Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-782/12/ES
z 3 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2012r. (data złożenia w tut. Biurze 23 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2012r. (data wpływu 31 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012r. w tut. Biurze został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2012r. (data wpływu 31 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-432/12/ES z dnia 19 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest niezależnym .... W ramach tej działalności Wnioskodawca świadczy usługi na skalę ogólnokrajową w obszarze .... Wnioskodawca zatrudnia stale na podstawie umów o pracę prawie 700 osób, w tym prawie 400 listonoszy. Okresowo i do wykonywania konkretnych usług zatrudnianych jest kolejne ponad 1000 osób. Przy wykonywaniu usług Wnioskodawca korzysta też z pośrednictwa agentów. Dodać również należy, że Wnioskodawca jest także producentem ... Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zarządzania siecią p. oraz dystrybucji poprzez p..

P.jest innowacyjnym urządzeniem automatycznym, systemem…. Urządzenie to służy do … . Osoba robiąca zakupy przez Internet - … Aby odebrać .... P. za pośrednictwem… . Taka sieć p. … Urządzenie jakim jest p. wykazuje podobieństwo do…. Sieci bankomatów mogą być prowadzone przez banki, ale też mogą stanowić odrębną działalność, tu przykładem jest firma X.

Choć usługi bankomatowe mogą być częścią usług bankowych (czynnością bankową jest wykonywanie operacji przy użyciu kart płatniczych, których posiadanie umożliwia skorzystanie z usługi bankomatowej), to jednak mogą być świadczone przez podmioty nie będące bankami. Podobnie usługi … choć ich elementem jest… , to jednak w przeciwieństwie do typowych usług , nie obejmują przemieszczenia .

Celem Wnioskodawcy jest rozwój tej sfery usług, to jest usług ..., a w szczególności jej rozszerzenie na inne kraje, przede wszystkim europejskie, jak również umożliwienie innym firmom i operatom korzystania z tych usług. Ponadto zamierzeniem Wnioskodawcy jest zapewnienie lepszego nadzoru nad tą działalnością, pełniejszą kontrolę jej wyników finansowych oraz sprawniejsze zarządzanie tym segmentem działalności.

Realizacji powyższych celów ma służyć również pozyskanie do współpracy inwestora, który przede wszystkim poprzez swój udział kapitałowy umożliwi ich osiągnięcie. W rezultacie Wnioskodawca rozważa przeniesienie przedmiotowej aktywności w zakresie świadczenia usług …wyodrębnionej uprzednio w ramach Oddziału, do nowej spółki, nad którą jednak przynajmniej w początkowym, ale kilkuletnim terminie, zamierza zachować kontrolę. Wnioskodawca założył już spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą E. sp. z o.o. z udziałem swojej spółki matki.

Wnioskodawca zawarł też z inwestorem P. spółka komandytowa z siedzibą w G. i spółką z nim powiązaną A. umowę inwestycyjną na podstawie której Wnioskodawca zobowiązał się wnieść do spółki E. sp. z o. o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa wyodrębnioną w ramach Oddziału. Umowa inwestycyjna została zawarta pod warunkiem zawieszającym uzyskania ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów decyzji wyrażającej zgodę na koncentrację przedsiębiorców. Dzięki zawarciu przedmiotowej umowy inwestycyjnej E. Sp. z o.o. pozyska znaczące środki finansowe na rozwój sieci p. na terenie kilkunastu krajów europejskich. Należy podkreślić, że spółki: P. spółka komandytowa z siedzibą w G. i A. z siedzibą w L. nie są w żaden sposób powiązane z Wnioskodawcą.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca postanowił wyodrębnić przedmiotową działalność w zakresie zarządzania siecią p. i świadczenia usług ... z własnej działalności .

Wnioskodawca zdecydował się utworzyć i wydzielić Oddział w rozumieniu przepisów prawa cywilnego, przepisów o spółkach handlowych oraz o swobodzie działalności gospodarczej zajmujący się obsługą i zarządzaniem siecią p.. Oddział został wydzielony i utworzony przede wszystkim z uwagi na zakres i rodzaj prowadzonej działalności. W efekcie, działalność Wnioskodawcy w zakresie obsługi i zarządzania siecią p. jest prowadzona od początku 2012r. wyłącznie przez Oddział, podczas gdy pozostała działalność Wnioskodawcy jest prowadzona przez inne jednostki organizacyjne spółki będącej Wnioskodawcą.

To wyodrębnienie Oddziału ma charakter funkcjonalny przejawia się bowiem odmiennością profilu działalności prowadzonej przez Oddział oraz przez pozostałe części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Oczywiście jak już wyżej wskazano istnieją określone punkty styczne pomiędzy usługami a usługami, to jednak stanowią odrębne zadania gospodarcze, z których każde może być realizowane nie tylko przez odrębne części jednego przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim przed odrębne i samodzielne przedsiębiorstwa stanowiące własność różnych podmiotów. Działalności prowadzone przez Oddział i przez pozostałe struktury Wnioskodawcy są działalnościami odrębnymi od siebie (tzn. niepokrywającą się), w związku z czym składniki majątkowe oraz personel Oddziału nie będą wykorzystywane do prowadzenia innych rodzajów działalności Spółki. Wyjątek stanowi oprogramowanie, o czym szerzej poniżej.

Pierwszym krokiem jaki został wykonany przez Wnioskodawcę w powyższym celu było podjęcie w dniu 1 stycznia 2012r. uchwały Zarządu spółki będącej Wnioskodawcą o utworzeniu zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych Oddziału (wewnętrznej jednostki organizacyjnej, zwanej we wniosku Oddziałem) podległego jednostce macierzystej to jest spółce i stanowiącego jej immanentną część, ale stanowiącego wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo, majątkowo i funkcjonalnie część przedsiębiorstwa tej spółki. Uchwała ta określiła, że Oddział jest zidentyfikowany jako "I. sp. z o. o.

Oddział P. w K". Uchwała ta:

  • określiła szczegółowy wykaz umów (umów handlowych, najmu oraz pośredniczenia w płatnościach ..., i innych związane z działalnością przypisaną do Oddziału) z których prawa i obowiązki zostały przypisane do Oddziału,
  • zatwierdziła Regulamin Organizacyjny Oddziału określający podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania Oddziału oraz zakres jego działania. Regulamin organizacyjny Oddziału określa w szczególności strukturę wewnętrzną, podział zadań i zakres odpowiedzialności osób na stanowiskach kierowniczych, podstawowe zadania komórek organizacyjnych wchodzących w skład Oddziału,
  • zatwierdziła zakres czynności i obowiązków Kierownika Oddziału, który podlega bezpośrednio Kierownikowi Operacyjnemu Regionu i wykonuje wszelkie czynności w oparciu o Regulamin Organizacyjny Oddziału,
  • wskazała, że Oddział będzie samodzielnym pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy. Wykaz pracowników przejętych przez Oddział od Spółki na podstawie art. 23(1) Kodeksu pracy stanowił załącznik do uchwały (łącznie 8 osób zatrudnionych na takich stanowiskach jak: Head of international marketing, Manager od wdrożeń międzynarodowych, Manager ds. Logistyki i Integracji Międzynarodowej, Specjalista ds. analiz i logistyki, Specjalista ds. innowacji, marketingu i modeli statystycznych, Specjalista ds. analiz i operacji, Specjalista ds. technicznych i lokacji p. i serwisu, Specjalista ds. Logistyki, a także dwie osoby z którymi zawarto umowę o dzieło w zakresie pełnienia obowiązków Specjalisty ds. technicznych i lokacji p. i serwisu oraz jedna osoba, z którą zawarto umowę zlecenia w zakresie pełnienia obowiązków Specjalisty ds. marketingu ecommerce),
  • wskazała, że Oddział prowadzić będzie odrębne od jednostki macierzystej księgi rachunkowe (w wyniku czego dojdzie do ustalenia przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań Oddziału w sposób umożliwiający ich jednoznaczne wyodrębnienie z ogółu przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań jednostki macierzystej. W oparciu o zmodyfikowany system finansowo-księgowy dla Oddziału prowadzona będzie odrębna sprawozdawczość finansowa (tj. sporządzanie odrębnych rachunków zysków i strat oraz bilansów) oraz sprawozdawczość zarządcza (tj. generowanie raportów dotyczących działalności Oddziału),
  • weszła w życie z dniem jej podjęcia, tj. 1 stycznia 2012r, i począwszy od tego dnia jej postanowienia są w pełnym zakresie stosowane na zasadach przewidzianych w uchwale (opisanych powyżej).

Oddział spółki będącej Wnioskodawcą został rejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Złożony został również wniosek o nadanie Oddziałowi odrębnego numeru REGON. Został również złożony wniosek o nadanie Oddziałowi odrębnego numeru NIP i numer ten został pozyskany. Działania te zostały podjęte w szczególności by Oddział mógł pełnić samodzielnie funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i płatnika składek na ubezpieczenie społeczne.

Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Oddziału, Oddział ten został powołany do prowadzenia działalności w zakresie organizowania i wykonywania na wyznaczonym obszarze usług ..., w tym w szczególności: utrzymywania i zarządzania siecią p. umożliwiania za pośrednictwem p., powiadamiania o możliwości dokonania nadania lub odbioru p. za pośrednictwem p., utrzymywania p. w stanie zdatnym do użytku, bieżącej współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi Wnioskodawcy w zakresie realizowania usług na wymaganym poziomie jakościowym, współpracy z innymi podmiotami prowadzącymi podobną działalność, pozyskiwanie nowych lokalizacji dla p., nadzór nad procesem świadczenia usług…, wykonywanie innych zadań wyznaczonych przez Zarząd spółki będącej Wnioskodawcą.

Wyżej wskazaną uchwałą dokonano wyodrębnienia majątku trwałego Oddziału w postaci: 100 p., 50 palmtopów, 14 laptopów, 100 terminali pos, samochodu osobowego, sprzętu biurowego niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie obsługi i zarządzania siecią p., a także środków trwałych w budowie w postaci sprzętu komputerowego oraz zestawów komputerowych stacjonarnych. W ramach majątku trwałego wyodrębniono też wartości niematerialne i prawne w postaci nabytych uprzednio od osób trzecich autorskich praw majątkowych do oprogramowania centralnego służącego do integracji, zarządzania i nadzorowania sieci p. oraz oprogramowania wewnętrznego do p..

Ponadto w przedmiotowej uchwale do Oddziału zostały przypisane określone umowy, których realizacja związana jest z funkcjonowaniem tego Oddziału, a w szczególności ponad 550 umów handlowych, ponad 300 umów najmu i umów pośredniczenia w płatnościach za ... oraz umowy z osobami zatrudnionymi. Zawarto też umowę umożliwiającą korzystanie z usług ... świadczonych również przez jednostkę organizacyjną podmiotu powiązanego z Wnioskodawcą, to jest spółki I. z siedzibą w K. Umowę tę przypisano i jest wykonywana w ramach Oddziału. Do Oddziału przypisano też inną umowę z firmą będącą właścicielem p., z których Oddział korzysta w celu świadczenia usług ....

Dla potrzeb prowadzenia odrębnych ksiąg rachunkowych dla Oddziału została zawarta odrębna umowa o świadczenie usług księgowych z podmiotem zewnętrznym.

Dodać należy, że w toku swej dotychczasowej działalności majątek Oddziału został uzupełniony o dodatkowe 33 p. zakupione przez Wnioskodawcę w trakcie funkcjonowania Oddziału.

W chwili tworzenia Oddziału nie zostały do niego przypisane zobowiązania (w sensie zobowiązań pieniężnych; zostały oczywiście przypisane zobowiązania wynikające z wyżej wskazanych umów) oraz należności, które powstały przed utworzeniem Oddziału. Niemniej jednak od 1 stycznia 2012r. wszelkie zobowiązania i należności związane z funkcjonowaniem Oddziału, w tym zobowiązania i należności wynikające z wskazanych w załączniku do uchwały o utworzeniu Oddziału umów z uwagi na prowadzenie dla Oddziału odrębnych ksiąg rachunkowych, są księgowane po stronie Oddziału.

Z uwagi na fakt, że umowy handlowe zawarte przez Wnioskodawcę dotyczą zarówno podstawowej działalności , jak również usług ..., umowy te zostały przypisane do Oddziału w zakresie praw i obowiązków związanych ze świadczeniem usług .... W konsekwencji nie tylko dokonano przypisania tych umów do Oddziału, ale również podjęta została uchwała zarządu spółki będącej Wnioskodawcą ustalająca w jakim zakresie przychody z tych umów podlegają zaliczeniu do przychodów Oddziału. By wyodrębnić je z pozostałych przychodów uzyskiwanych na podstawie przedmiotowych umów ustalono, że przychody należne Oddziałowi od dnia 1 stycznia 2012r. są naliczane według określonej stawki od każdej umieszczonej w p. przypisanych do Oddziału lub w p. innych podmiotów, z którymi zawarto stosowne umowy.

Ponadto Wnioskodawca przeznaczył na działalność prowadzoną przez Oddział odpowiednią powierzchnię użytkową w budynku wynajmowanym od spółki I. z siedzibą w K. W tym celu Wnioskodawca zawarł aneks do umowy najmu zawartej uprzednio dnia 19 grudnia 2006r. z I. Na podstawie tego aneksu wydzielono z wynajmowanej powierzchni, powierzchnię przeznaczoną do wykorzystywania przez Oddział oraz czynsz, jaki przypadać będzie na powierzchnię oddaną do wykorzystywania przez Oddział. Powołano Kierownika Oddziału, któremu udzielono pełnomocnictw do reprezentowania Oddziału. Zatrudniono też w Oddziale kolejnych nowych pracowników.

Ponadto do Oddziału przyporządkowano trzy rachunki prowadzone przez bank: jeden dla rozliczania przychodów, jeden dla rozliczania kosztów i jeden dla rozliczeń związanych z wynagrodzeniami.

Dla potrzeb informacyjnych i reklamowych związanych z funkcjonowaniem Oddziału przekazano do jego dyspozycji domenę internetową o nazwie: XYZ.

Z zakresu działania spółki będącej Wnioskodawcą do Oddziału wg kodów PKD przypisano szereg rodzajów działalności, przy czym jako główną działalność Oddziału wskazano 63.11.Z - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność.

Jak już była mowa powyżej Wnioskodawca zobowiązał się warunkowo do przeniesienia części swego przedsiębiorstwa wyodrębnionej w ramach przedmiotowego Oddziału do innej spółki kapitałowej w formie wkładu niepieniężnego (aportu), to jest do E. sp. z o. o., w trybie art. 255 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000r. - Kodeks Spółek Handlowych. W zamian za wnoszony wkład niepieniężny, Wnioskodawca otrzyma udziały w kapitale zakładowym nabywcy Oddziału (E. sp. z o. o.).

Przenoszona aportem część przedsiębiorstwa zorganizowana i wyodrębniona we wskazany wyżej sposób w przedmiotowy Oddział obejmować będzie wszystkie wymienione powyżej składniki materialne i niematerialne. Ponadto obejmować będzie zobowiązania i należności powstałe od momentu wyodrębnienia i utworzenia Oddziału.

Jak już zostało wskazane Wnioskodawca jest również właścicielem wytworzonego we własnym zakresie oprogramowania (podmiotem autorskich praw majątkowych do tego oprogramowania). Oprogramowanie to wykorzystywane jest do produkcji i sprzedaży p. przez inne podmioty na podstawie licencji udzielonych przez Wnioskodawcę. Z oprogramowania tego na mocy stosownej uchwały korzysta także Oddział. Z uwagi jednak na powiązanie tego oprogramowania z dwoma rodzajami działalności (aktywności), Wnioskodawca zawrze z E. sp. z o. o. stosowne odpłatne umowy licencyjne. Niezależnie od tego dla zabezpieczenia E. sp. z o. o. co do możliwości dalszego korzystania z tego oprogramowania na wypadek wystąpienia okoliczności skutkujących przede wszystkim brakiem możliwości korzystania z oprogramowania przez E. sp. z o. o., w tym wypowiedzenia ww. umów licencyjnych, Wnioskodawca w ramach przeniesienia przedmiotowej części przedsiębiorstwa (aportu) ustanowi na rzecz E. sp. z o. o. warunkową licencję na korzystanie z oprogramowania.

W ramach aportu przeniesione zostaną na nabywcę prawa i obowiązki wynikające z umów przypisanych do Oddziału, oczywiście jeżeli wyrażą na to zgodę drugie strony tych umów, czego wymagają przepisy prawa cywilnego.

W przypadku umów handlowych, z uwagi na fakt, iż obejmują one również świadczenie usług , nie będzie możliwe przeniesienie wynikających z nich praw i obowiązków na nabywcę przedmiotowej części przedsiębiorstwa. Jednak pomiędzy Wnioskodawcą a spółką, do której zostanie wniesiony aport, to jest E. sp. z o. o., zostanie zawarta umowa o świadczenie usług .... Po wniesieniu aportu Wnioskodawca nie będzie mógł już świadczyć tych usług, gdyż właścicielem sieci p. będzie E. sp. z o.o. Na podstawie tej umowy nabywca przedmiotowej części przedsiębiorstwa będzie świadczyć usługi ... na rzecz Wnioskodawcy i jego klientów.

Spółka E. sp. z o. o. wynajmuje już określoną powierzchnię od spółki I. Po wniesieniu przedmiotowej części przedsiębiorstwa wyodrębnionej i zorganizowanej w ramach Oddziału, w razie zaistnienia takiej potrzeby, wyodrębniona dla Oddziału powierzchnia może zostać w całości lub w części dodatkowo wynajęta w ramach wyżej wskazanej umowy najmu między I. i E. sp. z o. o.

Na nabywcę przedmiotowej części przedsiębiorstwa zorganizowanej i wyodrębnionej w ramach Oddziału przeniesione zostaną również środki pieniężne zgromadzone w kasie Oddziału i wydzielonych na jego potrzeby rachunkach bankowych.

Na nabywcę zgodnie z art. 23(1) Kodeksu pracy przejdą również dotychczasowi pracownicy Oddziału. Dodać też należy, że spółka, która będzie nabywcą części przedsiębiorstwa zorganizowanej i wyodrębnionej w przedmiotowy Oddział, to jest E. sp. z o. o., z uwagi przede wszystkim na brak jednoznacznych regulacji prawnych, będzie zarejestrowanym operatorem , nie mniej jednak jej działalność ograniczać się będzie wyłącznie do świadczenia usług ... bez świadczenia typowych usług pocztowo-kurierskich.

W związku z wniesieniem przedmiotowego aportu może również dojść do sytuacji, gdy faktury stwierdzające nabycie towarów i usług lub faktury korygujące dotyczące tych czynności wykonanych przed wniesieniem aportu zostaną wystawione po dacie wniesienia aportu na Wnioskodawcę i otrzymane przez niego po wniesieniu aportu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca stwierdza, że faktury stwierdzające nabycie towarów i usług lub faktury korygujące dotyczące tych czynności, wykonywanych przed wniesieniem aportu, wystawione po dacie wniesienia aportu na Wnioskodawcę i otrzymane przez Niego po wniesieniu aportu - dotyczą sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę i dotyczą sprzedaży opodatkowanej dokonywanej przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w ww. powyżej sytuacji będzie przysługiwać Spółce prawo do obniżenia podatku od towarów i usług należnego o kwoty podatku od towarów i usług naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach stwierdzających nabycie towarów lub usług oraz fakturach korygujących zwiększających kwoty podatku naliczonego, a w przypadku faktur korygujących zmniejszających kwoty podatku naliczonego Wnioskodawca zobowiązany będzie do obniżenia tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 16, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 90 ust. 1, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast w myśl ust. 2 przywołanego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust 10.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Art. 86 ust. 10 pkt 1 stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust 11, 12, 16 i 18. Natomiast ust. 11 cytowanego artykułu mówi, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT podatnik zobowiązany jest do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczania podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Należy również zauważyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że to on jest nabywcą danych towarów i usług (konsumuje wskazane towary i usługi). Podatnik nabywający towary i usługi, które są związane z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupu, niezależnie od tego, kiedy takie prawo formalnie powstaje w świetle art. 86 ust. 10 ustawy o VAT. Tym samym, nawet jeśli prawo do odliczenia powstaje po zaprzestaniu prowadzenia działalności, z którą związane było nabycie towarów i usług (w związku z wniesieniem tej części działalności aportem do innej spółki), odliczenie podatku naliczonego nadal może być dokonane przez podatnika. W dalszym ciągu istnieje bowiem związek pomiędzy nabytymi towarami i usługami a opodatkowaną działalnością podatnika. Prawo do odliczenia jest jedynie realizowane w późniejszym okresie. W świetle powyższego, w przedstawionej w opisie stanu faktycznego sytuacji Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W przypadku faktur stwierdzających nabycie towarów lub usług oraz faktur korygujących dotyczących czynności wykonanych przed datą wniesienia aportu, wystawionych na rzecz Wnioskodawcy i otrzymanych przez niego po dacie aportu, podmiotem, który nabywa przedmiotowe towary i usługi jest Wnioskodawca i to jemu będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupowych (a także zobowiązany będzie do obniżenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT w przypadku faktur korygujących zmniejszających wartość podatku naliczonego).

Fakt wystawienia lub otrzymania faktury po dacie aportu ma znaczenie jedynie z punktu widzenia momentu dokonania odliczenia, a nie decyduje o przyznaniu prawa do odliczenia jednemu z podmiotów, tj. Wnioskodawcy lub E. sp. z o. o.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym przez niego przypadku będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany na otrzymanych fakturach zakupowych oraz fakturach korygujących zwiększających kwoty podatku naliczonego.

Natomiast w przypadku faktur korygujących zmniejszających kwoty podatku naliczonego Wnioskodawca zobowiązany będzie do jego obniżenia. W sytuacjach, gdy podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury związany będzie zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi (niedającymi prawa do odliczenia), wówczas Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia jednak z uwzględnieniem regulacji wynikających z art. 90 ustawy o VAT (w szczególności art. 90 ust. 2).

Mając na uwadze przedstawione w niniejszym wniosku argumenty, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.kwota podatku należnego z tytułu:

  1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
  2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
  3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a;

6.różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 tej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o czym stanowi art. 86 ust. 11 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (zadeklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług.

Zatem najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi podatku od towarów i usług skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Spółka z. o.o.) zamierza przenieść wyodrębnioną część swego przedsiębiorstwa (Oddział) w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do innej spółki kapitałowej (sp. z o. o.), w zamian za udziały w kapitale zakładowym nabywcy Oddziału.

W wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji nr IBPP1/443-432/12/ES z dnia 23 lipca 2012r. tut. organ uznał, iż opisany we wniosku Oddział spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz wniesienie tego Oddziału w formie wkładu niepieniężnego do innej spółki kapitałowej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że w związku z ww. sytuacją może dojść do przypadku, gdy faktury stwierdzające nabycie towarów i usług lub faktury korygujące dotyczące tych czynności wykonanych przed wniesieniem aportu zostaną wystawione po dacie wniesienia aportu na Wnioskodawcę i otrzymane przez niego po wniesieniu aportu (dotyczą sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę i dotyczą sprzedaży opodatkowanej dokonywanej przez Wnioskodawcę).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w ww. sytuacji będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku od towarów i usług należnego o kwoty podatku od towarów i usług naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach stwierdzających nabycie towarów lub usług oraz fakturach korygujących.

Mając zatem na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących nabywane towary i usługi przed datą wniesienia aportu – jeśli Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy zatem przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług przed datą wniesienia aportu, w zakresie, w jakim będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednocześnie dokonując odliczenia Wnioskodawca winien mieć na uwadze inne wyłączenia z prawa do odliczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy o VAT w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna – art. 29 ust. 4c ustawy o VAT.

Jeśli zatem Wnioskodawcy jak wcześniej wskazano przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług przed datą wniesienia aportu (w opisanym przypadku, gdy faktury VAT będą wystawione na Wnioskodawcę), w zakresie, w jakim będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz w przypadku Wnioskodawcy niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT, to w opisanym powyżej przypadku Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany na otrzymanych fakturach korygujących.

Należy przy tym wskazać, że jeśli Wnioskodawca dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od kontrahentów, to w sytuacji otrzymania faktur korygujących do przedmiotowych faktur - będzie obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te korekty faktur otrzyma, jeśli natomiast Wnioskodawca nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach, których korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia zgodnie z art. 86 ust. 10a ustawy o VAT.

Jednocześnie w przypadku, gdy otrzymane faktury czy faktury korygujące dokumentują zakupy związane zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy dodać, że w przypadku zaistnienia konieczności dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 1 - 8 ustawy o VAT, korekty takiej winien dokonać nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa w myśl art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj