Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1201/12-4/AK
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2013r. (data wpływu 4 lutego 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ustalenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ustalenia podstawy opodatkowania. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2013r. (data wpływu 4 lutego 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443 1201/12-2/AK z dnia 24 stycznia 2013r. (data doręczenia 28 stycznia 2013r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Fabryki (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji mebli. Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanych jak i niezabudowanych (dalej: Nieruchomości). Spółka rozważa zbycie Nieruchomości w drodze aportu do spółki komandytowo - akcyjnej (dalej: SKA). W zamian za aport Nieruchomości, Spółka obejmie akcje w SKA.

Wnoszone aportem Składniki nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).


W stosunku do całości lub części aportowanych nieruchomości gruntowych nie będzie zachodzić szczegółowe zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.


W stosunku do części aportowanych budynków nie będzie zachodzić szczegółowe zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.


Aport części budynków podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W takim jednak przypadku Spółka i SKA, działając na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, zrezygnują ze zwolnienia od podatku. Zarówno Spółka jak i SKA wypełnią wszystkie warunki, o których mowa w art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy o VAT, a mianowicie na moment aportu, Spółka oraz SKA:

  1. będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów, właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
  3. oświadczenie, zawierać będzie:
    • nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
    • planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
    • adres budynku, budowli lub ich części.


Zbycie części Nieruchomości w drodze aportu będzie więc stanowić na gruncie ustawy o VAT dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.


Dla celów dokonania zbycia Nieruchomości Spółka zleciła wykonanie wyceny przez rzeczoznawcę majątkowego. Z przygotowanych operatów szacunkowych wynika, iż przedstawione wartości Nieruchomości są kwotami netto niezawierającymi podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka dokonując aportu fakturą VAT zamierza określić podstawę opodatkowania w podatku VAT według wartości wynikającej z operatu szacunkowego, doliczając do tej wartości kwotę podatku VAT.

W zakresie rozliczenia aportu natomiast Wnioskodawca planuje objąć akcje w SKA w wartości netto przedmiotu aportu. Kwotę z faktury odpowiadającą kwocie podatku VAT SKA będzie zobowiązana uiścić na rzecz Wnioskodawcy w formie pieniężnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 stycznia 2013r.).


Czy sposób ustalenia podstawy opodatkowania przez Wnioskodawcę w kwocie równej sumie wartości emisyjnej akcji oraz kwoty pieniężnej (odpowiadającej kwocie podatku VAT), którą SKA jest zobowiązana zapłacić na rzecz Spółki, pomniejszonej o kwotę należnego podatku jest prawidłowy na gruncie przepisów art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, zakładając, iż wycena przedmiotu aportu została dokonana w sposób prawidłowy, sposób ustalenia podstawy opodatkowania przez Wnioskodawcę w kwocie równej sumie wartości emisyjnej akcji (która będzie odpowiadać wartości nieruchomości netto) oraz kwoty pieniężnej (odpowiadającej kwocie podatku VAT), którą SKA jest zobowiązana zapłacić na rzecz Spółki, pomniejszonej o kwotę należnego podatku jest prawidłowy na gruncie przepisów art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem z kolei jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Przez wartość rynkową - w myśl art. 2 pkt 27b ustawy - należy rozumieć całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w przypadku aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego, przepisy ustawy o VAT nie określają szczególnych zasad określenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Przepisy ustawy o VAT nie określają również w żaden sposób sposobu rozliczenia umowy aportowej.

Zastosowanie będzie miała więc w tym przypadku ogólna zasada w zakresie określenia podstaw opodatkowania określona w art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, zgodnie z którą podstawą opodatkowania, jest kwota należna pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług.

W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym, strony umowy aportowej ustaliły sposób rozliczenia zbycia przedmiotu aportu, w ten sposób iż, Spółka obejmie akcje SKA oraz otrzyma kwotę pieniężną, równą kwocie podatku VAT.

Należy więc uznać, iż Spółka określając podstawę opodatkowania na fakturze, na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, powinna ustalić ją w oparciu o sumę wartości emisyjnej akcji (równej wartości netto nieruchomości) oraz kwoty pieniężnej (odpowiadającej kwocie podatku VAT), którą SKA jest zobowiązana zapłacić na rzecz Spółki, pomniejszonej o kwotę należnego podatku..

Przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

  • W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 maja 2011r. (nr IPPP1-443-251/11-2/BS):

„W przedmiotowej sprawie przyjąć należy, że strony ustaliły cenę, tzn. w zamian za aport wnoszący ten aport otrzymał udziały o określonej wartości (udziały w zamian za wnoszony aport). Wartość udziałów została wyrażona w pieniądzu (wartość netto ceny aportu). Natomiast kwotę podatku VAT (w przypadkach, w których zgodnie z przepisami wystąpiła), spółka do której wniesiono aport będzie zobowiązana zapłacić wspólnikowi.

Reasumując, strony transakcji określiły wartość transakcji w pieniądzu (tj. określono cenę), zatem Wnioskodawca wnosząc aport obowiązany będzie w myśl art. 106 ust. 1 wystawić fakturę VAT, której podstawę opodatkowania stanowić będzie obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wartość netto ceny aportu.”

  • W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 kwietnia 2011r. (nr ITPP2/443-7b/11/MD):

„W przedmiotowej sprawie przyjąć należy, że strony ustaliły cenę, tzn. w zamian za aport wnoszący otrzyma udziały o określonej wartości. Wartość udziałów będzie wyrażona w pieniądzu (odpowiadającej wartości netto), ponadto Fundacja otrzyma kwotę pieniędzy odpowiadającą wartości podatku należnego.

Skoro strony określiły wartość transakcji, która ma swoje odzwierciedlenie w pieniądzu, Fundacja wnosząc aport obowiązana będzie, w myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wystawić fakturę VAT, w której podstawę opodatkowania stanowić będzie obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 tej ustawy, tj. wartość netto ceny aportu.”

  • W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lipca 2010r. (nr IPPP1/443-466/104/AS):

„W przedmiotowej sprawie przyjąć należy, ze strony ustaliły cenę, tzn. w zamian za aport wnoszący ten aport otrzyma udziały o określonej wartości (udziały w zamian za wnoszony aport). Wartość udziałów będzie wyrażona w pieniądzu (wartość netto ceny aportu). Natomiast kwota podatku VAT (jeśli zgodnie z przepisami wystąpi), zostanie zapłacona w gotówce przez spółkę celową.

Reasumując strony transakcji określiły wartość transakcji w pieniądzu (tj. określono cenę), zatem Wnioskodawca wnosząc aport, obowiązany będzie w myśl art. 106 ust. 1 wystawić fakturę VAT, której podstawę opodatkowania stanowić będzie obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wartość netto ceny aportu.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast z art. 29 ust. 9 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.


Przy czym, art. 2 pkt 27b cyt. ustawy wskazuje, iż przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanych jak i niezabudowanych i rozważa ich zbycie w drodze aportu do spółki komandytowo-akcyjnej - SKA. W zamian za aport Nieruchomości, Spółka obejmie akcje w SKA.

Wnoszone aportem Składniki nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W stosunku do całości lub części aportowanych Nieruchomości gruntowych nie będzie zachodzić szczegółowe zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W stosunku do części aportowanych budynków nie będzie zachodzić szczegółowe zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Aport części budynków podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W takim jednak przypadku Spółka i SKA, działając na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, zrezygnują ze zwolnienia od podatku.

Zbycie części Nieruchomości w drodze aportu będzie więc stanowić na gruncie ustawy o VAT dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla celów dokonania zbycia Nieruchomości Spółka zleciła wykonanie wyceny przez rzeczoznawcę majątkowego. Z przygotowanych operatów szacunkowych wynika, iż przedstawione wartości Nieruchomości są kwotami netto niezawierającymi podatku VAT. Spółka dokonując aportu fakturą VAT zamierza więc określić podstawę opodatkowania w podatku VAT według wartości wynikającej z operatu szacunkowego, doliczając do tej wartości kwotę podatku VAT.

Wnioskodawca planuje objąć akcje w SKA w wartości netto przedmiotu aportu. Kwotę z faktury odpowiadającą kwocie podatku VAT SKA będzie zobowiązana uiścić na rzecz Wnioskodawcy w formie pieniężnej.

Jak wynika z okoliczności przedstawionych przez Stronę, wycena wartości Nieruchomości zostanie sporządzona w kwotach netto, tj. w kwotach niezawierających podatku VAT. Zatem nie można stwierdzić, iż wartość ta będzie odzwierciedleniem wartości rynkowej Nieruchomości, gdyż z uwagi na treść art. 2 pkt 27b pkt a) ustawy o podatku od towarów i usług, wartość rynkowa winna określać całą należność, tj. wartość zawierającą podatek VAT.

Zauważyć również należy, iż w przedstawionych okolicznościach formą wynagrodzenia za wniesiony aport niepieniężny będą otrzymane przez Spółkę udziały. Na kwotę wynagrodzenia składać się również będzie kwota wypłacona w gotówce przez SKA na rzecz Strony. Wartość nominalna udziałów (akcji) będzie odzwierciedleniem wartości wkładu wnoszonego do SKA – wartości wnoszonych aportem Nieruchomości. Zatem wartość akcji, które obejmie Wnioskodawca i których wartość można wyrazić kwotowo stanowi równowartość wkładu niepieniężnego wnoszonego przez Spółkę.

Odnosząc powyższe okoliczności do treści art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, iż Spółka będzie dostawcą towarów, a SKA nabywcą, płacącym w zamian za wniesienie aportu wynagrodzenie.

Z uwagi na powyższe do określenia podstawy opodatkowania z tytułu wniesienia aportu niepieniężnego w postaci Nieruchomości do spółki komandytowo – akcyjnej zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obrotem podlegającym opodatkowaniu jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym kwota należna to całość świadczenia należnego od nabywcy (otrzymującego aport) - w okolicznościach niniejszej sprawy to wartość akcji (równa wartości netto Nieruchomości) powiększona o wartość podatku VAT.

Zatem nie można twierdzić, iż w przedmiotowej sprawie wynagrodzenie (cena) za aport nie została ustalona – w zamian za aport, wnoszący ten aport otrzyma udziały o określonej wartości. Natomiast wartość udziałów jest możliwa do wyrażenia w pieniądzu. Dodatkowo kreślona również zostanie wartość w pieniądzu stanowiąca równowartość kwoty podatku od towarów i usług, który będzie należny do zapłacenia przez Spółkę z tytułu wniesienia aportu w postaci Nieruchomości.

Reasumując, za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, zgodnie z którym podstawę opodatkowania dla transakcji wniesienia aportem Nieruchomości do SKA w zamian za udziały w spółce komandytowo – akcyjnej, należy ustalić w oparciu o art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj