Interpretacja Urzędu Skarbowego w Biłgoraju
PPDE/443-4/2004
z 29 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PPDE/443-4/2004
Data
2004.05.29



Autor
Urząd Skarbowy w Biłgoraju


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
odszkodowania


Pytanie podatnika
Starostwo Powiatowe w ............składa zapytanie do art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wynikających z następujących przepisów:1. Zgodnie z art. 140 ustawy z dn. 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) zwrot wywłaszczonych nieruchomości następuje za zwrotem wypłaconego odszkodowania. 2. Na podstawie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872) następuje wypłata odszkodowania z tytułu zajęcia nieruchomości pod drogi powiatowe. 3. Art. 128 ustawy o gospodarce nieruchomościami mówi, że wywłaszczenie własności nieruchomości następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej. Na tle powołanych przepisów pojawia się zagadnienie, czy przepis art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. PTU, który przez przeniesienie prawa do rozporządzania towarami rozumie przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu, obejmuje swym zakresem wywłaszczenia nieruchomości, a ponadto czy dotyczy on również nabycia z mocy prawa własności dróg powiatowych. W razie odpowiedzi pozytywnej istotną kwestią, wymagającą rozważenia jest ustalenie zasadności naliczania podatku VAT do kwot odszkodowań przysługujących w związku z przeniesieniem własności nieruchomości z mocy decyzji administracyjnej przy wywłaszczaniu lub z mocy samego prawa przy przeniesieniu własności nieruchomości zajętych pod drogi. Wypłacane odszkodowania są świadczeniami ekwiwalentnymi za odjętą własność nieruchomości. Wydaje sie więc, że odszkodowanie w kwocie swej winno uwzględniać podatek VAT i to zarówno przy wypłacie odskodowania przez organ, jak i w razie zwrotu odszkodowania, gdy następuje zwrot wywłaszczonej nieruchomości w trybie art. 140 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami. W nawiązaniu do wezwania z dnia ........ wyjaśniam :Zagadnienie ujęte w pkt 1 w/w wniosku dotyczy zwrotu wywłaszczonych nieruchomości dla których stan faktyczny jest następujący: Nastąpiło wywłaszczenie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa. Obecnie poprzedni właściciel wystąpił z wnioskiem o zwrot wywłaszczonej nieruchomości. Zwrot może nastąpić jeżeli nieruchomość stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. W przypadku zasadności wniosku, decyzją administracyjną następuje przeniesienie własności nieruchomości na rzecz byłego właściciela. Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca zwraca Skarbowi Państwa lub właściwej jednostce samorządu terytorialnego, w zależności od tego kto jest właścicielem w dniu zwrotu, wypłacone odszkodowanie. Z treści art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wynika, że przy wydawaniu decyzji w sprawie zwrotu nieruchomości dokonuje się przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a zatem dokonuje się czynności podlegającej podatkowi od towarów i usług. Odnośnie pkt. 2 pisma, przejście prawa własności stwierdza decyzja Wojewody. Przejście następuje z mocy prawa. Osoba której odjęto prawo własności w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872) wystąpiła o wypłatę odszkodowania. W związku z powyzśzym powstaje wątpliwość czy wypłacone przez Starostę odszkodowanie winno uwzględniać podatek VAT ponieważ czynność ta objęta jest art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydaje się, że odszkodowanie nie podlega takiemu opodatkowaniu ponieważ w myśl art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej, oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wydając decyzję Starosta jest organem, który realizuje zadanie z zakresu administracji rządowej - reprezentuje Skarb Państwa.Pkt. 3 pisma dotyczy wywłaszczenia nieruchomości. Wywłaszczenie nastapiło na cel publiczny. Strona nie wyraziła zgody na zbycie nieruchomości na podstawie umowy cywilnoprawnej, w związku z tym Starosta wydaje decyzję o wywłaszczeniu nieruchomości. W zamian za wywłaszczenie, osobie fizycznej przysługuje odszkodowanie. Przejście własności nastąpiło na podstawie decyzji administracyjnej. W myśl art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, podmiot który dokonał wywłaszczenia realizując zadania wynikające z ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie jest uznawany za podatnika.


W odpowiedzi na pismo z dnia 19.04.2004r Nr GK.VII.7221/Z-2-6/2004 uzupełnione pismem z dnia 30.04.2004r w sprawie interpretacji ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ........... działając na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 37 poz. 926 ze zm. ) uprzejmie informuje:

Starostwo Powiatowe w .................w wyżej wymienionych pismach wnioskuje o wyjaśnienie następujących kwestii:1. czy art. 7 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług, który przez przeniesienie prawa do rozporządzania towarami rozumie przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu, obejmuje swym zakresem wywłaszczenie nieruchomości, a ponadto czy dotyczy on również nabycia z mocy prawa własności nieruchomości z przeznaczeniem na drogi powiatu2. czy ewentualna kwota odszkodowania będąca ekwiwalentem za odjętą własność nieruchomości winna uwzględniać podatek VAT przy wypłacie odszkodowań jak i przy zwrocie takich odszkodowań.

W odpowiedzi na w/w pytania należy stwierdzic, że Starostwo Powiatowe nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarówno wtedy gdy zwraca nieruchomość uprzednio wywłaszczoną na rzecz byłego właściciela ( ewentualnie na rzecz następcy prawnego ) jak i wówczas gdy wypłaca odszkodowanie za wywłaszczone nieruchomości. W obu tych przypadkach Starostwo działa jako urząd obsługujący organy władzy publicznej i na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z 11.03.2004r nie jest podmiotem podatku VAT ( nie są to czynności wykonywane w ramach umów cywilnoprawnych ).

Należy jednak wskazać, że z tytułu otrzymania odszkodowania za wywłaszczenie osoba ( podmiot ) otrzymująca takie odszkodowanie może stać się podatnikiem VAT. Strona przedmiotowa tego zagadnienia uregulowana została w art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy , który stanowi że za dostawę towarów objęta podatkiem od towarów i usług uważa się także przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie .Przy ustalaniu czy osoba otrzymująca odszkodowanie jest zobowiązana do zapłacenia PTU należy uwzględnić ewentualne zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 11.03.2004r w tym przypadku podstawą opodatkowania jest obrót , tj. kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Tak więc kwota wypłaconego odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość z nakazu władzy publicznej lub z mocy prawa zawiera podatek należny ( kwota brutto ).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj