Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1163/12-4/HW
z 8 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 14 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 26 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach operacji „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach operacji „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zamierza ubiegać się o realizację projektu w ramach operacji „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” na tzw. „małe projekty” finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013. Zasady przyznawania dofinansowania reguluje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 868 ze zm.). Zgodnie z nim podatek od towarów i usług VAT może stanowić koszt kwalifikowalny w przypadku, gdy Wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Zgodnie z przyjętym Statutem „podstawowym celem działalności Stowarzyszenia jest konsolidacja działań grupy ludzi, którzy za cel stawiają sobie pracę na rzecz rozwoju …”.

Cele szczegółowe Wnioskodawcy to:

  • „Inicjowanie i wspieranie inicjatyw służących promocji … ze szczególnym wskazaniem na te, związane z rozwojem współpracy na szczeblu lokalnym i międzynarodowym.
  • Działania zmierzające do rozwoju kreatywnego, twórczego i wrażliwego ucznia.
  • Kształtowanie postaw uczniowskich zgodnych z duchem tolerancji, poszanowania godności, poglądów drugiego człowieka.
  • Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, ale także:
  • wspieranie wszelkich inicjatyw na rzecz tworzenia wspólnej europejskiej tożsamości.
  • Wspieranie społecznej aktywności uczniów.
  • Promowanie idei wolontariatu.
  • Promowanie wśród uczniów zdrowego, aktywnego stylu życia oraz wszelkich inicjatyw ekologicznych.
  • Działania na rzecz swobodnego dostępu do informacji jako warunku aktywnego funkcjonowania we współczesnym świecie.”

Swoje cele Stowarzyszenie realizuje poprzez:

  • „Współpracę z zainteresowanymi wyżej wymienioną działalnością instytucjami państwowymi oraz organizacjami społecznymi, ale także podmiotami gospodarczymi i osobami prawnymi,
  • prowadzenie strony internetowej,
  • umożliwianie uczniom rozwijania ich zdolności przez udział w zajęciach pozalekcyjnych,
  • subsydiowanie i organizowanie imprez (np. koncertów, występów, konkursów, wystaw), mających na celu realizację ww. celów,
  • podwyższanie kwalifikacji członków Stowarzyszenia,
  • kontakty z pokrewnymi stowarzyszeniami oraz instytucjami w kraju i za granicą,
  • prowadzenie działalności kulturalnej i rozrywkowo – rekreacyjnej dla członków Stowarzyszenia,
  • wszelkie inne działania służące realizacji wyżej wymienionych celów.”

„Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych”.

Pismem z dnia 22 lutego 2013 r. Zainteresowany poinformował, że nie jest podatnikiem VAT. Stowarzyszenie zamierza realizować projekt związany z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej w formie miejsca rekreacji wraz z organizacją imprezy inauguracyjnej, część zadań będzie zlecona w formie usług, część wykonywana przez wolontariuszy (członków stowarzyszenia i uczniów). Katalog wydatków przedstawia się następująco:

  • przygotowanie placu – prace budowlane – zlecenie usługi,
  • zakup zewnętrznych stołów do ping – ponga,
  • zakup ławek zewnętrznych,
  • koszty transportu stołów pingpongowych – zlecenie usługi,
  • zakup cateringu (ok. 80 osób),
  • druk zaproszeń (100 szt. po 2,5 zł szt.) – zlecenie usługi,
  • wykonanie plakatów (50 szt. po 8 zł szt.) – zlecenie usługi,
  • reklama w mediach (artykuły i spoty radiowe) – zlecenie usługi,
  • tablica informacyjna – zakup.

Ponieważ Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, wydatki wskazane powyżej, nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wydanie wnioskowanej interpretacji wiąże się z możliwością uwzględnienia podatku VAT od wydatków wskazanych powyżej, jako kosztu kwalifikowanego (możliwego do sfinansowania w ramach otrzymanego dofinansowania na realizację projektu). Warunkiem uwzględnienia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego jest uzyskanie niniejszej interpretacji. W związku z tym, iż Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków zaplanowanych we wniosku o dofinansowanie projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie realizując projekt w ramach operacji „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” na tzw. „małe projekty” finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu (np. zakupu materiałów budowlanych, usługi polegającej na wyłożeniu kostką brukową wydzielonej części terenu lub zakupu ławek i zewnętrznych stołów do ping – ponga)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu i w związku z tym, podatek VAT dotyczący kosztów projektu może być wydatkiem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. W myśl powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które zamierza ubiegać się o realizację projektu w ramach operacji „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” na tzw. „małe projekty” finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013. Zasady przyznawania dofinansowania reguluje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 868 ze zm.). Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie z przyjętym Statutem podstawowym celem działalności Stowarzyszenia jest konsolidacja działań grupy ludzi, którzy za cel stawiają sobie pracę na rzecz rozwoju … Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie zamierza realizować projekt związany z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej w formie miejsca rekreacji wraz z organizacją imprezy inauguracyjnej. Część zadań będzie zlecona w formie usług, część wykonywana przez wolontariuszy (członków stowarzyszenia i uczniów). Wydatki związane z przedmiotowym projektem przedstawiają się następująco: przygotowanie placu – prace budowlane, zakup zewnętrznych stołów do ping – ponga, zakup ławek zewnętrznych, koszty transportu stołów pingpongowych, zakup cateringu (ok. 80 osób), druk zaproszeń (100 szt. po 2,5 zł szt.), wykonanie plakatów (50 szt. po 8 zł szt.), reklama w mediach (artykuły i spoty radiowe), zakup tablicy informacyjnej. Ponieważ Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, wydatki wskazane powyżej, nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, tym samym towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, objętego PROW na lata 2007-2013, tj. poniesionych kosztów związanych z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej w formie miejsca rekreacji wraz z organizacją imprezy inauguracyjnej.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj