Interpretacja Urzędu Skarbowego w Busku-Zdroju
PD.3-423/1/2004
z 19 lutego 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD.3-423/1/2004
Data
2004.02.19



Autor
Urząd Skarbowy w Busku-Zdroju


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia podatkowe



Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r Nr 137, poz. 926 ze zm.) w związku z wątpliwościami interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Busku Zdroju uprzejmie informuje:

Załączone do zapytania zezwolenie „Agencji” S.A. udzielone Spółce na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN określa enumeratywnie rodzaje działalności, z których dochód może być zwolniony z podatku dochodowego. Zwolnienie nie obejmuje zamierzonych bądź niezamierzonych działań, które mogą wynikać w trakcie działalności objętej zezwoleniem, a dotyczących między innymi zbycia majątku, lokat wolnych środków pieniężnych na terminowych rachunkach bankowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że przychody ze sprzedaży środków trwałych nie mogą być uznane za przychody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w rozumieniu przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych, z których dochód może być zwolniony z podatku dochodowego.

Podobnie, jeśli chodzi o sprzedaż materiałów, dochody z tytułu zarządzania ryzykiem kursowym. Działalność ta nie jest wymieniona w zezwoleniu udzielonym Spółce, w związku z tym dochody uzyskiwane z tych operacji nie mogą być uznane za dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zatem nie mogą być zwolnione z podatku dochodowego na podstawie przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zdaniem tut. urzędu pozostała działalność związana z prowadzeniem interesów (sklasyfikowana jako PKD 74), o której mowa w pkt 12 zezwolenia dot. między innymi działalności rachunkowo-księgowej, reklamy, badania rynku, rekrutacji pracowników ma związek z działalnością określoną w zezwoleniu.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 907 ze zm.) w § 2 pkt 3 definiuje pojęcie „dochodu” poprzez odesłanie do art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Stosownie do zapisu art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę opodatkowania (z zastrzeżeniem art. 21 i 22) stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 ustawy po odliczeniu kwot wyszczególnionych w pkt. 1-7 powołanego artykułu. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy dochodem (z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy) jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym Definicja przychodów, o których mowa w powołanym przepisie została zamieszczona w art. 12 ustawy, natomiast definicje kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 15 ust. 1 ustawy. W myśl zasady wyrażonej w ostatnio powołanym przepisie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, które albo nie wykazują związku z przychodem, albo zostały zamieszczone w ustawowym katalogu takich wydatków w art. 16 ust. 1 ustawy

Mając, zatem powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w specjalnych strefach ekonomicznych pojęcie i sposób ustalania dochodu jest tożsamy z zasadami powszechnie obowiązującymi na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do zapisów art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Urząd podziela prezentowane w piśmie stanowisko podatnika w zakresie korygowania dochodów opodatkowanych i wolnych od podatku o koszty nie stanowiące kosztu uzyskania przychodów oraz o przychody nie będące przychodami podatkowymi, że korekta powinna być dokonana oddzielnie dla działalności objętej zwolnieniem i opodatkowanej w oparciu o bezpośrednia klasyfikację tytułów, a gdy to jest niemożliwe posłużyć się metodą określoną w art. 15 ust.2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku podjęcia działalności gospodarczej w zakresie nie wymagającym zezwolenia wystąpi sytuacja prowadzenia dwojakiego rodzaju działalności tj. działalność objęta stosownym zezwoleniem oraz działalność nie wymagająca zezwolenia. Wówczas konieczny staje się podział dochodu na dwie części, odpowiadające tym dwóm zakresom. Podział ten wymaga w praktyce prowadzenia odrębnej dla każdego zakresu ewidencji przychodów i kosztów, tak, aby było możliwe prawidłowe ustalenie dochodu przypadającego odrębnie na każdy zakres. Podmiot gospodarczy ponosi tzw. koszty ogólnozakładowe i inne, które trudno rozdzielić na poszczególne zakresy działalności, (np. koszty administracyjne, używanie samochodów, wynagrodzenia pracowników dla potrzeb obu zakresów działalności itp.). W tym przypadku koszty te należy podzielić na poszczególne działalności „kluczem” określonym w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z działalności nie wymagającej zezwolenia (lub objętej zezwoleniem) w ogólnej kwocie przychodów.

Zdaniem tut. urzędu podjęcie przez Spółkę działalności gospodarczej nie objętej zezwoleniem, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) nie będzie wywierać wpływu na poziom kosztów przy kalkulacji wskaźnika kosztów nie strefowych.

Definicja wyrobu wytworzonego na terenie strefy została zawarta w interpretacjiMinistra Finansów z dnia 10.01.2002 r. (nr PB4/UD-8214-14769-460/01) wydanej w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej.

Za wyrób wytworzony na terenie strefy uznaję się wyrób uzyskany w wyniku wytworzenia, obróbki lub przetworzenia na terenie strefy, jeżeli wartość wszystkich użytych do jego wytworzenia materiałów, wytworzonych poza strefą, oraz usług wykonanych poza jej terenem nie przekracza 70 % przychodów uzyskanych z ich sprzedaży, pomniejszonych o podatek od towarów i usług.

Powyższa interpretacja pojęcia „wyrobu wytworzonego na terenie strefy” ma zastosowanie do tych przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych przed dniem 1 stycznia 2001 r.

Zdaniem urzędu interpretacja przepisów przedstawiona w piśmie Spółki jest prawidłowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj