Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
US72/ROP1/423/446/04/PS
z 26 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US72/ROP1/423/446/04/PS
Data
2004.05.26



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Przedawnienie --> Warunki przedawnienia

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
przedawnienie zobowiązania podatkowego
sprzedaż towarów
ulga podatkowa


Pytanie podatnika
W jaki sposób będą się przedawniały zobowiązania podatkowe objęte zaniechaniem poboru w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, oraz czy po przystąpieniu do UE towary sprzedawane przez Spółkę do innych krajów UE będą mogły być dalej kwalifikowane jako sprzedaż eksportowa.


Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego odpowiadając w trybie art. 14a ustawy z dn. 29.08.1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137 poz.926 ze zm.) na zapytanie Spółki z dnia 25.03.2004r. (data wpływu do tutejszego urzędu - 21.04.2004r.) informuje, że podziela opinię spółki zawartą w przedmiotowym zapytaniu.

Spółce na mocy decyzji Ministra Finansów z dnia 25 września 1995 roku Nr PO4/RN-722-1340/J.V./95 przyznane zostało zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie ustawy z dnia 14.06.1991r. o spółkach z udziałem kapitału zagranicznego.

Z uwagi na fakt, że jednym z warunków tego zwolnienia jest uzyskiwanie przez spółkę w jego okresie sprzedaży własnych wyrobów na eksport w wysokości nie mniejszej niż 20% ogółu przychodów spółka zapytuje

czy po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej towary przez nią sprzedawane do innych krajów członkowskich UE będą mogły być nadal kwalifikowane jako sprzedaż eksportowa.

Niespełnienie przez Spółkę warunków określonych w powyższej decyzji Ministra Finansów spowodować by mogło utratę prawa do zwolnienia od podatku dochodowego oraz obowiązek zapłacenia należnego podatku dochodowego wraz z należnymi odsetkami za zwłokę, dlatego też, w takim przypadku należy transakcje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów traktować na równi z transakcjami dokonywanymi dotychczas w ramach eksportu.

W związku z tym dla prawidłowego kalkulowania wskaźnika eksportu po dniu 1 maja 2004r. spółka winna transakcje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów kwalifikować jako sprzedaż eksportową.

Odpowiadając na drugą część pytania, odnośnie przedawnienia zobowiązania podatkowego objętego zaniechaniem poboru należy stwierdzić, że w tym przypadku do oceny terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych będzie miał zastosowanie przepis art. 70 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z nim zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Istotą przedawnienia zobowiązania podatkowego, o którym mowa w tym przepisie jest to, że ze względu na upływ określonego w tym przepisie czasu, w którym organy podatkowe nie podjęły czynności w celu jego wyegzekwowania zobowiązanie to wygasa. Zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa wiąże powstanie takiego zobowiązania. Zgodnie z art. 70 w/w ustawy nie wydłuża ona okresu przedawnienia, na okres korzystania przez podatnika z jakichkolwiek ulg podatkowych.

Ustawą z dnia 12 września 2002r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 169, poz.1387) wprowadzono w art. 20 zapis na mocy którego do przedawnienia zobowiązań podatkowych, powstałych przed dniem wejścia w życie nowelizacji, stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej w brzmieniu nadanym nowelizacją.

W § 2 tego przepisu znajduje się jednak zastrzeżenie, z którego wynika, że jeżeli dotychczasowe przepisy określają korzystniejsze dla podatnika, płatnika lub inkasenta zasady i terminy przedawnienia zobowiązań podatkowych, stosuje się przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

Do dnia 31 grudnia 2002r. obowiązywał przepis art. 70 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w myśl którego bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu od dnia nabycia prawa do ulgi podatkowej do dnia wygaśnięcia tego uprawnienia.

Oznacza to, że termin przedawnienia zobowiązań podatkowych określony w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej nie biegnie w okresie, w którym podatnik korzysta z ulg podatkowych do których prawo następnie wygasło.Zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa wiąże powstanie takiego zobowiązania. Mając na uwadze treść art. 20 § 2 ustawy zmieniającej i ówczesne brzmienie art. 70 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, zauważa się, że dotychczasowe przepisy były mniej korzystne dla podatnika. Korzystniejsze dla podatnika rozwiązanie zawiera art. 70 obecnie obowiązującej (od 01.01.2003r.) Ordynacji podatkowej, który nie wydłuża okresu przedawnienia, na okres korzystania przez podatnika z jakichkolwiek ulg podatkowych.

Natomiast przepis art. 69 Ordynacji podatkowej na który powołuje się spółka w zapytaniu nie ma zastosowania w przypadku ulg w podatku dochodowym który jest zobowiązaniem powstającym z mocy prawa (art. 21 § 1 pkt. 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj