Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto
ZG/4150/26/JWR/04
z 3 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZG/4150/26/JWR/04
Data
2004.09.03



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
delegacja
nieograniczony obowiązek podatkowy
pracownik
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Pytanie podatnika
W jaki sposób opodatkować dochody uzyskane od polskiego płatnika za pracę świadczoną na terytorium Rumunii ?


Ze stanu faktycznego opisanego w piśmie wynika, iż podatnik jest pracownikiem firmy polskiej, oddelegowanym (od 12.01.2004r.) do pracy w Rumunii, gdzie głównym realizatorem inwestycji jest niemiecki oddział koncernu. Za pracę wykonywaną przez podatnika polska firma otrzymuje od niemieckiego oddziału zapłatę, z części której wypłacane jest wynagrodzenie podatnika za pracę w Rumunii.

Zasady opodatkowania dochodów osiąganych przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski, a wykonujących pracę poza granicami Polski określają zawarte przez Polskę umowy międzynarodowe w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Między Polską a Rumunią obowiązuje umowa z dnia 23 czerwca 1994r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. 1995, Nr 109, poz. 530 ). Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 cyt. umowy – płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej , podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to wypłacane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Bez względu na postanowienia ust. 1 wynagrodzenie za pracę podlegać będzie opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:

a) odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni w roku kalendarzowym, i

b) wynagrodzenie jest wypłacane przez osobę lub w imieniu osoby , która nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

c) wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Pierwszy warunek dotyczy maksymalnego okresu, jaki osoba otrzymująca wynagrodzenie może przebywać w państwie, w którym wykonywana jest praca. Warunek ten jest spełniony, jeżeli osoba taka przebywa w tym państwie przez okres lub okresy, które nie przekraczają łącznie 183 dni w danym roku podatkowym. Obliczanie długości pobytu w danym państwie, zgodnie z praktyką międzynarodową i zasadami wyrażonymi w Komentarzu do Konwencji Modelowej OECD – dokonywane jest poprzez stosowanie metody opartej na „ dniach fizycznej obecności „ .W ramach tej metody przy obliczaniu okresu 183 dni brane są pod uwagę następujące elementy: część dnia, dzień przybycia, dzień wyjazdu, wszystkie dni spędzone w danym państwie, takie jak soboty i niedziele, krótkie przerwy oraz dni choroby. A zatem każda część dnia, nawet bardzo krótka, spędzona przez podatnika w danym państwie, liczy się jako dzień obecności w tym państwie, przy obliczaniu okresu pobytu.

Drugi warunek dotyczy źródła pochodzenia środków, z których jest wypłacane wynagrodzenie za pracę. Zgodnie z nim, pracodawca wypłacający wynagrodzenie nie może mieć miejsca zamieszkania lub siedziby w państwie, w którym wykonywana jest praca najemna.

Zgodnie z trzecim warunkiem, jeżeli pracodawca posiada w państwie, w którym praca jest wykonywana zakład lub stałą placówkę, to wynagrodzenie uzyskiwane za tę pracę przez daną osobę, nie może być ponoszone przez taki zakład lub stałą placówkę.

Te trzy warunki muszą być spełnione równocześnie, aby wynagrodzenie za pracę wykonywaną w Rumunii podlegało opodatkowaniu w Polsce. Jednakże nie spełnienie choćby jednego z w/w warunków powoduje, że wynagrodzenie za pracę świadczoną na terytorium Rumunii podlega opodatkowaniu w Rumunii za cały okres pobytu. W tej sytuacji na płatniku nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń za pracę wykonywaną w Rumunii.

W tym miejscu należy również podkreślić, iz fakt opodatkowania dochodów w Rumunii nie zwalnia podatnika od obowiązku wykazania tych dochodów w Polsce. Dochody te należy uwzględnić w zeznaniu rocznym, poprzez zastosowanie metody wyłączenia z progresją, o której mowa w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Metoda ta polega na tym, że w Polsce zwalnia się z opodatkowania dochód uzyskany ze źródeł położonych za granicą, jednak dla ustalenia podatku należnego od pozostałych dochodów osiągniętych w Polsce, stosuje się stopę podatku obliczoną dla całego dochodu.

Stosownie do postanowień art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu kwot składek określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych: 1)zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących, 2)potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód ( przychód ) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52 i 52a oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei zgodnie z art. 27b cyt. ustawy, podatek dochodowy ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne : 1)opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, 2)pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, - obniżenie nie dotyczy składek , których podstawę wymiaru stanowi dochód ( przychód ) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52 i 52a oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl cyt. wyżej art. 26 oraz art. 27b – podatnik może odliczyć od dochodu kwotę składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe, a nastepnie obniżyć podatek o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli kwoty tych składek zostały uiszczone przez podatnika lub pobrane przez płatnika na terytorium Polski, na podstawie przepisów ustawy z dnia 13.10.1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 23.01.2003r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391), z wyjątkiem składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52 i 52a oraz od którego zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny wynikający z zapytania, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj