Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-129/13/ZK
z 26 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 01 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 04 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży wskazanych we wniosku kurcząt za przychody z działalności rolniczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 lutego 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości uznania przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży wskazanych we wniosku kurcząt za przychody z działalności rolniczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni posiada gospodarstwo rolne o pow. 2,51 ha przeliczeniowego. Odchowuje kurczęta ogólnoużytkowe, które zakupuje w pierwszym dniu życia (faktura VAT). Odchowuje je około trzy miesiące, a później sprzedaje je rolnikom indywidualnym. Według Wnioskodawczyni, działalność ta nie jest hodowlą (chowem) drobiu rzeźnego, ani też drobiu nieśnego, gdyż w chwili sprzedaży kurki nie znoszą jaj (nie osiągnęły dojrzałości reprodukcyjnej).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy odchów kurcząt, od pierwszego dnia życia do około trzech miesięcy, jest działem specjalnym produkcji rolnej i wymaga zgłaszania w deklaracji PIT-6?
  2. Jeżeli odchów kurcząt wymaga zgłoszenia deklaracji PIT-6, to pod jaką działalność zgłosić (zadeklarować w PIT-6)?
  3. Czy jest to działalność rolnicza?

Zdaniem Wnioskodawczyni, odchów kurcząt jednodniowych do czasu uzyskania dojrzałości reprodukcyjnej (tj. około trzy miesiące) i ich sprzedaż jest działalnością rolniczą i przychody z tej działalności są zwolnione z podatku dochodowego.

Kurki te nie są fermową hodowlą drobiu:

  • drobiem rzeźnym, o którym mowa w PIT-6 (poz. 51),
  • drobiem nieśnym, o którym mowa w PIT-6 (poz. 55),
  • drobiem nieśnym (produkcja jaj), o którym mowa w PIT-6 (poz. 60).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Rozmiary norm szacunkowych obowiązujące w 2013 r. określone zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 1272), wydanym na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Załącznik ten, tj. Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku (Tabeli). Informacje zawarte w ww. Załączniku (Tabeli) mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści ww. Załącznika (Tabeli), to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W załączniku tym, pod pozycją 5 wymieniono – drób rzeźny – powyżej 100 szt.:

  1. kurczęta,
  2. gęsi,
  3. kaczki,
  4. indyki,

a pod poz. 6 – drób nieśny powyżej 80 szt.:

  1. kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym),
  2. kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym),
  3. gęsi (w stadzie reprodukcyjnym),
  4. kaczki (w stadzie reprodukcyjnym),
  5. indyki (w stadzie reprodukcyjnym,)
  6. kury (produkcja jaj konsumpcyjnych).

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „drób rzeźny”, „drób nieśny”.

Natomiast w ww. Tabeli nie został wyszczególniony taki rodzaj produkcji jak hodowla piskląt do odchowu.

Ze stanu faktycznego przestawionego we wniosku wynika, iż w gospodarstwie Wnioskodawczyni odchowywane są kurczęta „ogólnoużytkowe”, jednodniowe (od pierwszego dnia życia do około trzeciego miesiąca życia), które następnie sprzedawane są rolnikom indywidualnym.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż skoro odchowane pisklęta zostaną sprzedane i nie będą dla Wnioskodawczyni drobiem rzeźnym lub drobiem nieśnym (jak w sposób wyraźny wskazano we wniosku), do hodowli tej nie będą miały zastosowania zasady ustalania dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych. Ww. „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” nie określa bowiem hodowli kurcząt do odchowu, jako działu specjalnego produkcji rolnej. Oznacza to, że hodowla ta jest działalnością rolniczą i dochody z niej uzyskane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro dochody te nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, to nie mogą tym samym korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, jak wskazała Wnioskodawczyni. Powyższa nieprawidłowość nie ma jednak wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawczyni przedstawionego we wniosku ORD-IN.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj