Interpretacja Urzędu Skarbowego w Głownie
US III 443-9/04/JG
z 4 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US III 443-9/04/JG
Data
2004.08.04



Autor
Urząd Skarbowy w Głownie


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Czy przychody gminy za oddanie gruntu komunalnego w użytkowanie wieczyste podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeśli tak co stanowi podstawę opodatkowania ?


Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zdaniem tut. organu z punktu widzenia podatkowego prawo użytkowania wieczystego gruntu jest wartością niematerialną i prawną.- art. 16c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Jak z tego wynika na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług przeniesienie prawa użytkowania wieczystego jest usługą podlegającą opodatkowaniu.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest organem władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6.

Przeniesienie prawa użytkowania wieczystego oraz ustalanie opłat odbywa się na podstawie ustawy 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 27 tej ustawy sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste i przeniesienie tego prawa w drodze umowy wymaga wpisu w księdze wieczystej. Art. 71 ust. 1 stanowi, iż za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Zgodnie z ust. 4 opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego w terminie do dnia 31 marca każdego roku z góry za dany rok.

Jak wynika z powyższego pierwsza opłata i opłaty roczne stanowią ekwiwalent ekonomiczny oddania gruntu w użytkowanie wieczyste. Z punktu widzenia charakteru prawnego nie ma różnicy pomiędzy pierwszą opłatą i opłatami rocznymi. Z utrwalonego orzecznictwa wynika, iż opłaty za użytkowanie wieczyste mają charakter cywilny np. 1998.02.12 postanow. NSA I SA 1712/97 LEX nr 44538, 1997.06.25 uchwała SN III CZP 23/97 OSNC 1997/12/188.Zdaniem tut. organu z zestawienia powyższych przepisów wynika, iż Gmina oddając grunty w użytkowanie wieczyste na podstawie umowy cywilnoprawnej i pobierając z tego tytułu pierwszą opłatę i opłaty roczne wykonuje usługę w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

Podstawą opodatkowania jest obrót czyli kwota należna z tytułu pobieranych opłat pomniejszona o podatek należny.

Stosownie do treści § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535; Nr 145, poz. 1541) w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Jednocześnie informuję , iż pod rządem ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) pobieranie opłat za użytkowanie wieczyste nie podlegało przepisom tej ustawy . Stanowisko takie było wyrażone w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 24.06.1994 r. PP1-7205-96/94/OP Biuletyn Skarbowy 1995/3/21.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj