Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-1086/04/EJ/695
z 9 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-1086/04/EJ/695
Data
2004.07.09
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
dotacja
Pytanie podatnika
Przedmiotem pytania zawartego w piśmie Podatnika jest zastosowanie przepisów prawa podatkowego a związanych ze sposobem wyliczenia współczynnika struktury w związku z otrzymywanymi przez Stowarzyszenie dotacjami. W przedmiotowym piśmie Podatnik prosi również o wyjaśnienie, czy należy wystawiać faktury wewnętrzne z tytułu bezpłatnego korzystania z najmu obiektów sportowych będących własnością ... przez członków i pracowników (ich rodzin).
W odpowiedzi na pismo z dnia 31 maja 2004 r. (data wpływu 4 czerwca 2004 r.) uzupełnione pismem z dnia 22 czerwca 2004 r. oraz pismem z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie wyjaśnia, co następuje. Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Podatnika jest udzielenie wyjaśnień dotyczących stosowania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej „ustawą” a związanych ze sposobem wyliczenia współczynnika struktury w związku z otrzymywanymi przez Stowarzyszenie dotacjami. W przedmiotowym piśmie Podatnik prosi również o wyjaśnienie, czy należy wystawiać faktury wewnętrzne z tytułu bezpłatnego korzystania z najmu obiektów sportowych będących własnością ....... przez członków i pracowników (ich rodzin). Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonych przez Podatnika pismach wynika, że Stowarzyszenie jest jednostką, „której źródłem dochodów są dotacje celowe oraz nie wyodrębniona działalność gospodarcza”. Wszystkie przychody oraz zyski z tytułu działalności gospodarczej przeznacza Podatnik na działalność statutową. Poza działalnością statutową i gospodarczą ..... jest organizatorem imprez masowych ukierunkowanych na krzewienie kultury fizycznej i sportu. W piśmie skierowanym do tutejszego organu podatkowego Stowarzyszenie sklasyfikowało otrzymywane dotacje i podzieliło je na: 1. dotacje programowe(otrzymywane z MENiS) - przeznaczone na działalność statutową jednostki, którePodatnik uznał za nie będące podstawą do opodatkowania; 2. dotacje celowe(otrzymywane z UM Łodzi, MENiS, Urzędu Marszałkowskiego itp.) – przeznaczone naokreślone zadania takie jak: a) zawody ogólnoszkolne dladzieci i młodzieży, b) obozy sportowe dzieci imłodzieży, c) dofinansowanie kosztóweksploatacji (media), d) utrzymywanie sekcji sportowychmających na celu szkolenie dzieci i młodzieży, które Stowarzyszenie uznaje zanie będące podstawą do opodatkowania; 3. dotacje przedmiotowe(otrzymywane z MENiS, UM Łodzi) – skierowane na imprezy masowe, które wwiększym stopniu związane są z działalnością gospodarczą i według Podatnikastanowią podstawę opodatkowania. W przedmiotowym piśmie Podatnik określił również rodzaje dokumentów wystawianych przez Jednostkę w momencie rozliczania działalności podstawowej, dotowanej przez omówione powyżej dotacje tj:
- w przypadku dotacji opisanych w punkcie 3 – faktura VAT ze stawką zwolnioną na podstawie art. 43 pkt 11 ust. 1 ustawy. Z uwagi na działalność Stowarzyszenia, które wykonuje zarówno czynności zwolnione od podatku jak i opodatkowane, Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości sposobu wyliczania współczynnika struktury. Podatnik ustalił współczynnik struktury sprzedaży na 2004 r. biorąc pod uwagę: W odniesieniu do udostępniania przez ...... obiektów sportowych, w tym kortów sportowych Podatnik wyjaśnia w przedmiotowych pismach, że z usług udostępniania kortów i hali sportowej mogą nieodpłatnie korzystać (w ramach ustalonego limitu) pracownicy i ich rodziny jak również członkowie stowarzyszenia. Stowarzyszenie stosuje zasadę fakturowania tych świadczeń. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wprowadzając opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnego świadczenia usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustawodawca określił również definicję usług, które temu opodatkowaniu podlegają. Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podatnikami, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (....). Wymóg wystawiania faktur VAT przez podatników wynika również z przepisu § 11 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), zgodnie z którym zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”. W związku z powyższym Stowarzyszenie, jako zarejestrowany podatnik podatku VAT ma obowiązek wystawiania faktur dokumentujących dostawy towarów oraz świadczenie usług. W odniesieniu do pytania związanego z usługą nieodpłatnego udostępniania obiektów sportowych przez ........, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia poniżej co następuje. W obecnym stanie prawnym uregulowanym w/w ustawą zasadą jest, że opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług – art. 5 ust. 1 pkt 1. Ustawa jednak wprowadza wyłączenie od tej zasady, tj. zrównanie czynności nieodpłatnego świadczenia usług z czynnościami odpłatnymi. Stosownie do regulacji art. 8 ust. 2 ustawy- nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług. Na podstawie przepisu art. 106 ust. 7 w przypadku czynności wymienionych m.in. w art. 8 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. W związku z powyższym Stowarzyszenie powinno dokumentować nieodpłatnie świadczone usługi udostępniania hali sportowej i kortów tenisowych poprzez wystawianie faktur wewnętrznych.Natomiast co do sposobu ustalania proporcji (udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem) za 2003 r. do częściowego odliczania VAT naliczonego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście informuje, że w myśl art. 90 ust. 1-10 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tą ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (licznik) w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (mianownik). Oznacza to, że do obrotu, na podstawie którego podatnik będzie liczył proporcję, wlicza się także wysokość sprzedaży nie podlegającej opodatkowaniu. Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Obroty uzyskane w roku 2003 należy skorygować o:
- obrót uzyskany z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3 (usługi finansowe) w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie. Obliczony wskaźnik za poprzedni rok podatkowy obowiązuje dla wszystkich okresów rozliczeniowych całego roku podatkowego, w którym są dokonywane zakupy umożliwiające odliczenie zawartego w ich cenie podatku naliczonego. Stosownie do art. 163 ust. 1 ustawy, jeżeli w 2003 r. podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3-8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustaw. W przypadku gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 20003 r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9.
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.