Sytuacja taka występuje między innymi w przypadku, gdy transakcja jest rejestrowana w systemie transakcyjnym banku. Taki sposób dokonywania płatności jest bowiem wystarczającą gwarancją, że podatnicy deklarują podstawę opodatkowania w prawidłowej wysokości.

W świetle powyższego, Spółka podkreśla, że istnienie dwóch odrębnych kanałów dystrybucji biletów, z których jeden, polegający na sprzedaży w kasach biletowych - podlega w pełni ewidencjowaniu za pomocą kas rejestrujących, oraz drugi - dokonywany za pośrednictwem Internetu - rejestrowany jest w pełni w systemie transakcyjnym banku - stanowi gwarancję, że M. deklaruje podstawę opodatkowania w prawidłowej wysokości oraz zapewnia organom pełną kontrolę nad obrotem realizowanym przez M. - a właśnie takie było zamierzenie ustawodawcy przy wprowadzaniu obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz zwalnianiu z tego obowiązku niektórych czynności. W rezultacie, Skarb Państwa nie jest narażony na ryzyko uszczuplenia przysługujących mu należności.

Równocześnie, M. pragnie zwrócić uwagę, że jednym z kryteriów, które Minister Finansów powinien uwzględniać przy określaniu kształtu zwolnień z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących są możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 8 pkt 3 ustawy o VAT). Tym samym, ustawodawca nakazał uwzględniać różnorodne ograniczenia natury technicznej i organizacyjnej, które podatnicy mogą napotykać w związku z obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Niewątpliwie, ograniczenia takie występują w przypadku sprzedaży biletów za pośrednictwem Internetu. Idea stworzenia takiej formy sprzedaży polega na maksymalnym uproszczeniu i skróceniu transakcji polegającej na zakupie biletów. W ramach tego systemu, widzowie posiadający bilet zakupiony przez Internet, przechodzą bezpośrednio do kontroli biletów, bez konieczności kierowania się do kasy biletowej. Ewentualny obowiązek wręczania klientom paragonów podważałby cel tworzenia takiej formy dystrybucji biletów. Widz, który mimo nabycia biletu za pośrednictwem Internetu byłby dodatkowo zobowiązany do odbioru paragonu w kasie biletowej (co związane jest często z koniecznością oczekiwania w kolejce), nie odczuwałby w żaden sposób ułatwień, które miał mu zapewnić internetowy system zakupu biletów. Odrębną kwestią pozostaje sposób skłonienia widzów do faktycznego odbioru tych paragonów.

Jako dodatkowy argument Spółka pragnie również zwrócić uwagę na fakt, że jednym z powodów wyłączenia prawa do zwolnienia w przypadku wcześniejszego ewidencjonowania danych czynności było uniknięcie sytuacji, w której podatnicy zaprzestają używania kas rejestrujących i są zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im wcześniej kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT). M. podkreśla, że sytuacja taka nie ma miejsca w przypadku wprowadzania sprzedaży przez Internet - kasy, w stosunku do których Spółka dokonała wspomnianego odliczenia będą nadal używane w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej w celu ewidencjonowania sprzedaży biletów w kasach biletowych.

Spółka zwraca również uwagę, że przyjęcie odmiennego od zaprezentowanego powyżej stanowiska (tj. twierdzenie, że M. nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży biletów za pośrednictwem Internetu, w odniesieniu do której zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku, a z ewidencji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła) mogłoby prowadzić do niedopuszczalnej sytuacji, w której na podatników znajdujących się w takiej samej sytuacji, nakładane byłyby różne obowiązki wynikające z opodatkowania ich działalności. Podatnik dopiero rozpoczynający działalność w zakresie podobnym do tej realizowanej przez M. , który sprzedawałby bilety wyłącznie przez Internet miałby bowiem możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem Internetu przy pomocy kas rejestrujących, podczas, gdy M. - w zakresie identycznej działalności - byłoby zmuszone do ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Taka sytuacja prowadzi do nieuzasadnionego, preferencyjnego traktowania określonej grupy podatników i może prowadzić do naruszenia konkurencji.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, sprzedaż biletów uprawniających ich posiadacza do wstępu na seans kinowy, dokonywana za pośrednictwem Internetu, w odniesieniu, do której zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie objęta zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie przywołanych rozporządzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj