Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-1086/04/EJ/695
z 9 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-1086/04/EJ/695
Data
2004.07.09



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja


Pytanie podatnika
Przedmiotem pytania zawartego w piśmie Podatnika jest zastosowanie przepisów prawa podatkowego a związanych ze sposobem wyliczenia współczynnika struktury w związku z otrzymywanymi przez Stowarzyszenie dotacjami. W przedmiotowym piśmie Podatnik prosi również o wyjaśnienie, czy należy wystawiać faktury wewnętrzne z tytułu bezpłatnego korzystania z najmu obiektów sportowych będących własnością ... przez członków i pracowników (ich rodzin).


W odpowiedzi na pismo z dnia 31 maja 2004 r. (data wpływu 4 czerwca 2004 r.) uzupełnione pismem z dnia 22 czerwca 2004 r. oraz pismem z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie wyjaśnia, co następuje.

Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Podatnika jest udzielenie wyjaśnień dotyczących stosowania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej „ustawą” a związanych ze sposobem wyliczenia współczynnika struktury w związku z otrzymywanymi przez Stowarzyszenie dotacjami. W przedmiotowym piśmie Podatnik prosi również o wyjaśnienie, czy należy wystawiać faktury wewnętrzne z tytułu bezpłatnego korzystania z najmu obiektów sportowych będących własnością ....... przez członków i pracowników (ich rodzin).

Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonych przez Podatnika pismach wynika, że Stowarzyszenie jest jednostką, „której źródłem dochodów są dotacje celowe oraz nie wyodrębniona działalność gospodarcza”.

Wszystkie przychody oraz zyski z tytułu działalności gospodarczej przeznacza Podatnik na działalność statutową.

Poza działalnością statutową i gospodarczą ..... jest organizatorem imprez masowych ukierunkowanych na krzewienie kultury fizycznej i sportu.

W piśmie skierowanym do tutejszego organu podatkowego Stowarzyszenie sklasyfikowało otrzymywane dotacje i podzieliło je na:

1

1.      dotacje programowe(otrzymywane z MENiS) - przeznaczone na działalność statutową jednostki, którePodatnik uznał za nie będące podstawą do opodatkowania;

2.      dotacje celowe(otrzymywane z UM Łodzi, MENiS, Urzędu Marszałkowskiego itp.) – przeznaczone naokreślone zadania takie jak:

a)  zawody ogólnoszkolne dladzieci i młodzieży,

b)  obozy sportowe dzieci imłodzieży,

c) dofinansowanie kosztóweksploatacji (media),

d)  utrzymywanie sekcji sportowychmających na celu szkolenie dzieci i młodzieży, które Stowarzyszenie uznaje zanie będące podstawą do opodatkowania;

3.    dotacje przedmiotowe(otrzymywane z MENiS, UM Łodzi) – skierowane na imprezy masowe, które wwiększym stopniu związane są z działalnością gospodarczą i według Podatnikastanowią podstawę opodatkowania.

W przedmiotowym piśmie Podatnik określił również rodzaje dokumentów wystawianych przez Jednostkę w momencie rozliczania działalności podstawowej, dotowanej przez omówione powyżej dotacje tj:

    - w przypadku dotacji opisanych w punkcie 1 i 2 – rachunek uproszczony
    - w przypadku dotacji opisanych w punkcie 3 – faktura VAT ze stawką zwolnioną na podstawie art. 43 pkt 11 ust. 1 ustawy.

Z uwagi na działalność Stowarzyszenia, które wykonuje zarówno czynności zwolnione od podatku jak i opodatkowane, Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości sposobu wyliczania współczynnika struktury.

Podatnik ustalił współczynnik struktury sprzedaży na 2004 r. biorąc pod uwagę:
- w liczniku – przychody z działalności gospodarczej oraz dotacje przedmiotowe za 2003 r.
- w mianowniku – wartość licznika oraz dotacje programowe, celowe i inne czynności zwolnione (według PKWiU ex 92).

W odniesieniu do udostępniania przez ...... obiektów sportowych, w tym kortów sportowych Podatnik wyjaśnia w przedmiotowych pismach, że z usług udostępniania kortów i hali sportowej mogą nieodpłatnie korzystać (w ramach ustalonego limitu) pracownicy i ich rodziny jak również członkowie stowarzyszenia. Stowarzyszenie stosuje zasadę fakturowania tych świadczeń.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Wprowadzając opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnego świadczenia usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustawodawca określił również definicję usług, które temu opodatkowaniu podlegają.

Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podatnikami, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (....).

Wymóg wystawiania faktur VAT przez podatników wynika również z przepisu § 11 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), zgodnie z którym zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

W związku z powyższym Stowarzyszenie, jako zarejestrowany podatnik podatku VAT ma obowiązek wystawiania faktur dokumentujących dostawy towarów oraz świadczenie usług.

W odniesieniu do pytania związanego z usługą nieodpłatnego udostępniania obiektów sportowych przez ........, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia poniżej co następuje.

W obecnym stanie prawnym uregulowanym w/w ustawą zasadą jest, że opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług – art. 5 ust. 1 pkt 1. Ustawa jednak wprowadza wyłączenie od tej zasady, tj. zrównanie czynności nieodpłatnego świadczenia usług z czynnościami odpłatnymi. Stosownie do regulacji art. 8 ust. 2 ustawy- nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Na podstawie przepisu art. 106 ust. 7 w przypadku czynności wymienionych m.in. w art. 8 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

W związku z powyższym Stowarzyszenie powinno dokumentować nieodpłatnie świadczone usługi udostępniania hali sportowej i kortów tenisowych poprzez wystawianie faktur wewnętrznych.Natomiast co do sposobu ustalania proporcji (udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem) za 2003 r. do częściowego odliczania VAT naliczonego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście informuje, że w myśl art. 90 ust. 1-10 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tą ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (licznik) w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (mianownik). Oznacza to, że do obrotu, na podstawie którego podatnik będzie liczył proporcję, wlicza się także wysokość sprzedaży nie podlegającej opodatkowaniu. Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Obroty uzyskane w roku 2003 należy skorygować o:

    - obrót uzyskany z dostawy towarów zaliczanych przez podatnika na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
    - obrót uzyskany z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3 (usługi finansowe) w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Obliczony wskaźnik za poprzedni rok podatkowy obowiązuje dla wszystkich okresów rozliczeniowych całego roku podatkowego, w którym są dokonywane zakupy umożliwiające odliczenie zawartego w ich cenie podatku naliczonego.

Stosownie do art. 163 ust. 1 ustawy, jeżeli w 2003 r. podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3-8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustaw. W przypadku gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 20003 r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9.
W związku z powyższym w celu wyliczenia wskaźnika, o którym mowa w w/w art. 90 ust. 3 ustawy należy dokonać kwalifikacji otrzymanych przez ... dotacji, przy czym jako kryterium dokonania tej kwalifikacji należy przyjąć przepis zawarty w art. 29 ust. 1 ustawy z którego wynika, że obrotem są te otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Ponieważ w treści pism z dnia 31.05.2004r.; 22.06.2004r.; 29.06.2004r. złożonych do tutejszego Urzędu Skarbowego przez ............, zostały podane rodzaje otrzymanych dotacji oraz ich przeznaczenie w sposób, nie pozwalający na zakwalifikowanie niektórych rodzajów dotacji jako związanych – lub niezwiązanych ze świadczeniem przez .......... usług, należy uznać co następuje:

  1. kwalifikacji dotacji jako związanych lub niezwiązanych ze świadczeniem usług powinien dokonać .................,
  2. te dotacje, które są związane ze świadczeniem usług tj. te dotacje, które są związane z ceną konkretnej usługi należy opodatkować na podstawie art. 29 ust.1, przy czym obowiązek dla tego rodzaju dotacji w myśl art. 19 ust. 21 powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części,
  3. te dotacje, których ........... nie zakwalifikuje (inaczej mówiąc nie „przyporządkuje”) do konkretnej usługi, nie stanowią dopłaty do ceny usługi, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT; na podstawie art. 90 ust. 7 ustawy dotacje, które nie podlegają opodatkowaniu należy doliczyć do obrotu, który jest uzyskiwany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tj. do mianownika ułamka, na podstawie którego jest wyliczana proporcja służąca do określenia kwoty odliczenia podatku naliczonego.)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj