Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-248/12-2/JW
z 23 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-248/12-2/JW
Data
2012.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
dostawa
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy sprzedaż całego, mieszkalnego budynku wielorodzinnego wraz z gruntem na którym został posadowiony, w stanie surowym, podlegać będzie - jako dostawa obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - 8% stawce podatku od towarów i usług ?



Wniosek ORD-IN 322 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27.02.2012 r. (data wpływu 7.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla dostawy rozpoczętej budowy wielorodzinnego budynku mieszkalnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla dostawy rozpoczętej budowy wielorodzinnego budynku mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie budowy i sprzedaży nieruchomości mieszkalnych. Jest właścicielem gruntu znajdującego się przy ul. U. w G., przeznaczonego zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Na gruncie tym, na podstawie otrzymanego pozwolenia na budowę, prowadzone były prace budowlane związane ze wzniesieniem budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w Dziale 11 PKOB, klasie 1122 (budynki o trzech i więcej mieszkaniach). Zgodnie z projektem budowlanym, wszystkie lokale mieszkalne w budynku mieć będą powierzchnię użytkową nie przekraczającą 150 m2.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku budynek znajduje się w stanie surowym. Wnioskodawca rozważa obecnie sprzedaż wzniesionego budynku wraz z gruntem, na którym budynek jest posadowiony na rzecz nabywcy zainteresowanego zakupem całej nieruchomości w stanie surowym, bez uprzedniego ukończenia budowy i uzyskania pozwolenia na użytkowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż całego, przedstawionego w stanie faktycznym niniejszego wniosku, mieszkalnego budynku wielorodzinnego wraz z gruntem na którym został posadowiony, w stanie surowym, podlegać będzie - jako dostawa obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - 8% stawce podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, zgodnie z jej art. 7 ust. 1 - rozumie się między innymi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Za towary - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT - uważa się rzeczy (w tym nieruchomości: budynki i grunty) oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT wynosi co do zasady 23%, jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 12 Ustawy o VAT, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie z art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. (z zastrzeżeniem art. 146f Ustawy o VAT), stawka podatku dla dostaw tych obiektów wynosi 8%. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się między innymi – w myśl art. 41 ust. 12a Ustawy o VAT obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Obiektem budownictwa mieszkaniowego jest zaś - w świetle definicji znajdującej się w art. 2 pkt 12 Ustawy o VAT - budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w Dziale 11. Budynek którego dotyczy niniejszy wniosek, jako sklasyfikowany w Dziale 11 PKOB w klasie 1122 (budynki o trzech i więcej mieszkaniach) jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 41 ust. 12 i 12a Ustawy o VAT.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b Ustawy o VAT, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2. Ponieważ powierzchnia użytkowa wszystkich lokali mieszkalnych w wielorodzinnym budynku mieszkalnym będącym przedmiotem niniejszego wniosku nie przekracza 150 m2, spełnia on zdaniem Wnioskodawcy warunki zaklasyfikowania go jako obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W konsekwencji, dostawa tego budynku podlegać będzie podatkowi od towarów i usług w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, na powyższe stanowisko nie ma wpływu fakt, iż budowa przedmiotowego budynku nie została jeszcze ukończona. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia budynku, należy go więc interpretować zgodnie z przepisami Prawa Budowlanego i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, gdzie takie definicje się znajdują. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Prawa Budowlanego przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zaś budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Żadna z powyższych definicji nie precyzuje wprawdzie klasyfikacji budynku w trakcie budowy, w tym celu trzeba jednak odwołać się do wytycznych organów klasyfikacyjnych w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej. Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (wydanego w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia należy uznać za aktualne) obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według odpowiednich grupowań Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

Podsumowując, sprzedaż wielorodzinnego budynku mieszkalnego w stanie surowym podlega opodatkowaniu stawką 8% podatku od towarów i usług, gdyż przedmiotem dostawy jest rozpoczęta budowa obiektu budownictwa mieszkaniowego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie zaś z art. 29 ust. 5 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków trwałe związanych z gruntem, albo części takich budynków, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu 8% stawka VAT będzie zatem miała zastosowanie również do dostawy gruntu, na którym posadowiono budynek będący przedmiotem interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 8% stawkę podatku.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Na mocy art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Art. 2 pkt 12 ustawy, zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W związku z powyższym należy wskazać, iż prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie uznana za obiekt budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Na podstawie PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), budynkiem w rozumieniu tej ustawy jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r., obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W związku z powyższym, jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, którego budowa po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowana, może być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga natomiast przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie budowy i sprzedaży nieruchomości mieszkalnych. Jest właścicielem gruntu znajdującego się przy ul. U. w G., przeznaczonego zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Na gruncie tym, na podstawie otrzymanego pozwolenia na budowę, prowadzone były prace budowlane związane ze wzniesieniem budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w Dziale 11 PKOB, klasie 1122 (budynki o trzech i więcej mieszkaniach). Zgodnie z projektem budowlanym, wszystkie lokale mieszkalne w budynku będą mieć powierzchnię użytkową nie przekraczającą 150 m2. Wnioskodawca wskazał, iż na dzień złożenia niniejszego wniosku budynek znajduje się w stanie surowym. Wnioskodawca rozważa obecnie sprzedaż wzniesionego budynku wraz z gruntem, na którym budynek jest posadowiony na rzecz nabywcy zainteresowanego zakupem całej nieruchomości w stanie surowym, bez uprzedniego ukończenia budowy i uzyskania pozwolenia na użytkowanie.

Zatem w analizowanej sprawie przedmiotem dostawy będzie rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego znajdującego się w stanie surowym sklasyfikowanego w Dziale PKOB 11 w klasie 1122 – budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, iż dostawa budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11 – na wskazanym we wniosku etapie budowy (stan surowy), będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 8%.

Ponadto zaznaczyć należy, że okoliczności tej nie zmienia fakt, że wskazane czynności dotyczą obiektu znajdującego się na etapie prac budowlanych – stan surowy. O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W tym przypadku przedmiotem sprzedaży będzie rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego w stanie surowym, zatem zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku.

Preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% będzie opodatkowany również, stosownie do zapisu art. 29 ust. 5 ustawy grunt, na którym posadowiony jest budynek mieszkalny wielorodzinny w stanie surowym.

Reasumując, dostawa nieruchomości tj. rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego w stanie surowym wraz z gruntem, będzie opodatkowana 8% stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj