Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zgierzu
III/446-1657/04
z 22 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III/446-1657/04
Data
2004.07.22
Autor
Urząd Skarbowy w Zgierzu
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Zwolnienia podmiotowe
Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
zwolnienia podmiotowe
Pytanie podatnika
Czy jednostka budżetowa powinna być podatnikiem podatku od towarów i usług ?
Na podstawie art. l4a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu w odpowiedzi na zapytanie z dnia 22 czerwca 2004 r. (data wpływu), dotyczące kwestii czy jednostka budżetowa powinna być podatnikiem podatku od towarów i usług informuje: Na podstawie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 2 cyt. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że jednostka budżetowa prowadzi niewyodrębnioną organizacyjnie pozabudżetową działalność gospodarczą. Stanowi odrębny podmiot, który samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Tym samym organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku VAT występować mogą w dwoistym charakterze:
Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem lub są od tego podatku zwolnione. Pozostałe czynności mogą podlegać zwolnieniu od podatku, jedynie wtedy gdy zostaną wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie usługi od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT musi wynikać wprost z załącznika nr 4 do tej ustawy, to jest obejmować usługę ściśle w nim wymienioną, o zakresie przedmiotowym określonym w klasyfikacji statystycznej dotyczącej usług, nie może natomiast wynikać jedynie z interpretacji tej klasyfikacji |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.