Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-199/13/HD
z 30 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest lekarzem i od dnia 1 lipca 2012 r. w ramach stosunku pracy z Kliniką zajmuje stanowisko Ordynatora. Do jej obowiązków należy:


  • posiadanie pełnej znajomości i ścisłe przestrzeganie zarządzeń i przepisów w zakresie zarządzania szpitalem, postanowień i zasad zawartych w regulaminach pracy, wynagradzania oraz organizacyjno-porządkowego Kliniki,
  • przestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, zaleceń inspekcji sanitarnej oraz przepisów przeciwpożarowych,
  • przestrzeganie procedur i instrukcji obowiązujących w ramach systemu zarządzania jakością ISO oraz znajomości polityki bezpieczeństwa,
  • ścisłe przestrzeganie zasad ochrony mienia społecznego, właściwy do niego stosunek oraz odpowiedzialności za powierzone mienie społeczne,
  • przestrzeganie właściwych zasad współżycia społecznego, prawidłowych stosunków międzyludzkich, poszanowanie godności osobistej innych pracowników, udzielanie pomocy współpracownikom,
  • przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej pracodawcy,
  • zarządzanie i kierowanie kliniką w tym procesem diagnostyki, leczenia i rehabilitacji odpowiednio do specjalności, gwarantującym osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego zespołu,
  • prawidłowa organizacja procesu diagnostyczno-leczniczego z zapewnieniem przestrzegania zasad farmakoekonomiki,
  • zapewnienie odpowiedniego do aktualnych wymagań medycyny, obowiązujących standardów i możliwości Kliniki, poziomu merytorycznego udzielania świadczeń,
  • podejmowanie działań w celu zapewnienia zasobów wymaganych do realizacji zadań kliniki,
  • przestrzeganie obowiązujących norm etycznych i praw pacjentów związanych z prowadzoną działalnością,
  • analizowanie potrzeb kliniki i przedkładanie ich przełożonemu,
  • racjonalna, dostosowana do stawianych zasad polityka kadrowa, w tym związana z doskonaleniem umiejętności, aktualizacją wiedzy i rozwojem zawodowym,
  • przedkładanie do zaopiniowania i zatwierdzenia przez Głównego Księgowego wszystkich decyzji mających skutki ekonomiczne,
  • podejmowanie skutecznych działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia w trakcie realizacji procesu diagnostyczno-leczniczego,
  • skuteczne i efektywne realizowanie umów zawartych przez Klinikę, w części mającej zastosowanie do kliniki,
  • przygotowanie informacji niezbędnych do zawierania umów, realizowania i rozliczania świadczeń oraz procedur medycznych,
  • analiza i planowanie działalności dla celów kontraktowania świadczeń zdrowotnych i analiza realizacji umów,
  • współpraca z Naczelną Pielęgniarką w zakresie zagadnień związanych z zapewnieniem prawidłowej opieki pielęgniarskiej i położniczej, oraz działań niższego personelu medycznego podejmowanych w obszarze działań Kliniki,
  • współpraca z Działem Opieki Ambulatoryjnej w zakresie udzielania porad ambulatoryjnych i funkcjonowania specjalistycznej poradni,
  • współpraca z kadrą kierowniczą Kliniki i Uniwersytetu Medycznego i innych podmiotów medycznych, konsultantami oraz kadrą kierowniczą organów samorządu terytorialnego i organów państwowych, w zakresie dotyczącym Kliniki,
  • realizacja decyzji i poleceń przełożonych lub innych kompetentnych służb w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z wystąpieniem zagrożenia epidemiologicznego, klęską żywiołową, katastrofą, wypadkiem masowym, atakiem terrorystycznym lub innymi zdarzeniami o podobnym charakterze,
  • podejmowanie skutecznych działań na rzecz precyzyjnego realizowania planu finansowego na dany rok kalendarzowy,
  • zorganizowanie pracy podległego personelu w sposób umożliwiający powstawanie tylko uzasadnionych działalnością statutową szpitala kosztów, ich identyfikację i rozliczanie w ramach przyznanego planu,
  • uczestniczenie osobiste lub przez kompetentnych i uprawnionych przedstawicieli kliniki we wszystkich działaniach zarządu szpitala związanych z planowaniem, tworzeniem, wdrożeniem, wykonaniem i rozliczeniem budżetu,
  • prowadzenie odpraw lekarskich i obchodów ordynatorskich,
  • inspirowanie nowatorskich rozwiązań,
  • budowanie i utrwalanie spójnego systemu wartości wdrażanego w Szpitalu przez Kierownictwo Kliniki,
  • udzielanie pomocy nowo przyjętym pracownikom w procesie adaptacji społeczno- zawodowej,
  • przestrzeganie ochrony danych osobowych zgodnie z odpowiednią ustawą.


Ponadto, w dniu 21 grudnia 2012 r. Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (Specjalistyczna Praktyka Lekarska prowadzona od dnia 10 grudnia 1992 r.) zawarła z Kliniką umowę o udzielaniu zamówienia na świadczenia zdrowotne.

Umowa ta została zawarta na okres od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. W jej ramach Wnioskodawczyni zobowiązała się do odpłatnego świadczenia specjalistycznych świadczeń zdrowotnych oraz wykonywania procedur wysokospecjalistycznych w zakresie nefrologii, transplantologii i chorób wewnętrznych w systemie całodobowego zabezpieczenia opieki medycznej w ramach świadczeń szpitalnych oraz w trybie porad ambulatoryjnych na rzecz pacjentów Kliniki. Wnioskodawczyni w czasie pełnienia obowiązków wynikających z umowy wykonuje czynności służące zachowaniu, przywracaniu zdrowia pacjentów i poprawie zdrowia polegające w szczególności na:


  • leczeniu i sprawowaniu całodobowej opieki nad pacjentami Kliniki,
  • badaniu, kwalifikowaniu i przyjęciu pacjentów kierowanych do Kliniki,
  • udzielaniu porad i konsultacji w poradniach specjalistycznych, innych klinikach (oddziałach szpitalnych oraz izbie przyjęć) KOR.


Wnioskodawczyni jest także uprawniona i zobowiązana do współdziałania i współpracy ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi oraz pracownikami i współpracownikami Kliniki w celu zapewnienia pacjentom prawidłowego leczenia, opieki i pielęgnacji.

W związku z umową Wnioskodawczyni jest obowiązana w szczególności do:


  • prowadzenia dokumentacji medycznej i sprawozdawczości statystycznej na zasadach obowiązujących w samodzielnych publicznych ZOZ oraz według zasad obowiązujących w Klinice,
  • poddania się kontroli Kliniki oraz uprawnionych instytucji i organów kontroli w zakresie jakości świadczeń, właściwego wykorzystywania udostępnionego majątku przez Klinikę, w tym systemów informatycznych, prawidłowości prowadzonej dokumentacji oraz przestrzegania wszelkich postanowień umowy,
  • należytego, zgodnego z aktualnym poziomem wiedzy medycznej stosowania procedur diagnostycznych i terapeutycznych,
  • racjonalizacji kosztów związanych z procedurami leczniczymi,
  • uzasadnionego wyboru i stosowania leków i medycznych środków technicznych,
  • wydawania orzeczeń, w tym o czasowej niezdolności do pracy, a także wydawania skierowań, opinii i zaświadczeń według zasad obowiązujących w samodzielnych publicznych ZOZ,
  • podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  • stosowania przepisów BHP, PPOŻ i innych przepisów szczególnych obowiązujących w Klinice,
  • zapewnienia we własnym zakresie odzieży ochronnej i roboczej oraz obuwia roboczego posiadającego atest CIOP oraz wykonywania w nich świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem odzieży operacyjnej i stosowanej do ochrony radiologicznej, którą zobowiązane jest zapewnić Klinika,
  • przekazywania UCK informacji o realizacji przyjętego zamówienia według zasad określonych w Regulaminami Organizacyjnym Kliniki.


Zgodnie z umową, Wnioskodawczyni pełni także funkcję koordynatora, do którego obowiązków należy koordynowanie prac zespołu, tworzenie harmonogramu udzielania świadczeń oraz określanie bieżących zasad współpracy z Kliniką.

Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność względem osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem umowy solidarnie z Kliniką.

Wnioskodawczyni w dniu 18 stycznia 2013 r. złożyła do właściwego urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania – podatku liniowego, określonego w art. 30c ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i według tej formy opodatkowania rozlicza się z dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2013 r. z prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni uprawniona jest do opodatkowania dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym w wysokości 19%, określonym w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też musi opodatkować ten dochód według skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 tej ustawy?


Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do opodatkowania dochodów uzyskanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym w wysokości 19%, określonym w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c – liniową stawką 19%. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania.

Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze podatku liniowego w dniu 18 stycznia 2013 r., a więc spełniła ustawowy wymóg zgłoszenia tej formy opodatkowania.

Jednakże, zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 (a więc podatek liniowy), uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie [...] przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik [...] wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy [...], podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Gdyby więc Wnioskodawczyni wykonywała w 2013 r. te same czynności na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z pracodawcą (UCK), to straciłaby możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni zakres wykonywanych przez nią czynności w ramach umowy o pracę oraz w ramach umowy cywilnoprawnej jest rozłączny.

W ramach umowy o pracę na Wnioskodawczyni ciążą obowiązki organizacyjno-kierowniczo-nadzorcze związane z pracą Kliniki, a mianowicie zarządzanie i kierowanie kliniką, organizacja procesu diagnostyczno-leczniczego oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu merytorycznego świadczeń. Do tego dochodzą obowiązki związane z polityką kadrową oraz współpracą z innymi podmiotami. Co najistotniejsze, wśród obowiązków tych nie ma udzielania przez Wnioskodawczynię świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów.

Tylko i wyłącznie w ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z Kliniką Wnioskodawczyni udziela świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów. Wnioskodawczyni na podstawie tej umowy leczy i sprawuje całodobową opiekę nad pacjentami Kliniki. Bada, kwalifikuje i przyjmuje pacjentów oraz udziela porad i konsultacji w poradniach specjalistycznych. Ma także obowiązek prowadzić odpowiednią dokumentację medyczną. Są to więc czynności dotyczące faktycznego świadczenia usług zdrowotnych, nieobejmujące kwestii organizacyjno-kierowniczych.

Podsumowując, Wnioskodawczyni świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz pracodawcy, jednak nie są to usługi odpowiadające czynnościom wykonywanym na podstawie stosunku pracy. Nie zachodzi więc sytuacja przewidziana w art. 9a ust. 3 ustawy a Wnioskodawczyni ma pełne prawo do korzystania z podatku liniowego, określonego w art. 30c ustawy przy opodatkowaniu dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni wskazuje także, że powyższe stanowisko, w podobnej sprawie, zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w Interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2011 r. znak ILPB1/415-738/11-2/TW.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3:


  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.


Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:


  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,


-względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Jednocześnie, stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (…).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z treścią art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest lekarzem i od dnia 1 lipca 2012 r. w ramach stosunku pracy z Kliniką zajmuje stanowisko Ordynatora. W ramach umowy o pracę na Wnioskodawczyni ciążą obowiązki organizacyjno-kierowniczo-nadzorcze związane z pracą Kliniki, a mianowicie zarządzanie i kierowanie kliniką, organizacja procesu diagnostyczno-leczniczego, zapewnienie odpowiedniego poziomu merytorycznego świadczeń oraz obowiązki związane z polityką kadrową i współpracą z innymi podmiotami. Do obowiązków Wnioskodawczyni nie należy udzielanie świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów. Ponadto w dniu 21 grudnia 2012 r. zawarła z Kliniką umowę cywilnoprawną, w ramach której Wnioskodawczyni udziela świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów Kliniki. Wnioskodawczyni na podstawie tej umowy leczy i sprawuje całodobową opiekę nad pacjentami Kliniki, tzn. bada, kwalifikuje i przyjmuje pacjentów oraz udziela porad i konsultacji w poradniach specjalistycznych. Ma także obowiązek prowadzić odpowiednią dokumentację medyczną. Według Wnioskodawczyni świadczone przez nią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz pracodawcy nie są usługami odpowiadającymi czynnościom wykonywanym na podstawie stosunku pracy.

Jak wynika z przytoczonych przepisów – co do zasady – możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeżeli usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym (w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak wskazano we wniosku – wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności na podstawie umowy o pracę w charakterze Ordynatora nie są świadczeniem usług odpowiadającym czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej, polegających na udzielaniu świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów Kliniki.

Wobec powyższego, Wnioskodawczyni, która uzyskuje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej ze świadczenia usług polegających na udzielaniu świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów Kliniki, z którą wiąże ją stosunek pracy – ma możliwość opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że wydając niniejszą interpretację indywidualną tutejszy organ oparł się na oświadczeniu Wnioskodawczyni, z którego wynika, że świadczone przez nią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz pracodawcy nie są usługami odpowiadającymi czynnościom wykonywanym na podstawie stosunku pracy

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i nie rozstrzyga w zakresie zgodności zawartych umów z odrębnymi przepisami prawa.


W odniesieniu do powołanej we wniosku indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, tutejszy organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj