Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kraśniku
DP.III.443/45/04
z 26 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DP.III.443/45/04
Data
2004.07.26



Autor
Urząd Skarbowy w Kraśniku


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy zużycie towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy zgodnie z nową ustawą o VAT podlega opodatkowaniu. Będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT zakupuję artykuły spożywcze m.in. kawę, herbatę, ciastka na potrzeby reprezentacji i reklamy. Od w/w zakupu obniżam kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W momencie wizyty kontrahentów (dot.dostawców i odbiorców nie będących osobami wymienionymi w art.7 ust.2 pkt 1) następuje zużycie towarów (nie przekazanie !) tj. artykułów spożywczych w postaci poczęstunku.


Opisany w zapytaniu stan faktyczny należy uznać za przekazanie na cele reprezentacji i reklamy gdyż samo ich zużycie następuje w wyniku przekazania ich na ten właśnie cel i jest stanem następczym w stosunku do zadysponowania nimi w taki sposób.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (D.U. nr 54 poz. 535) za odpłatną dostawę towarów uważa się także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związanie z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.

Stosując ścisłą gramatyczną wykładnię powyższego przepisu należałoby dojść do wniosku, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem np. na jego reprezentację i reklamę, nie podlegałoby opodatkowaniu.

Z treści jednak art. 5 VI dyrektywy stanowiącego genezę regulacji zawartych w przedmiotowym artykule, wynika, że opodatkowaniu podlega:1) przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na własne cele prywatne lub personelu lub 2) nieodpłatne zadysponowanie tymi towarami, lub 3) generalnie ich zastosowanie do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza. Tak też, orzeczenie TS C-48/97 (Kuwait Petroleum Ltd. vs Commissioners of Customs and Excise). Trybunał – przychylając się do zdania Adwokata Generalnego – uznał, że każde nieodpłatne przekazanie (zbycie) towarów które nastąpiło w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, stanowi odpłatną (podlegającą opodatkowaniu) dostawę towarów. Dodać należy, że w sprawach wspólnotowych ( a takimi są sprawy z zakresu VAT) prawo wspólnotowe ma zasadniczo prymat nad prawem krajowym.

Uznać można zatem, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy należałoby interpretować w ten sposób, aby traktować jako opodatkowaną dostawę towarów wszelkie przekazanie należących do podatnika towarów bez wynagrodzenia, niezależnie od tego, czy następują one na cele prowadzonej działalności gospodarczej, czy też nie. Z drugiej jednak strony tego rodzaju interpretacja jest sprzeczna z dosłownym brzmieniem przepisu, nadto, prowadzi do zwiększenia obciążeń podatkowych. Zaś w teorii wykładni przyjmuje się, że w takich sytuacjach nie jest możliwe odejście od interpretacji językowej.

W związku z powyższym, należy przyjąć, że czynności przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy nie podlegają opodatkowaniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj