Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
SD/415-20A/04
z 13 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
SD/415-20A/04
Data
2004.04.13



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
konkursy
koszty uzyskania przychodów
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
W zorganizowanym konkursie nagrodą był samochód osobowy. Wydanie nagrody nastąpiło na podstawie aktu notarialnego stwierdzającego wygranie oraz dokumentu WZ. Od wartości brutto nagrody pobrano podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10%, a wartość netto zaliczono do kosztów uzyskania przychodów. Czy nasze postępowanie jest zgodne z obowiązującym prawem podatkowym.


Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że firma zorganizowała konkurs, w którym nagrodą był samochód osobowy. Wydanie nagrody nastąpiło na podstawie aktu notarialnego stwierdzającego wygranie oraz dokumentu wewnętrznego WZ. W złożonym zapytaniu podatnik nie wskazał, czy konkurs adresowany był do szerokiego grona anonimowych odbiorców, czy skierowany był do konkretnych osób w zamian za spełnienie określonych przez organizatora warunków, np. wcześniejszy zakup samochodu.

Ogłoszenie przez firmę konkursu, w którym nagrodą był samochód stanowi pewnego rodzaju reklamę. Działanie takie ma bowiem na celu zachęcenie nabywców do zakupu określonego towaru, rozpowszechnienie informacji o tym towarze, miejscach i możliwościach jego nabycia.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Zatem jeśli firma zawęziła krąg uczestników konkursu do osób będących jej klientami, wartość ufundowanej nagrody stanowi koszty uzyskania przychodów do wysokości 0,25% uzyskanego w roku podatkowym przychodu. Jeśli natomiast konkurs skierowany był do szerszego grona odbiorców, wartość wygranej stanowi w całości koszt uzyskania przychodów.

W świetle art. 30 ust. 1 pkt 2 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych przez osoby fizyczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody (wartość brutto). Do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego obowiązany jest płatnik – organizator konkursu, co wynika to z treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy. Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany na podstawie art. 41 ust. 7 pkt 1 wpłacić płatnikowi kwotę zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody. Zgodnie z art. 42 ust. 1 płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8A).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj