Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-101/13/KM
z 25 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 4 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przekształceniem w spółkę prawa handlowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przekształceniem w spółkę prawa handlowego.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (MOSiR) jest samorządowym zakładem budżetowym Miasta B. Zgodnie ze statutem nadanym uchwałą Rady Miejskiej do zadań Ośrodka należy realizacja zadań Miasta w zakresie kultury fizycznej oraz tworzenia i utrzymania bazy sportowej. Ośrodek realizuje cele i zadania polegające na: propagowaniu i organizowaniu kultury fizycznej oraz tworzeniu i utrzymaniu bazy sportowej. Zadania realizuje między innymi poprzez:


  1. zarządzanie obiektami oraz urządzeniami sportowymi,
  2. organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowych,
  3. zapewnienie i szkolenie kadry instruktorów do prowadzenia zajęć sportowych,
  4. tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowej,
  5. prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej,
  6. prowadzenie innej działalności, w tym działalności gospodarczej, celem pozyskiwania środków na rozwijanie działalności statutowej Ośrodka w zakresie sportu.


Mienie Ośrodka jest mieniem komunalnym przekazanym mu w trwały zarząd przez Miasto oraz nabytym przez siebie. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla samorządowych zakładów budżetowych. Ośrodek działa na podstawie przepisów:


  1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
  2. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
  3. ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej,
  4. ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej,
  5. Statutu uchwalonego przez Radę Miejską.


Ośrodek jest czynnym „płatnikiem” podatku VAT i w zarządzanych obiektach prowadzi działalność opodatkowaną. W związku z tym Ośrodek odlicza podatek VAT od nakładów inwestycyjnych, dokonywanych na zarządzanych obiektach. Ośrodek odliczał podatek naliczony od wydatków poniesionych na modernizację Stadionu.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, Gmina przystąpiła do przekształcenia MOSiR w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Na mocy uchwały Rady Miasta B. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego w celu przekształcenia w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Miasta B.:


  1. składniki mienia przekształconego Ośrodka stają się majątkiem spółki,
  2. prawo trwałego zarządu gruntami służące Ośrodkowi staje się prawem użytkowania wieczystego spółki (zgodnie z przepisem 23 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej);
  3. spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego Ośrodka;
  4. spółka przejmuje należności i zobowiązania Ośrodka;
  5. pracownicy Ośrodka stają się pracownikami spółki w trybie art. 231 Kodeksu pracy.


Likwidacja zakładu budżetowego (MOSiR) nastąpi dopiero w momencie przekształcenia w spółkę, gdyż tak wymaga procedura przekształcania zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy powstała po przekształceniu Wnioskodawcy (MOSiR-u), zgodnie z art. 22-23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, spółka handlowa (spółka z o.o.) staje się następcą prawnym samorządowego zakładu budżetowego w rozumieniu Ordynacji podatkowej?


Czy w związku z przekształceniem Wnioskodawcy (MOSiR-u) w spółkę prawa handlowego, Ośrodek będzie zobowiązany do dokonania jakichkolwiek korekt podatku naliczonego - odliczonego od ponoszonych nakładów inwestycyjnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, spółka prawa handlowego, która zgodnie z przepisami art. 22-23 ustawy o gospodarce komunalnej powstanie w wyniku przekształcenia Ośrodka, na podstawie art. 93 i 93a, w związku z art. 93b Ordynacji podatkowej będzie następcą prawnym Ośrodka. Spółka wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconego Ośrodka.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego i odliczonego zawartego w fakturach dotyczących realizacji inwestycji związanej z budową stadionu, który następnie w wyniku przekształcenia stanie się własnością spółki. Poniesione wydatki inwestycyjne służyły działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług prowadzoną przez zakład budżetowy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim nabywane przez podatników towary i usługi są przez nich wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ośrodek wynajmował obiekt sportowy innym podmiotom uzyskując z tego tytułu dochody opodatkowane podatkiem VAT. Dotychczasowa opodatkowana działalność Ośrodka będzie kontynuowana przez spółkę. Spółka będzie wykorzystywała Stadion do działalności opodatkowanej. Przekształcenie Ośrodka w spółkę prawa handlowego nie jest czynnością powodującą konieczność korekty podatku naliczonego odliczonego przez Ośrodek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 cyt. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych,


-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Natomiast w świetle art. 93a § 1 cyt. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, powołany wyżej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:


    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;


  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych, zgodnie z art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż zgodnie ze statutem nadanym uchwałą Rady Miejskiej do zadań Wnioskodawcy należy realizacja zadań Miasta w zakresie kultury fizycznej oraz tworzenia i utrzymania bazy sportowej. Mienie Wnioskodawcy jest mieniem komunalnym przekazanym mu w trwały zarząd przez Miasto oraz nabytym przez siebie. Wnioskodawca jest czynnym „płatnikiem” podatku VAT i w zarządzanych obiektach prowadzi działalność opodatkowaną oraz odlicza podatek VAT od nakładów inwestycyjnych dokonywanych na zarządzanych obiektach, w tym odliczał podatek naliczony od wydatków poniesionych na modernizację Stadionu. Wnioskodawca wynajmował obiekt sportowy innym podmiotom uzyskując z tego tytułu dochody opodatkowane podatkiem VAT.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, Gmina przystąpiła do przekształcenia Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Na mocy uchwały Rady Miasta w sprawie likwidacji zakładu budżetowego składniki mienia przekształconego Ośrodka stają się majątkiem spółki, prawo trwałego zarządu gruntami służące Ośrodkowi staje się prawem użytkowania wieczystego spółki (zgodnie z przepisem 23 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej), spółka wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego Ośrodka (przejmuje należności i zobowiązania Ośrodka), a pracownicy Ośrodka stają się pracownikami spółki w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b Ordynacji podatkowej. Zatem, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy. W konsekwencji, skutkiem przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie wstąpienie przez tę spółkę we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki zakładu budżetowego.

Tym samym, w przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), która będzie kontynuowała dotychczasową opodatkowaną działalność, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego i odliczonego zawartego w fakturach dotyczących realizacji inwestycji związanej z budową stadionu, bowiem – jak wskazano we wniosku – obiekt ten będzie nadal wykorzystywany do działalności opodatkowanej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj