Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oławie
PD II 821/3/2004
z 23 stycznia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD II 821/3/2004
Data
2004.01.23



Autor
Urząd Skarbowy w Oławie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
inkasenci
pobór podatku
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie sołtysów wypłacone, w oparciu o zawartą umowę zlecenie za pobór opłat w drodze inkasa, o których mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 111 poz. 1197 ze zm.), zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. poz. 176 ze zm.)?


Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż o pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych (a nie jako np. osoba odpłatnie świadcząca usługi eksperckie, czy jako pracownik wykonujący swe obowiązki zawodowe).
Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Tak rozumiane obowiązki społeczne i obywatelskie można pełnić nie tylko na podstawie wyboru lecz także w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń.
Źródłem przychodów zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) jest między innymi działalność wykonywana osobiście. Za przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Zwolnienia przedmiotowe od podatku dochodowego zawarte zostały w art. 21 przedmiotowej ustawy. Zauważyć należy, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są jedynie diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, w 2003 r. do wysokości 2.280 zł miesięcznie(w 2004 r. także do wysokości 2.280 zł) otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych.
Rada Gminy jest uprawniona do określenia (wskazania) inkasentów do dokonywania poboru podatków: leśnego, rolnego i od nieruchomości od osób fizycznych, a także do ustalenia ich wynagrodzenia. Ponieważ z nadesłanego pisma wynika, iż na podstawie uchwały Rady Gminy podjętej w myśl art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) gmina określiła sołtysów inkasentami i określiła wynagrodzenia za pobór inkasa i podatków oraz zawarła z sołtysami umowę zlecenie za pobór opłat w drodze inkasa, nie może być mowy o zwolnieniu z opodatkowania dochodu uzyskanego z wyżej wymienionej umowy. Dlatego też przychód uzyskany przez sołtysów na podstawie zawartej umowy zlecenia (wynagrodzenie wypłacane osobie zajmującej się poborem podatków i inkasa) jest przychodem w rozumieniu art. 13 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gmina, jako dokonująca wypłaty należności była zobowiązana jako płatnik pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 20 % (w roku 2004 w wysokości 19 %) należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b. Rada gminy może jedynie w drodze przepisów statutowych przyznać sołtysowi prawo do zwrotu kosztów przejazdu i diet w sprawach związanych z pełnioną przez nich funkcją i wówczas jedynie te przychody korzystałyby ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj