Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-376/12-2/MH
z 9 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-376/12-2/MH
Data
2012.07.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy Stowarzyszenie przy wydatkach na realizację zadania pn. „…” będzie mogło skorzystać z odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług VAT i wliczyć go w koszty kwalifikowalne projektu?



Wniosek ORD-IN 189 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie wystąpiło o dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach Działania 413 „…” na zadanie pn. „…”.

Operacja finansowana w ramach działania „…” będzie polegała na zakupie instrumentów: kontrabasu, tamburyna, gitary klasycznej, bębna marszowego, instrumentu klawiszowego, akordeonu oraz nagłośnienia, mikrofonów bezprzewodowych i notebooka.

W miejscowości od kilku lat działa Stowarzyszenie, przy którym powstał Zespół Ludowy. Celem statutowym Stowarzyszenia jest między innymi: integracja i aktywizacja społeczności lokalnej, kultywowanie tradycji, kultury, folkloru i sztuki ludowej. Zespół liczy 25 osób, którzy odbywają raz w tygodniu próby w świetlicy wiejskiej odremontowanej przy udziale środków z PROW 2007-2013 Działanie „…”.

Zespół poprzez swoje występy promuje miejscowość, gminę, powiat oraz LGD. Zespół śpiewa na wszelkiego rodzaju uroczystościach, drużynach, festynach, konferencjach, jarmarkach wojewódzkich. Ma niedługi staż, bo niespełna dwuletni, ale dość duże osiągnięcia. Zespół występował dwa razy na Jarmarku Wojewódzkim oraz podczas konkursu „…” na zaproszenie Pana Marszałka. Wielokrotnie jest zapraszany do zaprezentowania swoich umiejętności podczas okolicznych imprez na terenie działania LGD.

W skład Zespołu wchodzą mieszkańcy miejscowości zarówno młodzi, w średnim wieku jak i starsi Panie i Panowie, co w rezultacie tworzy bardzo fajną całość, która ciągle się rozrasta. Bolączką Zespołu jest brak instrumentów muzycznych niezbędnych do prawidłowego wykonania danego utworu. Dotychczas Wnioskodawca korzystał tylko z akordeonu przyniesionego przez jednego z członków stowarzyszenia. W skład Zespołu wchodzą ludzie, którzy potrafią grać na instrumentach muzycznych, które Wnioskodawca zamierza kupić w ramach projektu.

Wielokrotnie Stowarzyszenie jest organizatorem uroczystości, na której niezbędny jest dobrej jakości sprzęt nagłaśniający z głośnikami bezprzewodowymi, celem dobrej słyszalności tego co ma do przekazania i zaśpiewania. Wyposażenie nagłośnienia jest bardzo kosztowne, kilkukrotne wypożyczenie w niedługim okresie czasu przewyższa koszt zakupu. Gdyby Wnioskodawca dysponował nagłośnieniem z pewnością wykorzystane byłoby na występach, ale także i na próbach oraz warsztatach muzycznych. Komputer przenośny jest niezbędny do opracowywania tekstów i innych materiałów podczas prowadzenia prób, np. prezentacji multimedialnej. W świetlicy Wnioskodawca dysponuje dobrej jakości dużym monitorem, na którym przy użyciu laptopa mógł wyświetlać teksty piosenek. Po podłączeniu internetu z pewnością laptop będzie służył promocji Zespołu Wnioskodawcy poprzez utworzenie strony www, jak również wyszukiwania innych niezbędnych informacji potrzebnych do funkcjonowania Zespołu.

Z powyżej przedstawionego opisu jednoznacznie wynika zasadność wnioskowanej pomocy i zakres operacji. Wysokość kosztów wskazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym jest całkowicie realna i poprzedzona analizą oraz zapytaniami ofertowymi. Cel operacji, którym jest „…” zostanie osiągnięty dzięki realizacji zakładanego zakresu rzeczowego operacji. Zakupienie instrumentów muzycznych i doposażenia, które Wnioskodawca planuje dokonać w I półroczu 2012 r. jest niezbędne do osiągnięcia celów projektu, ponieważ będzie to służyć do doskonalenia i przygotowywania Zespołu oraz jego prezentacji na różnych występach zarówno w miejscowości, gminie, powiecie, jak również w województwie.

Wnioskodawca chciałby, aby po zrealizowanym projekcie powstała prężna grupa, która będzie rozpoznawalna na terenie LGD, województwa, a może i kraju. Pozwoli to wypromować Wnioskodawcę na szerszym forum oraz przyciągnąć turystów, na których Zainteresowany bardzo stawia w Lokalnej Strategii Rozwoju LGD. Rachunki i faktury wystawiane będą na Stowarzyszenie. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie przy wydatkach na realizację zadania pn. „…” będzie mogło skorzystać z odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług VAT i wliczyć go w koszty kwalifikowalne projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie będzie mogło odliczyć podatku VAT, ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym nie będzie mogło odliczyć podatku VAT, Stowarzyszenie nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. Tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wystąpił o dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na zadanie pn. „…”. Operacja będzie polegała na zakupie instrumentów: kontrabasu, tamburyna, gitary klasycznej, bębna marszowego, instrumentu klawiszowego, akordeonu oraz nagłośnienia, mikrofonów bezprzewodowych i notebooka. Zespół poprzez swoje występy promuje miejscowość, gminę, powiat oraz LGD. Wnioskodawca śpiewa na wszelkiego rodzaju uroczystościach, drużynach, festynach, konferencjach, jarmarkach wojewódzkich. W skład Zespołu wchodzą mieszkańcy miejscowości zarówno młodzi, w średnim wieku jak i starsi Panie i Panowie, co w rezultacie tworzy bardzo fajną całość, która ciągle się rozrasta. Wielokrotnie Stowarzyszenie jest organizatorem uroczystości, na której niezbędny jest dobrej jakości sprzęt nagłaśniający z głośnikami bezprzewodowymi, celem dobrej słyszalności tego co ma do przekazania i zaśpiewania. Zakupienie instrumentów muzycznych i doposażenia, które Wnioskodawca planuje dokonać w I półroczu 2012 r. jest niezbędne do osiągnięcia celów projektu, ponieważ będzie to służyć do doskonalenia i przygotowywania Zespołu oraz jego prezentacji na różnych występach zarówno w miejscowości, gminie, powiecie, jak również w województwie. Rachunki i faktury wystawiane będą na Stowarzyszenie. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj