Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-119/13-8/BM
z 5 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 26 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 28 maja 2013 r.) oraz z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w całości lub w części o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w całości lub w części o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 24 maja 2013 r. oraz z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 .03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 28 lipca 2011 roku otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego systemu zielonych inwestycji - zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn.: „...”. Zgodnie z Umową nr U z Powiat otrzymał także dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (oś priorytetowa 4 Rozwój Infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej, Działanie 4.2 Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej). Wielkość dofinansowania jest uzależniona od tego, czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikujących się do refundacji (tzw. wydatki kwalifikowalne).

W ramach projektu realizowane są następujące czynności:

  1. Studium wykonalności i dokumentacja techniczna (projekty budowlane, kosztorysy, przedmiary robót, audyty energetyczne)
  2. Wykonywanie robót budowlanych – termomodernizacja budynków będących własnością Powiatu:
    • Obiekt Zespołu Szkół Technicznych,
    • Obiekt Zespołu Szkół Ekonomicznych,
    • Obiekt I Liceum Ogólnokształcącego,
    • Obiekt Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii, (od dnia 01.09.2012r. placówka funkcjonuje pod nazwą Zespół Placówek Resocjalizacyjno Wychowawczych);
    • Obiekt II Liceum Ogólnokształcącego,
    • Obiekt Zespołu Szkół Samochodowo – Usługowych,
    • Obiekt III Liceum Ogólnokształcącego,
    • Obiekt Zespołu Szkół Transportowo – Mechatronicznych,;
    • Obiekt Zespołu Opieki Zdrowotnej (Szpital),
    • Obiekt administracyjny Starostwa Powiatowego.
  3. Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad wykonywanymi robotami
  4. Promocja projektu

Zakupy poniesione w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Właścicielem wszystkich budynków objętych termomodernizacją jest Powiat . Jeden obiekt zarządzany jest przez Powiat – Obiekt administracyjny Starostwa Powiatowego. Pozostałe obiekty znajdują się w trwałym zarządzie lub w użytkowaniu przez jednostki organizacyjne Powiatu i tak:

  1. Obiekt Zespołu Szkół Technicznych, oddany został w trwały współzarząd Decyzją Zarządu Powiatu w sprawie ustanowienia trwałego współzarządu w częściach ułamkowych Znak: X z dnia 21 listopada 2012r. Z dniem l stycznia 2013r. ustanowiony został trwały współzarząd na rzecz Zespołu Szkół Technicznych w części Y/Z i Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w części Y/Z. Zespół Szkół Technicznych nie wnosi opłat rocznych z tytułu trwałego współzarządu przedmiotową nieruchomością, w oparciu o art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Opłata roczna z tytułu trwałego współzarządu przedmiotową nieruchomością na rzecz Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy wynosi 1550,05 zł.
  2. Obiekt Zespołu Szkół Ekonomicznych został nieodpłatnie przekazany (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) w trwały zarząd Zespołowi Szkół Ekonomicznych Decyzją Prezydenta Miasta Znak: X oraz Decyzją nr Y Zarządu Powiatu w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu do części nieruchomości.
  3. Obiekt I Liceum Ogólnokształcącego został nieodpłatnie przekazany (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) w trwały zarząd I Liceum Ogólnokształcącemu Decyzją nr X Zarządu Powiatu w sprawie ustanowienia trwałego zarządu.
  4. Obiekt Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii został nieodpłatnie przekazany (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) w trwały zarząd Młodzieżowemu Ośrodkowi Socjoterapii Decyzją nr X Zarządu Powiatu w sprawie wygaśnięcia i ustanowienia trwałego zarządu.
  5. Obiekt II Liceum Ogólnokształcącego został nieodpłatnie przekazany (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) w trwały zarząd II Liceum Ogólnokształcącemu Decyzją Prezydenta Miasta Znak X oraz Decyzji Zarządu Powiatu z dnia 09.06.2010 w sprawie zmiany decyzji o ustanowieniu trwałego Zarządu.
  6. Obiekt Zespołu Szkół Samochodowo Usługowych został nieodpłatnie przekazany (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) w trwały zarząd Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 Decyzją nr 3 Zarządu Powiatu dnia 16.12.2003 w sprawie ustanowienia trwałego Zarządu oraz Decyzją Zarządu Powiatu z dnia 18.08.2010 r. w sprawie zmiany decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu.
  7. Obiekt III Liceum Ogólnokształcącego został przekazany nieodpłatnie (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) w trwały zarząd III Liceum Ogólnokształcącemu Decyzją nr X Zarządu Powiatu w sprawie ustanowienia trwałego zarządu oraz Decyzją nr Y Zarządu Powiatu w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu do części nieruchomości.
  8. Obiekt Zespołu Szkół Transportowo – Mechatronicznych został nieodpłatnie przekazany (zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) w trwały zarząd Decyzją nr X Zarządu Powiatu w sprawie wygaśnięcia i ustanowienia trwałego zarządu oraz Decyzją nr X Zarządu Powiatu w sprawie ustanowienia trwałego zarządu z zm.
  9. Obiekt Zespołu Opieki Zdrowotnej, został oddany w nieodpłatne użytkowanie na mocy Aktu Notarialnego Repertorium A.
  10. Obiekt administracyjny przy Placu X – w momencie składania wniosku do instytucji współfinansujących projekt, obiekt ten funkcjonował jako Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr l. Zgodnie z Uchwałą nr X Rady Powiatu z dnia w sprawie: reorganizacji Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego Nr 1, Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr 1 został włączony do nowo utworzonego Zespołu Placówek Edukacyjno – Wychowawczych i w związku z tym zmienił swoją siedzibę. Obiekt przy Placu X został natomiast przeznaczony na potrzeby Starostwa Powiatowego. W chwili obecnej znajdują się tam komórki organizacyjne Starostwa Powiatowego oraz jednostki organizacyjne Powiatu takie jak: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie i Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, które zostały przeniesione z innych lokalizacji, a które realizują zadania powiatu. Zgodnie z Umową Nr Y Powiat nieodpłatnie użyczył pomieszczenia dla Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz zgodnie z umową Nr Z Powiat nieodpłatnie użyczył pomieszczenia dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Ponadto część lokali znajdujących się w obiekcie będzie przeznaczona pod wynajem innym podmiotom. Łączna powierzchnia lokali przeznaczonych pod wynajem to 442,10m2 co stanowi 12,7% łącznej powierzchni użytkowej obiektu. W obiekcie tym została przeprowadzona termomodernizacja w 2010 roku i faktura za wykonanie robót została zapłacona w grudniu 2010 r.

Powiat nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego w stosunku do których Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Powiatu zgodnie z art. 4 ust.1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1392 ze zm.). Ponadto, projekt realizowany jest zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. 2010 r. Nr 243 poz. 1623).

W wyniku realizacji projektu przychody będą realizowane tylko w tej części która przeznaczona jest pod wynajem w obiekcie mieszczącym się przy Placu X, która stanowi 12,7% łącznej powierzchni użytkowej obiektu. Przychody będą osiągane na podstawie zawartych z najemcami umów najmu na najem lokali.

Beneficjent realizując projekty winien bezwzględnie stosować się do zapisów „Wytycznych w zakresie zasad rozliczania dotacji/pożyczek w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” i krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 oraz podpisanej umowy. Zgodnie z tymi dokumentami podatek VAT nie jest podatkiem kwalifikowanym, jeżeli beneficjent może go odzyskać ze środków budżetu państwa w oparciu o ustawę z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W piśmie z dnia 24 maja 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż ma obiektywną możliwość określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje Mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego biorąc pod uwagę, że 12,7% powierzchni użytkowej budynku przy Placu X jest przeznaczone do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca ma tę możliwość od momentu podjęcia decyzji o przeznaczeniu lokali użytkowych w budynku przy Placu X pod wynajem. W momencie planowania i realizacji inwestycji w tym budynku nie było podjętej decyzji o wykorzystaniu lokali pod wynajem. Budynek miał służyć na potrzeby Starostwa Powiatowego.

Data zakończenia termomodernizacji budynku przy Placu X to 08.11.2010 r. (data odbioru końcowego inwestycji). Po tym terminie budynek nie był użytkowany. Od września 2011 r. do marca 2012 r. przeprowadzony został remont wewnątrz budynku, w celu adaptacji budynku na cele biurowe. Po wykonaniu remontu obiekt został oddany do użytkowania i zostały przeniesione do niego niektóre wydziały Starostwa Powiatowego i jednostki organizacyjne, które zaczęły funkcjonować w tym obiekcie od maja 2012 r.

Inwestycja w zakresie termomodernizacji budynku przy Placu X realizowana była od 29.06.2010 r. do 08.11.2010 roku. Budynek przy Placu F zaliczony przez Wnioskodawcę, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji. Wartość ulepszeń (termomodernizacji) budynku przy Placu X, zaliczonego przez Wnioskodawcę do środków trwałych, przekroczyła 15.000 zł. Budynek przy Placu X po wykonaniu termomodernizacji do chwili podjęcia decyzji o wynajmowaniu lokali użytkowych w tym budynku służył Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym czasie obiekt funkcjonował jako budynek administracyjny Starostwa Powiatowego.

Wnioskodawca wskazał, iż Starostwo Powiatowe nie dokonywało odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji termomodernizacyjnej dotyczącej budynku przy Placu X. Brak odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji termomodernizacyjnej dotyczącej budynku przy Placu X wynikał z zamiaru niewykorzystania towarów i usług zakupionych w ramach realizacji inwestycji do czynności opodatkowanych. W momencie zapłaty faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji w tym budynku nie było podjętej decyzji o wykorzystaniu lokali pod wynajem. Budynek miał służyć na potrzeby Starostwa Powiatowego.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż pytanie dotyczy całego okresu realizacji projektu. Realizacja projektu rozpoczęła się w 2008 roku - w tym roku zostały wykonane audyty energetyczne budynków poddanych termomodernizacji. W 2009 roku została wykonana dokumentacja techniczna termomodernizowanych budynków wraz z aktualizacją audytów energetycznych. W 2010 roku rozpoczęły się roboty termomodernizacyjne. W 2010 roku termomodernizacji poddane zostały następujące budynki: obiekt administracyjny Starostwa Powiatowego, (dawniej Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy Nr 1). Zespól Szkół Technicznych i Zespół Szkół Ekonomicznych. W 2011 roku wykonana została dokumentacja techniczna termomodernizacji Zespołu Opieki Zdrowotnej oraz prowadzone były roboty budowlane w Zespole Szkół Transportowo - Mechatronicznych, II Liceum Ogólnokształcącym, III Liceum Ogólnokształcącym, natomiast w 2012 roku termomodernizacji zostały poddane I Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół Samochodowo - Usługowych. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii ( w chwili obecnej placówka nosi nazwę Zespół Placówek Resocjalizacyjno -Wychowawczych) i Zespół Opieki Zdrowotnej. W 2013 roku prowadzone są prace budowlane w Zespole Opieki Zdrowotnej polegające na wymianie dachu.

Wnioskodawca wskazał, iż lokale użytkowe w budynku przy Placu X, zostały oddane w najem przez Powiat począwszy od dnia 29.06.2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat będący beneficjentem realizującym projekt pod nazwą „...” w ramach Programu Priorytetowego systemu zielonych inwestycji – zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego w całości lub części o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą związane z realizacją tego projektu jeżeli umowa na wykonanie zadania inwestycyjnego została zawarta przez Powiat . Umowy na realizację zadania inwestycyjnego w latach 2008-2010 zawierane były przez Powiat , natomiast płatnikiem faktur było Starostwo Powiatowe. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu w latach 2008 — 2010 dokumentowane były fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Starostwo Powiatowe jako płatnika (umowy zawierane były na Powiat natomiast płatnikiem było Starostwo Powiatowe). W 2011 roku zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 22 czerwca 2011 roku wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi odnośnie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług faktury VAT i rachunki wystawiane są na Powiat (płatnik Powiat ).

Zdaniem Wnioskodawcy, według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Dokonywane przez Powiat zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Unii Europejskiej nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów usług, z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną. Wyjątek stanowi wynajem lokali w obiekcie mieszczącym się przy Placu X, która stanowi 12,7% łącznej powierzchni użytkowej tego obiektu. I tylko w tym przypadku przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów usług. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT z wyjątkiem tej części która przeznaczona jest pod wynajem w obiekcie mieszczącym się przy Placu X, która stanowi 12,7% łącznej powierzchni użytkowej obiektu. W związku ze sprzedażą usługi opodatkowaną podatkiem od towarów i usług – tj. wynajmu lokali o 442,10m2 powierzchni użytkowej w obiekcie przy Placu X, Powiatowi przysługuje w tej części prawo do odliczenia podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Z wniosku wynika, że nabycie towarów i usług dokonanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu związane jest z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełnia w sposób techniczno prawny regulacja zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis stanu sprawy, należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedaż opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Wnioskodawca wskazał iż ma obiektywną możliwość określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje Mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podkreślić należy, iż kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona w ww. sposób, nie jest jednak ostateczna. Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty, zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Natomiast ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do art. 91 ust. 4, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z ust. 5 powyższego artykułu, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Według ust. 6 wskazanego przepisu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  • opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  • zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przypadku natomiast towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy).

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 28 lipca 2011 roku otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego systemu zielonych inwestycji - zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn.: „...”. Powiat otrzymał także dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (oś priorytetowa 4 Rozwój Infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej, Działanie 4.2 Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej).

Zakupy poniesione w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

W wyniku realizacji projektu przychody będą realizowane tylko w tej części która przeznaczona jest pod wynajem w obiekcie mieszczącym się przy Placu X, która stanowi 12,7% łącznej powierzchni użytkowej obiektu. Przychody będą osiągane na podstawie zawartych z najemcami umów najmu na najem lokali.

Powiat ma obiektywną możliwość określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje Mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego biorąc pod uwagę, że 12,7% powierzchni użytkowej budynku przy Placu X jest przeznaczone do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca ma tę możliwość od momentu podjęcia decyzji o przeznaczeniu lokali użytkowych w budynku przy Placu X pod wynajem. W momencie planowania i realizacji inwestycji w tym budynku nie było podjętej decyzji o wykorzystaniu lokali pod wynajem. Budynek miał służyć na potrzeby Starostwa Powiatowego.

Właścicielem wszystkich budynków objętych termomodernizacją jest Powiat.

Data zakończenia termomodernizacji budynku przy Placu X to 08.11.2010 r. (data odbioru końcowego inwestycji). Po tym terminie budynek nie był użytkowany. Od września 201l r. do marca 2012 r. przeprowadzony został remont wewnątrz budynku, w celu adaptacji budynku na cele biurowe. Po wykonaniu remontu obiekt został oddany do użytkowania i zostały przeniesione do niego niektóre wydziały Starostwa Powiatowego i jednostki organizacyjne, które zaczęły funkcjonować w tym obiekcie od maja 2012r.

Inwestycja w zakresie termomodernizacji budynku przy Placu X realizowana była od 29.06.2010 r. do 08.11.2010 roku. Budynek przy Placu X jest zaliczony przez Wnioskodawcę, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji. Wartość ulepszeń (termomodernizacji) budynku przy Placu X, zaliczonego przez Wnioskodawcę do środków trwałych, przekroczyła 15.000 zł. Budynek przy Placu X po wykonaniu termomodernizacji do chwili podjęcia decyzji o wynajmowaniu lokali użytkowych w tym budynku służył Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym czasie obiekt funkcjonował jako budynek administracyjny Starostwa Powiatowego.

Starostwo Powiatowe nie dokonywało odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji termomodernizacyjnej dotyczącej budynku przy Placu X. Brak odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji termomodernizacyjnej dotyczącej budynku przy Placu X wynikał z zamiaru niewykorzystania towarów i usług zakupionych w ramach realizacji inwestycji do czynności opodatkowanych. W momencie zapłaty faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji w tym budynku nie było podjętej decyzji o wykorzystaniu lokali pod wynajem. Budynek miał służyć na potrzeby Starostwa Powiatowego.

Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Powiatu zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1392 ze zm.). Ponadto, projekt realizowany jest zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. 2010 r. Nr 243 poz. 1623).

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań określony został w art. 4 ww. ustawy, wśród których znajdują się m.in. zadania w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z powyższego wynika, iż zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Z wniosku wynika, iż budynek przy Placu X po wykonaniu termomodernizacji do chwili podjęcia decyzji o wynajmowaniu lokali użytkowych służył Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy najmu tj. czynności cywilnoprawnej, innemu podmiotowi rzeczy skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

Zatem stwierdzić należy, iż cywilnoprawna umowa najmu będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że po zawarciu umów najmu Wnioskodawca będzie wykorzystywał - w części - budynek przy Placu X do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym zmieni się przeznaczenie budynku przy Placu X (wykorzystywanego dotychczas do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Pozostałe obiekty będące przedmiotem projektu znajdują się w odpłatnym bądź nieodpłatnym trwałym zarządzie oraz część budynku przy Placu X pozostaje w nieodpłatnym użytkowaniu przez jednostki organizacyjne Powiatu.

Stosownie do art. 252 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), rzecz można obciążyć prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (użytkowanie).

Użytkowanie jest ograniczonym prawem rzeczowym o najszerszej treści uprawnień, zatem stanowi największe obciążenie prawa własności. Ustanawia się je w sytuacji, gdy występuje potrzeba korzystania przez osobę trzecią z cudzej rzeczy w szerokim zakresie.

Użytkowanie występuje pod dwoma postaciami: użytkowanie odpłatne i użytkowanie nieodpłatne.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Jednostka organizacyjna ma prawo, z zastrzeżeniem ust. 6, korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:

  1. korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
  2. zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
  3. oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd; zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej (art. ust. 5 art. 43).

W myśl art. 44 ust. 1 ww. ustawy, trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

Trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3. (art. 45 ust. 1 powołanej ustawy).

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), publiczne szkoły, placówki, a także inne formy wychowania przedszkolnego, zakłady kształcenia nauczycieli, placówki doskonalenia nauczycieli i kolegia pracowników służb społecznych oraz prowadzące je organy są zwolnione z opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania i użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, zajętych na działalność oświatową.

Wymienione przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika oddanie nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Należy zatem stwierdzić, że oddanie nieruchomości w odpłatny bądź nieodpłatny zarząd, nieodpłatne użyczenie, odbywa się w związku z wykonywanymi przez Powiat zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji ww. świadczenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do dokonania korekty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących części nakładów na termomodernizację budynku przy Placu X, który w związku z oddaniem jego części tj. 12,7% powierzchni użytkowej w najem będzie służył - w tej części - wykonywaniu czynności opodatkowanych, zgodnie z ww. zasadami oraz w terminach przewidzianych prawem, wynikających z przepisów art. 91 ustawy. Korekta ta będzie miała charakter cząstkowy i wieloletni.

Jak wskazano we wniosku w maju 2012 r. budynek został przekazany do użytkowania na potrzeby Starostwa Powiatowego oraz jednostek organizacyjnych wykonujących zadania Powiatu. Od dnia przekazania budynku do użytkowania do dnia podpisania umowy najmu budynek był wykorzystywany do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W czerwcu 2012 r. część budynku przy Placu X została przekazana w najem. W związku z powyższym nastąpiła zmiana przeznaczenia części przedmiotowej inwestycji (termomodernizacji budynku), od tego momentu część przedmiotowego budynku była bowiem wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty podatku naliczonego związanego z termomodernizacją budynku, w wysokości 1/10 kwoty podatku naliczonego w takiej części, w jakiej budynek będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, za każdy rok, w którym budynek ten będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, licząc do końca 10-letniego okresu korekty.

Przedmiotowej korekty Wnioskodawca winien dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, jeżeli Wnioskodawca rozlicza się miesięcznie to za miesiąc styczeń roku następującego po roku, w którym nastąpi zmiana przeznaczenia części budynku, w wysokości 1/10 części podatku naliczonego (odpowiadającej części budynku wykorzystywanej do czynności opodatkowanych) przy nabyciu towarów i usług związanych z termomodernizacją tego budynku.

W analizowanej sprawie pierwszej korekty należy dokonać za rok, w którym nastąpi zmiana przeznaczenia przedmiotowego budynku, czyli za rok 2012, w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, czyli za miesiąc styczeń 2013 r.

Wobec wskazania, że do czynności opodatkowanych będzie wykorzystywana tylko część ww. budynku przy Placu X, zatem Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług dotyczących termomodernizacji pozostałych budynków oraz pozostałej części budynku przy Placu X, będących przedmiotem projektu.

Odnosząc się do kwestii faktur wystawianych na Starostwo Powiatowe tut. Organ wskazuje, iż zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT Powiatu i Starostwa Powiatowego powinien być wyłącznie Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Obowiązek związany z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług, jak również obowiązek prowadzenia ewidencji dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług ciąży na Powiecie. Natomiast Starostwo Powiatowe realizujące zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy działający w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej. W związku z powyższym należy uznać, iż w zakresie wypełniania wszelkich obowiązków z tytułu podatku od towarów i usług właściwym podmiotem tych czynności jest jedynie Powiat. Niemniej, mimo późniejszej rejestracji Powiatu zachowana jest ciągłość podatnika VAT ze względu na tożsamość, gdyż Starosto Powiatowe działa jako reprezentant Powiatu. Tym samym kwestia rejestracji Powiatu dla celów VAT na miejsce Starostwa Powiatowego ma jedynie charakter techniczny czynności mającej uporządkować rozliczenia z tytułu VAT, która pozwala na zachowanie ciągłości rozliczeń podatkowych z tytułu VAT i nie ma wpływu na ocenę poprawności rozliczeń.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj