Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-156/13/ESZ
z 29 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 06 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania dotacji w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz obowiązków ewidencyjnych z tym związanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania dotacji w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz obowiązków ewidencyjnych z tym związanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług doradczo – szkoleniowo – edukacyjnych. W ramach prowadzonej działalności realizuje projekty w ramach EFS (Europejskiego Funduszu Społecznego), w oparciu o umowę partnerstwa, którą reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą PO KL pt.: "Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ PO KL". W projekcie, jako przedsiębiorca spółka pełni funkcję Partnera, pod pojęciem którego zgodnie z umową o dofinansowanie projektu należy rozumieć instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie projektu, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizującą Projekt wspólnie z Liderem (Beneficjentem) i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Ponadto Wnioskodawca nadmienia, iż podatek dochodowy rozlicza na „zasadach ogólnych” oraz prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Obecnie spółka realizuje na podstawie umów partnerskich dwa projekty:


1.Projekt „...", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 6.2 POKL, realizowany od 01 czerwca 2012 do 31 marca 2014 r., a Wnioskodawca pełni w tym projekcie funkcję koordynatora generalnego, trenera i doradcy.

Zakres Jego obowiązków obejmuje:

  • monitoring i kontrola planowości realizacji harmonogramu projektu,
  • kreowanie polityki promocyjnej projektu,
  • nadzór nad przygotowaniem rekrutacji Beneficjentów Ostatecznych,
  • weryfikację składanych przez Uczestników dokumentów,
  • kontrolę pracy personelu zatrudnionego w projekcie,
  • nadzór nad poprawnością prowadzonej dokumentacji szkoleń,
  • kontakty z Instytucją odpowiedzialną za finansowanie projektu,
  • wystawianie certyfikatów ukończenia szkoleń,
  • reagowanie na trudności pojawiające się w trakcie realizacji projektu,
  • nadzór nad oceną biznesplanów,
  • nadzór nad kwalifikowalnością wydatków,
  • koordynację działań i monitoring projektu,
  • prowadzenie szkoleń
  • prowadzenie doradztwa indywidualnego i grupowego dla uczestników projektu.

Wspólnik Wnioskodawcy pełni w projekcie funkcję koordynatora ds. rekrutacji i szkoleń oraz spraw administracyjnych, a także doradcy.

Zakres obowiązków ww. wspólnika obejmuje:

  • prowadzenie dokumentacji projektowej (szkolenia, uczestnicy, doradztwo),
  • przygotowanie dziennika zajęć szkoleń,
  • przygotowywanie sprawozdań z realizacji projektu,
  • weryfikację rezultatów twardych i miękkich projektów,
  • prowadzenie doradztwa indywidualnego dla uczestników projektu.

2.Projekt „...", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 8.1.1 POKL, realizowany od 01 października 2012 do 31 grudnia 2013 r., a Wnioskodawca pełni w tym projekcie funkcję specjalisty ds. obsługi projektu i trenera.

Zakres pełnionych przez Niego obowiązków obejmuje:

  • obsługę i prowadzenie biura projektu,
  • zakup pakietów szkoleniowych,
  • rekrutację uczestników,
  • nadzór nad formami promocji,
  • prowadzenie dokumentacji szkoleń,
  • nadzór nad kwalifikowalnością wydatków,
  • prowadzenie szkoleń.

Jak wskazał Wnioskodawca zakończono również realizację Projektu „...”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 8.1.1 POKL, zrealizowanego w okresie od 01 stycznia 2011 do 31 marca 2012 r. Wnioskodawca pełnił w tym projekcie funkcję: specjalisty ds. obsługi projektu.

Zakres realizowanych przez Niego obowiązków obejmowało:

  • współpracę z Instytucją Pośredniczącą II stopnia (Wojewódzkim Urzędem Pracy),
  • opracowanie wniosków o płatność,
  • prowadzenie dokumentacji projektu,
  • koordynację działań,
  • nadzór nad rozliczeniem finansowym projektu,
  • bieżącą pomoc trenerom podczas kursów,
  • obsługę sprzętu podczas szkoleń,
  • zamówienie wyżywienia na szkolenia.

Środki pieniężne pochodzące z dotacji przeznaczone były i są na pokrycie ściśle określonych wydatków, na podstawie przedstawionego budżetu, koniecznych do zrealizowania projektu. W ramach budżetu wyznaczonego dla tych projektów przewidziane są środki finansowe na pokrycie wynagrodzenia koordynatora projektu, szkoleniowców, personelu projektu i inne. Wszystkie powyższe opisane stanowiska (pełnione przez współwłaścicieli) co miesiąc są rozliczane na podstawie wystawianych not księgowych (obciążeniowych), będących podstawą do wypłacenia kwoty należnej za pełnione wszystkie funkcje. Wynagrodzenie to stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca podkreśla również, że Partnerstwo w projekcie jest regulowane umową partnerską i pieniądze, które są wydatkowane w ramach projektu pochodzą z dotacji. Jak wskazał Wnioskodawca: Lider otrzymuje na wyodrębniony numer rachunku bankowego dotację i na podstawie noty księgowej część dotacji przelewa na wyodrębnione konto Partnera (w tym wypadku konto Wnioskodawcy), który zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, budżetem i umową partnerską wydaje środki.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż do czasu wyjaśnienia przedmiotowej kwestii:

  • koszty dotyczące realizacji projektu nie są ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
  • wypłata z dotacji na konto Spółki kwot, stanowiących refundację kosztów pośrednich takich jak opłaty za telefon, energię, znaczki, usługę księgową, materiały biurowe itp. dotyczących realizacji projektu nie są ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
  • wynagrodzenia wypłacane z dotacji wspólnikom są traktowane jako przychód z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach spółki i są ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy koszty dotyczące realizacji projektu powinny być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
  2. Czy wypłata z dotacji na konto Spółki kwot stanowiących refundację kosztów pośrednich dotyczących realizacji projektu powinny być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
  3. Czy otrzymywane z tytułu pełnionych funkcji (koordynator projektu, trener, specjalista ds. obsługi projektu, koordynatora ds. rekrutacji i szkoleń i spraw administracyjnych) wynagrodzenie za miesiąc bądź za zdarzenie (doradztwo, szkolenie) w 2011 oraz 2012 roku wspólnika Spółki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego stanowiące przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej korzystało (korzysta) ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim przekazywane jest ono w formie dotacji z budżetu państwa oraz na podstawie art. 21 ust 1 pkt 136, w zakresie w jakim przekazywane jest ono jako płatność ze środków europejskich?
  4. Czy noty księgowe na podstawie, których jest wypłacane wynagrodzenie dla wspólników za pełnione funkcje powinny być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż środki przelewane przez Lidera Projektu pochodzą częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z Budżetu Państwa i przeznaczone są na realizację POKL, dotacja ta stanowi przychód spółki zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie powinna być ewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów spółki, jako przychód firmy.

Koszty z niej pokrywane nie powinny stanowić kosztów uzyskania przychodów Spółki, a co za tym idzie również nie powinny być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie, stanowiące przychód z działalności gospodarczej korzystało w 2011 r. i 2012 r. ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie w jakim przekazywane jest w formie dotacji z budżetu państwa oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136, w zakresie w jakim przekazywane jest jako płatność ze środków europejskich.

W związku z tym, iż noty księgowe dotyczą przychodów zwolnionych od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136, nie ma potrzeby ewidencjonowania tych zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą POKL pt.: „Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ POKL”.

Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu.

Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu – na podstawie odrębnej umowy – zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 06 grudnia 2006 r., o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca z drugim wspólnikiem prowadzi działalność gospodarczą, w formie spółki cywilnej, w zakresie usług doradczo – szkoleniowo – edukacyjnych. W ramach prowadzonej działalności realizuje projekty w ramach EFS (Europejskiego Funduszu Społecznego), w oparciu o umowę partnerstwa. Obecnie spółka realizuje na podstawie umów partnerskich dwa projekty, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Natomiast w 2012 r. Wnioskodawca zrealizował inny projekt również współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach budżetu wyznaczonego dla tych projektów przewidziane są środki finansowe na pokrycie wynagrodzenia koordynatora projektu, szkoleniowców, personel projektu i inne. Wszystkie przedstawione w stanie faktycznym funkcje pełnione przez współwłaścicieli, co miesiąc są rozliczane na podstawie wystawianych not księgowych (obciążeniowych) będących podstawą do wypłacenia kwoty należnej za pełnione wszystkie funkcje. W projekcie spółka pełni funkcję Partnera.

Partnerstwo w projekcie jest regulowane umową partnerską i pieniądze, które są wydatkowane w ramach projektu pochodzą z dotacji. Jak wskazał Wnioskodawca: Lider otrzymuje na wyodrębniony numer rachunku bankowego dotację i na podstawie noty księgowej część dotacji przelewa na wyodrębnione konto Partnera (w tym wypadku konto Wnioskodawcy), który zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, budżetem i umową partnerską wydaje środki. Ponadto Wnioskodawca nadmienił, iż podatek dochodowy rozlicza na „zasadach ogólnych” oraz prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne – przekazane na realizację projektów wykonywanych wspólnie przez Lidera i Partnera w ramach Umowy o Partnerstwie – stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (dotyczy dotacji celowej z budżetu krajowego) i pkt 136 (dotyczy środków europejskich) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pamiętać jednakże należy, iż w takim zakresie w jakim otrzymane środki dotyczą ewentualnych wydatków inwestycyjnych (zakup lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) środki te na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią przychodu podatkowego.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z cytowanym art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zawarte w rozporządzeniu „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” określają w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i rozchody.

Mając na względzie powyższe, przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie mogą być w księdze ujmowane. Wynika to m.in. także z treści pkt 13 „Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” w myśl którego „Kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12) z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.”

Zgodnie z objaśnieniami do księgi jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować otrzymane dotacje oraz wydatki, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, jest kolumna 16 (uwagi), gdzie mogą być ewidencjonowane faktycznie otrzymane przez podatnika przychody, a także dotyczące tego przychodu wydatki. Poza tą kolumną dotacje oraz wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów nie powinny być w księdze ewidencjonowane jako nie mające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy z tytułu realizacji dla potrzeb projektów wskazanych we wniosku zadań, wskazać należy, że otrzymane z tego tytułu środki, nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanych wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W konsekwencji przychód ten nie podlega ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj