Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-674/12/MK
z 6 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 6 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 listopada 2012 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania otrzymanego odszkodowania jako przychodu z działalności objętej posiadanym przez Spółkę zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnionym z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca – Spółka z o.o. (dalej jako: „Spółka"), działając w ramach Grupy X, zajmuje się m.in. produkcją oraz dystrybucją mebli drewnianych / drewnopochodnych na rzecz powiązanych z nią spółek z Grupy Y. Spółka, prowadzi działalność za pośrednictwem wyodrębnionych organizacyjnie zakładów produkcyjnych położonych w kilku różnych lokalizacjach w Polsce, w tym m.in. za pośrednictwem oddziału w Wielbarku (dalej jako: „Oddział"). Działalność Oddziału w ZZ prowadzona jest na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej jako: „SSE") na podstawie udzielonego zezwolenia.

Warunki transakcji przewidzianych umowami na dostawy mebli zawieranymi pomiędzy spółkami z Grupy Y (w tym YS AG z siedzibą na terytorium Szwajcarii) oraz podmiotami z Grupy X (w tym Spółki) konstruowane są w oparciu o określony, minimalny poziom zamówień dokonywanych przez określone podmioty z Grupy Y na meble produkowane przez spółki z Grupy X. Jednocześnie, w przypadku spadku wartości zamówień, Grupa Y rekompensuje swoim dostawcom określone koszty związane z zapewnieniem niezbędnych mocy produkcyjnych.

W związku z istotnym zmniejszeniem przez Grupę Y liczby zamówień na meble dostarczane przez spółki z Grupy X, skutkującym w szczególności koniecznością wstrzymania lub ograniczenia produkcji również w zakładach należących do Spółki (w tym również w Oddziale), na mocy dodatkowych ustaleń YS AG zobowiązała się do wypłaty na rzecz określonych spółek z Grupy X, w tym Spółki, odszkodowania za konieczność wstrzymania produkcji i niewywiązanie się ze wcześniejszych ustaleń dotyczących wartości zamówień (compensation for non-fulfilled volumes andproduction stop). W związku z powyższym, Spółka otrzymała od YS AG stosowne odszkodowanie (dalej jako: „Odszkodowanie").

Odszkodowanie zostało skalkulowane w sposób umożliwiający bezpośrednie przypisanie do określonych oddziałów Spółki działających na terytorium Polski - w których produkcja została okresowo wstrzymana lub ograniczona - odpowiednich wartości (przy uwzględnieniu w szczególności, ale nie wyłącznie, zmiany wartości zamówień na konkretne produkty oferowane przez określone oddziały, ilości zatrudnionych w danym oddziale pracowników, długości okresu wstrzymania produkcji w danym oddziale, etc).

Tym samym odszkodowanie związane jest wyłącznie z konkretną działalnością (produkcją) Spółki prowadzoną w danej fabryce, w tym w Oddziale w ZZ.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


Czy część odszkodowania, o którym mowa w przedstawionym powyżej opisie stanu faktycznego, odpowiednio skalkulowana i przypadająca bezpośrednio na Oddział, związana wprost z faktem okresowego wstrzymania produkcji w Oddziale, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jako przychód bezpośrednio związany z działalnością strefową objętą zezwoleniem?


Zdaniem Wnioskodawcy część odszkodowania, o którym mowa w przedstawionym powyżej opisie stanu faktycznego, odpowiednio skalkulowana i przypadająca bezpośrednio na Oddział, związana wprost z faktem okresowego wstrzymania produkcji w Oddziale, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jako przychód bezpośrednio związany z działalnością strefową objętą zezwoleniem.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują wprost pojęcia przychodu, określając jedynie, co „w szczególności" stanowi przychód w rozumieniu tych przepisów, jednak zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami (z zastrzeżeniem ust 3 i 4 oraz art. 14) są, co do zasady m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Równocześnie art. 12 ust. 3 ustawy stanowi, że za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei, art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy stanowi, że wolne od podatku są co do zasady dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie z art. 17 ust. 4 ustawy wynika, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Należy wskazać, że zgodnie z powołanym już powyżej przepisem art. 12 ust. 3 ustawy przychodem związanym z działalnością gospodarczą podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest nie tylko przychód, który został przez podatnika faktycznie otrzymany, ale również przychód, który jest temu podatnikowi należny.

Ponieważ wskazany przepis odnosi się do przychodów „związanych z działalnością gospodarczą" należy uznać, że odnosi się on do szeroko pojętych przychodów będących następstwem prowadzonej działalności gospodarczej, związanych z nią zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. Tym samym powołany przepis znajduje bez wątpienia zastosowanie również do przychodów z tytułu odszkodowań otrzymywanych przez podatnika w ramach lub w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Tego rodzaju stanowisko znajduje potwierdzenie w piśmiennictwie organów podatkowych. Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2012 r. znak IPTPB3/423-299/11-2/PM) stwierdził, że: „otrzymane przez Spółkę odszkodowanie w formie pieniężnej stanowi przychód na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mający wpływ na podstawę opodatkowania tym podatkiem."

Oznacza to, że odszkodowanie otrzymane przez Spółkę zasadniczo stanowić będzie dla niej przychód związany z działalnością gospodarczą, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Ponadto - zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy - datą powstania przychodu w tym przypadku będzie dzień otrzymania odszkodowania.

W tym miejscu należy podkreślić, że część działalności Spółki wykonywana przez Oddział jest działalnością gospodarczą objętą otrzymanym zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Z treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy wynika natomiast, iż zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zasadniczo podlegają dochody z działalności gospodarczej, która spełnia łącznie dwa zasadnicze warunki:


  1. jest określona w zezwoleniu;
  2. jest prowadzona na terenie SSE.


Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają szczegółowych regulacji, które wskazywałyby wprost czy przychody z otrzymanych odszkodowań kwalifikują się do przychodów strefowych podlegających zwolnieniu z opodatkowania.

Prowadzenie działalności gospodarczej w SSE i wynikające stąd zwolnienie jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z czym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle. Tym samym, dokonując oceny zakresu zwolnienia podatkowego należy uwzględnić to, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, w zakresie określonym w zezwoleniu.

Z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie SSE wiąże się przy tym szereg różnorodnych zdarzeń gospodarczych, które mogą generować po stronie przedsiębiorcy przychód. Ujęcie wszystkich zdarzeń w enumeratywnym katalogu, który wynika z treści udzielanych zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE jest w praktyce niemożliwe. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w celu ustalenia czy określony dochód powinien być objęty zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy należy zbadać, czy dochód ten mieści się w kategorii dochodu z działalności strefowej.

Jednocześnie należy w tym miejscu wskazać, że na rezultat podatkowy Spółki osiągany w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, a więc na wynik Oddziału składają się - obok działalności operacyjnej – również zyski i straty nadzwyczajne. Są one bowiem stałym i nierozerwalnym elementem działalności prowadzonej na terenie SSE. Tym samym kwoty uzyskanych odszkodowań, bezpośrednio związanych z działalnością Oddziału objętą zezwoleniem strefowym i służące wyłącznie tej działalności, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy.

Za takim rozumieniem analizowanych regulacji przemawia również fakt, że w przypadku, gdyby nie doszło do czasowego zaprzestania produkcji przez Oddział w związku z niezależnym od Spółki złożeniem zmniejszonych zamówień przez YS AG, przychód z tytułu realizacji pierwotnie założonych przez Spółkę wolumenów zamówień bezsprzecznie zostałby zakwalifikowany do działalności strefowej objętej treścią otrzymanego zezwolenia, a tym samym w pełni podlegałby zwolnieniu z opodatkowania. W opinii Spółki przychód z Odszkodowania (mającego de facto zrekompensować Spółce straty związane z niezależną od Spółki koniecznością ograniczenia mocy produkcyjnych w Oddziale) - w części związanej wprost z Oddziałem - jest bezpośrednio związany z działalnością produkcyjną określoną w zezwoleniu, a tym samym stanowi przychód z działalności zwolnionej z opodatkowania.

Podkreślić przy tym należy, iż zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje oparcie w znanych Spółce interpretacjach organów podatkowych.

Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2010 r. znak ILPB3/423-617/10-5/MM stwierdził, że „odszkodowania od ubezpieczyciela z tytułu zysku utraconego w związku ze spadkiem obrotów ze sprzedaży oraz wzrostem kosztów wytworzenia działalności strefowej w wyniku zdarzenia losowego - niezawinionego przez Spółkę - rekompensuję straty poniesione w wyniku przerwy w działalności gospodarczej objętej zezwoleniem strefowym i są bezpośrednim następstwem szkody w mieniu wykorzystywanym do prowadzenia tej działalności. Tym samym, odszkodowanie z tytułu utraconego zysku powinno podlegać zwolnieniu z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Reasumując powyższe, odszkodowania uzyskane przez Spółkę z tytułu utraconego zysku w związku z przerwą w działalności produkcyjnej objętej zezwoleniem, stanowią przychód strefowy. "

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 18 czerwca 2010 r. znak ITPB3/423-135/10/MK uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, iż: „skoro odszkodowanie otrzymane jest w związku z niezamówieniem wyrobów produkowanych na terenie strefy na podstawie zezwolenia, otrzymane przez Spółkę środki będą stanowić przychód z działalności prowadzonej na terenie strefy objętej zezwoleniem. Konsekwentnie, przychód ten powinien być zwolniony z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy [ustawy o pdop], tym bardziej, że w przypadku realizacji zamówienia, Spółka osiągnęłaby przychód w pełni zakwalifikowany do działalności objętej zezwoleniem, a tym samym zwolniony z opodatkowania."

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane również m.in.:


  • przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2010 r. znak IBPB1/2/423-1414/09/PC - zgodnie z interpretacją, odszkodowanie otrzymane przez podatnika w wyniku ugody sądowej, związane z rekompensatą utraconych korzyści wynikających z opóźnienia w uruchomieniu nowej hali produkcyjnej położonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i wykorzystywanej w działalności objętej treścią zezwolenia, stanowi przychód objęty zwolnieniem podatkowym, a także
  • przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2011 r. znak IBPBI/2/423-612/11/AP - zgodnie z interpretacją, odszkodowanie związane z wadami składnika majątku wykorzystywanego przez podatnika do działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i objętej treścią zezwolenia stanowi przychód objęty zwolnieniem podatkowym.


Podejście tego rodzaju wskazywane jest również w literaturze przedmiotu. I tak na przykład w „Prawne i podatkowe aspekty prowadzenia działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych" (Wolters Kluwer Polska, 2010, s. 199) wskazuje się m.in., iż „(...) kary, odszkodowania i innego typu świadczenia umowne otrzymywane są najczęściej w bezpośredniej korelacji do rozliczeń działalności podstawowej. Stąd, jeżeli tylko dotyczą działalności strefowej, możliwe jest zaliczenie tego typu przychodów do działalności zwolnionej".

W świetle powyższego, w opinii Spółki, przychód z odszkodowania w części przypadającej bezpośrednio na Oddział, związany wprost z faktem okresowego wstrzymania produkcji w Oddziale, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jako przychód bezpośrednio związany z działalnością strefową objętą treścią zezwolenia. W konsekwencji stanowisko Spółki w przedmiotowym zakresie powinno zostać uznane za prawidłowe.


Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych bądź przytoczonych we wniosku interpretacji indywidualnych Dyrektorów Izb Skarbowych, podkreślić należy, że w określonym stanie faktycznym bądź zdarzeniu przyszłym, a więc tylko do nich się odnoszą. Nie mają zatem charakteru powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa podatkowego - tym samym nie są wiążące w przedmiotowej sprawie.

Natomiast postępowanie o udzielenie interpretacji indywidualnej ma zaś na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, do którego można wydać interpretację indywidualną. Co do zasady bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego, nie zaś, np. ocena prawidłowości danego postępowania, czy też przyjętych bądź planowanych metod i wartości rozliczeń miedzy podmiotami gospodarczymi (ocena stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, w sytuacji, gdy wniosek dotyczy zagadnienia unormowanego przepisami prawa podatkowego, którego rozwiązania nie może dostarczyć interpretacja indywidualna wydanie interpretacji indywidualnej wymagałoby w istocie poddania ocenie, zinterpretowania stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a nie przepisu prawa podatkowego).

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego i takich postępowań nie zastępuje.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj