Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-60/13/PSZ
z 8 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki podatku.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Planuje Pani uruchomienie jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności będzie zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:


  1. 31.09Z - produkcja mebli pozostałych.

    W zakresie tego PKD zamierza Pani wytwarzać meble głównie z desek i sklejek korzystając z materiałów własnych, własnych maszyn i urządzeń oraz wykańczać owe meble przy pomocy dekoracyjnego ręcznego malowania opartego o autorskie wzory.
    W zakresie tego PKD zamierza Pani również nabywać już wykonane meble (nowe bądź używane ) i przerabiać je według własnego pomysłu najczęściej nadając im nowy wygląd poprzez ręczne, ozdobne malowanie, wymianę uchwytów, czy łączenie oddzielnych mebli w komplety poprzez nadanie im nowego, spójnego wizerunku.


  2. 16.29Z - produkcja pozostałych wyrobów z drewna.

    W zakresie tego PKD zamierza Pani wytwarzać wieszaki, organizery i inne drobne artykuły gospodarstwa domowego jak np. drewniane ozdoby choinkowe. Wyroby owe będą wycinane z desek i sklejek przy pomocy elektronarzędzi a następnie wykańczane przy pomocy ręcznego, dekoracyjnego malowania.


  3. 27.40Z - produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego (produkcja opraw oświetleniowych i lamp).

    W zakresie tego PKD zamierza Pani wytwarzać lampy (biurkowe i ścienne ozdobne). Lampy będą wytwarzane z elektrycznych podzespołów, elementów drewnianych i aluminiowych oraz plastikowych. Ozdobne będą również wykańczane przy pomocy ręcznego, dekoracyjnego malowania. Lampy będą wytwarzane według autorskich projektów.


  4. 13.30Z - wykańczanie wyrobów włókienniczych

    W zakresie tego PKD zamierza Pani nabywać odzież (nową bądź używaną) w postaci koszulek, bluzek, bluz, sukienek i nadawać im nowy wygląd poprzez technikę ręcznego, dekoracyjnego malowania.


Istotą działalności będzie de facto wytworzenie bądź przerobienie już istniejącego przedmiotu według autorskiego pomysłu głównie przy pomocy techniki ręcznego, dekoracyjnego malowania. Nadawanie nowego, atrakcyjnego i niepowtarzalnego wyglądu rzeczom samodzielnie wytworzonym bądź już wytworzonym, to sposób na wyróżnienie Pani produktów spośród produktów konkurencji. Wszystkie produkty wytworzone lub przetworzone w Pani pracowni zamierza sprzedawać poprzez własny sklep internetowy i popularne portale aukcyjne i sprzedażowe.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy nabywanie produktów przeznaczonych do samodzielnego wykończenia lub pozwalających na takie wykończenia jak meble bez powłok malarskich czy odzież bez np. nadruków, nalepek, aplikacji itp. i nadawanie im nowego wizerunku, wyglądu poprzez artystyczne, dekoracyjne malowanie oparte o autorskie wzory można uznać za działalność wytwórczą w wyniku, której powstaje nowy produkt zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
  2. Czy całokształt przyszłego zdarzenia w postaci opisanej powyżej działalności można opodatkować stawką podatku ryczałtowego w wysokości 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
  3. Czy sprzedaż wyrobów wytworzonych w pracowni tylko poprzez Internet nie wyklucza z formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych?


Zdaniem Wnioskodawcy, kupując już istniejący produkt (mebel, lampę, koszulkę) i nadając mu nowy, atrakcyjny wizerunek przy pomocy ręcznego, dekoracyjnego malowania opartego o autorskie wzory, które są również swojego rodzaju produktem, wytworem Pani umysłu (własność intelektualna) przyczynia się Pani w istocie do wytworzenia nowego produktu. Wobec powyższego uznaje Pani, że dla swojej działalności nabywa półprodukt czy też materiał, na którym dopiero zaistnieje produkt główny czyli odpowiedni atrakcyjny dla klienta wzór, malunek.

Powołuje Pani w tym miejscu definicję za www.wikipedia.pl. „Kształt i kolorystyka produktów mają w warunkach gospodarki rynkowej duże znaczenie. Klientom oferuje się wiele różnych produktów zaspokajających tę samą potrzebę (np. Samochody, meble, odzież). Na wybór wpływać może kształt, kolor i inne elementy kształtujące pierwsze wrażenie. Ogromne znaczenie ma również opakowanie".

Wobec powyższego w przypadku Pani działalności nabycie gotowego mebla i nadanie mu nowego wyglądu poprzez umieszczenie na nim dekoracyjnego malunku to działalność wytwórcza w wyniku której powstaje nowy produkt.

W Pani ocenie, wszystkie opisane kategorie działalności są działalnością wytwórczą i podlegają ryczałtowemu opodatkowaniu stawką 5.5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uważa Pani, iż prowadzenie sprzedaży towarów bądź produktów tylko przez Internet nie wyklucza możliwości opodatkowania w zryczałtowanej formie w zależności od typu prowadzonej działalności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.


W myśl art. 5a pkt 6 ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Podkreślić jednak należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, gdzie w pkt 3 lit. e), jako jedną z przesłanek negatywnych uniemożliwiających korzystanie z opodatkowania w tej formie, ustawodawca wymienił świadczenie usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie zawierające definicję działalności usługowej w zakresie handlu „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu.

A contrario, przetworzenie nabytych towarów, mieści się w zakresie definicji działalności wytwórczej.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.


Z opisu stanu faktycznego wynika, iż zamierza Pani rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, w zakresie:


  • produkcji mebli pozostałych,
  • produkcji pozostałych wyrobów z drewna,
  • produkcji elektrycznego sprzętu oświetleniowego (produkcja opraw oświetleniowych i lamp),
  • wykańczania wyrobów włókienniczych.


Wskazuje Pani, że istotą działalności będzie wytworzenie bądź przerobienie już istniejącego przedmiotu według autorskiego pomysłu głównie przy pomocy techniki ręcznego, dekoracyjnego malowania.

Przenosząc wyżej wskazane przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na grunt zaprezentowanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż o zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje m.in. końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Jak wynika z treści wniosku, w wyniku czynności wykonywanych przez Panią dochodzi do powstania (wytworzenia) nowego wyrobu, któremu nadany zostanie nowy, atrakcyjny i niepowtarzalny wygląd.

W konsekwencji, jeżeli w istocie działalność Pani polegać będzie na wytworzeniu nowych wyrobów o indywidualnych cechy, opartych na autorskich wzorach, to działalność taka mieści się w definicji działalności wytwórczej.

Biorąc powyższe pod uwagę, działalność polegającą na produkcji i sprzedaży wyrobów wskazanych we wniosku, można zakwalifikować jako działalność wytwórczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z tym, że wskazana przez Panią działalność nie została wymieniona przez ustawodawcę w załączniku nr 2 do ustawy, przychody uzyskane z tytułu produkcji i sprzedaży przez Internet wyrobów wskazanych we wniosku podlegają opodatkowaniu wg stawki 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, o której mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis ten stanowi, iż pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Końcowo zauważyć należy, iż przedmiotowa interpretacja oparta została na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, z którego wynika, że w wyniku prowadzonej działalności powstają nowe wyroby. Tutejszy organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. W konsekwencji, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj