Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-33/12-4/AM
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-33/12-4/AM
Data
2012.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
amortyzacja
dochód
działalność statutowa
fundacje
koszty uzyskania przychodów
środek trwały
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca uprawniony jest do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzoną działalnością statutową oraz kosztów ogólno-administracyjnych działalności Wnioskodawcy?2. Czy ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na działalność statutową związane bezpośrednio z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, uznać można za wydatkowanie odpowiadających tym wydatkom dochodów Wnioskodawcy uzasadniające skorzystanie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie powołanego przepisu Ustawy CIT i uwzględniać korzystające z tego zwolnienia dochody przy obliczeniu zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy?



Wniosek ORD-IN 297 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2012 r. (data wpływu 30.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów ogólno - administracyjnych takich jak: koszty mediów, wynagrodzenia, koszty zużycia materiałów, koszty podróży służbowych i ryczałtów samochodowych, koszty leasingu, podatków, opłat, prowizji i opłat bankowych oraz koszty nabycia usług reklamowych - jest prawidłowe;
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w działalności statutowej Fundacji - jest nieprawidłowe;
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do wydatków na działalność statutową związaną bezpośrednio z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.01.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów i możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działający w formie prawnej fundacji, ustanowiony został oświadczeniem fundatora zawartym w akcie notarialnym. Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm., dalej: „Ustawa o fundacjach”) oraz statutu Wnioskodawcy (dalej: „Statut”).

Stosownie do postanowień Statutu celem działalności Wnioskodawcy jest rozwój społeczno -gospodarczy lokalnych społeczności na terenach wiejskich poprzez rozwój infrastruktury technicznej, ekonomicznej i społecznej na tych obszarach, a w szczególności działanie na rzecz:

  • rozwoju pozarolniczej małej i średniej przedsiębiorczości na terenach wiejskich;
  • szeroko rozumianej działalności oświatowej na terenach wiejskich;
  • rozwoju usług finansowych;
  • budowy, rozbudowy, przebudowy, modernizacji i remontu dróg publicznych gminnych i powiatowych;
  • zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenach wiejskich;
  • ochrony środowiska i ochrony zdrowia ludzi oraz zwierząt na terenach wiejskich;
  • rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
  • rozwoju produkcji energii ze źródeł odnawialnych, w tym wspieranie wytwarzania biokomponentów;
  • rozwoju kultury oraz zachowania i wykorzystania dziedzictwa kulturowego i historycznego oraz walorów kulturowych, przyrodniczych i turystycznych terenów wiejskich;
  • wspierania procesów integracyjnych w ramach Unii Europejskiej.

Cele statutowe Wnioskodawcy realizowane są poprzez:

  • współfinansowanie zadań mieszczących się w obszarze celów działalności Wnioskodawcy w formie kredytów, pożyczek i subwencji; przez współfinansowanie rozumieć należy, zgodnie ze Statutem Wnioskodawcy, kredytowanie za pośrednictwem struktur bankowych, udzielanie pożyczek oraz bezpośrednie i pośrednie dotowanie przedsięwzięć;
  • realizację programów zaleconych i powierzonych przez instytucje i organizacje, krajowe i zagraniczne;
  • aktywny udział w procesach prywatyzacji, tworzenia spółek itp.;
  • finansowanie i współfinansowanie działań informacyjnych i promocyjnych, dotyczących rozwoju terenów wiejskich;
  • organizowanie i finansowanie różnych form szkolenia i popularyzacji wiedzy teoretycznej i praktycznej służących realizacji celów Wnioskodawcy;
  • opracowywanie lub zlecenie opracowania analiz, raportów i innych materiałów dotyczących rozwoju obszarów wiejskich.

Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o środki finansowe pozyskane przy założeniu Wnioskodawcy oraz zgromadzone w toku działalności, w tym także pochodzące ze środków pomocowych Unii Europejskiej i innych instytucji międzynarodowych.

Wnioskodawca uzyskuje przychody w postaci odsetek oraz innych opłat związanych z udzielanym finansowaniem i współfinansowaniem programów kredytowych i pożyczkowych realizowanym w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca uzyskuje także przychody z odsetek od lokat bankowych wolnych środków pieniężnych.

Ponadto Wnioskodawca może uzyskiwać przychody z:

  • subwencji, darowizn, spadków, zapisów;
  • papierów wartościowych;
  • odsetek i dywidend ze spółek z udziałem Wnioskodawcy;
  • innych źródeł.

Prowadzona działalność w zakresie finansowania i współfinansowania programów kredytowych i pożyczkowych ma charakter działalności statutowej, służącej realizacji podstawowych celów statutowych Wnioskodawcy, w formach określonych statutem Wnioskodawcy. Działalność ta nie jest uznawana przez Wnioskodawcę za działalność gospodarczą w rozumieniu odrębnych przepisów. Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę podzielić można na dwie zasadnicze kategorie, tj.: koszty działalności statutowej oraz koszty administracyjne, związane z organizacją i utrzymaniem biura i organów statutowych Wnioskodawcy.

Na ponoszone przez Wnioskodawcę koszty działalności statutowej składają się w szczególności:

  • koszty subwencji, dotacji i innych postaci finansowania projektów w obszarze celów statutowych Wnioskodawcy, które nie wiążą się z żadną formą świadczenia wzajemnego ich beneficjentów na rzecz Wnioskodawcy (np. koszty organizacji nauczania języków obcych w gimnazjach, koszty organizacji konferencji i spotkań, a także opracowania i wydawania publikacji książkowych w obszarze zbieżnym z celami statutowymi Wnioskodawcy i inne podobne działania; świadczenia na dofinansowanie hospicjów stacjonarnych na terenach wiejskich w zakresie ich wyposażenia w specjalistyczny sprzęt medyczny jak również w zakresie budowy, przebudowy i remontu budynków; wspieranie finansowe przedsięwzięć podejmowanych przez lokalne organizacje pozarządowe na terenach wiejskich w zakresie z dziedziny oświaty, ochrony zdrowia, kultury i dziedzictwa historycznego regionu kulturowego; finansowanie stypendiów kierowanych do młodzieży gimnazjalnej z terenów wiejskich oraz programów edukacji ekonomicznej, adresowanych do uczniów szkół gimnazjalnych z terenów wiejskich, których celem jest poszerzenie wiedzy ekonomicznej i kształtowanie postaw przedsiębiorczych);
  • koszty nabycia usług reklamowych (w formule sponsoringu, tj. prezentacji logo i informacji o Wnioskodawcy w materiałach konferencyjnych i informacyjnych, eksponowania banerów i standów, dystrybuowania materiałów informacyjnych Wnioskodawcy), związanych z upowszechnianiem wiedzy o działalności Wnioskodawcy, w tym przede wszystkim o prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności związanej z finansowaniem i współfinansowaniem (odpłatnym) programów kredytowych i pożyczkowych;
  • inne koszty dotyczące bezpośrednio realizacji zadań statutowych Wnioskodawcy w różnych formach.

W piśmie z dnia 29.03.2012 r. (data wpływu 30.03.2012 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej na wezwanie Nr IPPB5/423-33/12-2/AM z dnia 20.03.2012 r. (data doręczenia 23.03.2012 r.) Wnioskodawca wskazał, iż stosownie do opisu zamieszczonego we wniosku, na ponoszone przez Wnioskodawcę koszty ogólno-administracyjne składają się w szczególności:

  • koszty amortyzacji środków trwałych;
  • mediów (energia, usługi telekomunikacyjne itp.);
  • wynagrodzenia (stosunek pracy, zlecenia) oraz składek ZUS od wynagrodzeń, odpis fundusz socjalny;
  • koszty zużycia materiałów;
  • koszty podróży służbowych i ryczałtów samochodowych;
  • koszty leasingu;
  • podatki, opłaty, prowizje i opłaty bankowe;

Wnioskodawca wskazuje, uzupełniając opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), że w odniesieniu do poszczególnych wskazanych rodzajów kosztów:

  • zaliczane do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy odpisy amortyzacyjne dotyczą środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę (są to w szczególności komputery, serwery, urządzenia techniczne i wyposażenie biura, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w którym mieści się biuro Wnioskodawcy, licencje na oprogramowanie komputerowe itp.), w odniesieniu do których nie znajdują zastosowania wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz wyłączenia, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 16 ust. 1 pkt 63 i 64 Ustawy CIT;
  • Wnioskodawca zalicza do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia zatrudnianych pracowników, współpracowników oraz należne od tych wynagrodzeń składki z tytułu ubezpieczenia społecznego sfinansowane przez płatnika składek (Wnioskodawcę), które zostały faktycznie wypłacone i do których nie znajduje zastosowanie wyłączenie przewidziane w art. 16 ust. 1 pkt 57 i pkt 57a Ustawy CIT;
  • do kosztów zużywanych w działalności materiałów, Wnioskodawca zalicza koszty materiałów biurowych, tj.: papier, tonery/tusz do drukarek, długopisy, ołówki, markery, płyty CD/DVD do archiwizacji danych, zszywacze, okładki i grzbiety do bindowania dokumentów i podobne drobne materiały biurowe i piśmiennicze;
  • ponoszone przez Wnioskodawcę koszty leasingu wynikają z zawartych przez Wnioskodawcę jako korzystającego umów leasingu operacyjnego pojazdów samochodowych (samochodów osobowych) wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności;
  • Wnioskodawca zalicza do kosztów uzyskania przychodów podatki mogące stanowić takie koszty, tj. podatek od nieruchomości oraz podatek VAT (naliczony i należny) w sytuacjach, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 46 Ustawy CIT, tj. gdy na podstawie Ustawy CIT kwota podatku VAT może stanowić koszt uzyskania przychodów; ponadto do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca zalicza podatek od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w ramach prowadzonej działalności; prowizje i opłaty za usługi bankowe wykonywane przez banki, z którym Wnioskodawca zawarł umowę o prowadzenie rachunków bankowych lub świadczenie innych usług bankowych, przy czym nie są zaliczane do kosztów prowizje i opłaty bakowe podlegające wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie Ustawy CIT (np. podlegające kapitalizacji w wartości początkowej nabywanych lub wytwarzanych we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - art. 16 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 16g Ustawy CIT).

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że do kosztów ogólno-administracyjnych zaliczane są u Wnioskodawcy koszt najmu lokalu biurowego, wykorzystywanego w działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę - w lokalu mieści się biuro Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 29.03.2012 uzupełnia opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) poprzez dodanie oświadczenia, że Wnioskodawca nie prowadzi żadnego z rodzajów działalności, o której mowa jest w art. 17 ust. 1a Ustawy CIT wobec czego zdaniem Wnioskodawcy przepis ten nie znajduje do niego zastosowania.

Wnioskodawca wyjaśnia, że zastrzeżona w statucie Wnioskodawcy możliwość uzyskiwania przychodów (dochodów) z innych źródeł dotyczy przychodów uzyskiwanych z przedmiotów działalności wskazanych w statucie, realizowanych w formach, które również określa statut Wnioskodawcy. Informacje nt. celów działalności statutowej Wnioskodawcy oraz form w jakich działalność ta jest prowadzona, zostały opisane we Wniosku i nie uległy zmianie.

Wnioskodawca wyjaśnia, że we wniosku o wydanie interpretacji wskazane zostały formy w jakich Wnioskodawca realizuje cele statutowe. Dokonane wyliczenie ma charakter zamknięty.

Sformułowanie „inne koszty dotyczące bezpośrednio realizacji zadań statutowych Wnioskodawcy w różnych formach” odnosi się wprost do zakresu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności oraz form w jakich realizuje swoje cele statutowe, których opis zamieszczony został we wniosku i dotyczy kosztów związanych bezpośrednio z tymi formami realizacji celów statutowych.

Mając na uwadze wyczerpujący opis rodzajów wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją celów statutowych w formach wskazanych we wniosku, Wnioskodawca koryguje opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) poprzez usunięcie w/w sformułowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Wnioskodawca uprawniony jest do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z prowadzoną działalnością statutową oraz kosztów ogólno-administracyjnych działalności Wnioskodawcy...
  2. Czy ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na działalność statutową związane bezpośrednio z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, uznać można za wydatkowanie odpowiadających tym wydatkom dochodów Wnioskodawcy uzasadniające skorzystanie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie powołanego przepisu Ustawy CIT i uwzględniać korzystające z tego zwolnienia dochody przy obliczeniu zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Stosownie do art. 1 ust. 1 Ustawy CIT, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Wnioskodawca, będący fundacją działającą na podstawie przepisów Ustawy o fundacjach, jest podmiotem posiadającym osobowość prawną. Stąd też Wnioskodawca należy do grona podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest zasadniczo dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Wedle zaś art. 7 ust. 2 Ustawy CIT, dochodem jest zasadniczo, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Nadmienić należy, że fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 Ustawy CIT, jako podmioty, które zwolnione są od podatku podmiotowo. Powyższe wskazuje, że fundacje podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w Ustawie CIT, tj. ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia jest zatem, czy dochód osiągnięty został przez fundację z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały, czy sporadyczny.

Ponieważ przepisy nie przewidują dla podmiotów działających w formie fundacji szczególnych zasad dotyczących ustalania dochodu do opodatkowania, stąd też w zakresie określenia przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów należy stosować ogólne reguły przewidziane odpowiednio w art. 12 Ustawy CIT (przy ustalaniu przychodów podatkowych) oraz art. 15 Ustawy CIT (przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów). Powyższe oznacza, że działalność statutowa Wnioskodawcy, w zakresie w jakim w następstwie jej prowadzenia Wnioskodawca uzyskuje przychody podlegające regulacji przepisów Ustawy CIT, stanowi mdło przychodów do którego mogą być odnoszone koszty uzyskania przychodów z tej właśnie działalności.

Powyższych ustaleń nie zmienia fakt, że fundacje mogą korzystać ze zwolnień przedmiotowych od podatku, w szczególności ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT dochodów przeznaczonych i bez względu na termin wydatkowych na cele statutowe podatnika zgodne z celami określonymi w Ustawie CIT.

Należy bowiem podkreślić, że zgodnie z przepisami Ustawy CIT, podatnicy korzystający z powołanego zwolnienia przedmiotowego, uznawani są na gruncie przepisów Ustawy CIT za „zwykłych” podatników, którzy zobowiązani są w pierwszej kolejności ustalić wysokość dochodu na podstawie art. 1 ust. 1 i 2 Ustawy CIT jako nadwyżki przychodów osiągniętych ze wszystkich źródeł przychodów (z wyjątkiem enumeratywnie wyliczonych przychodów opodatkowanych w sposób zryczałtowany) nad kosztami ich uzyskania, określonymi zgodnie z przepisami ustawy podatkowej, a w szczególności jej art. 12 (w zakresie przychodów) oraz art. 15 (w zakresie kosztów uzyskania przychodów). Dopiero do tak ustalonego dochodu, stanowiącego przedmiot opodatkowania, zastosowanie znajdować może zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Stanowisko powyższe prezentowane jest również w orzecznictwie sądowym. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 19 listopada 2010 r. (sygn. akt II FSK 1236/09) stwierdzono co następuje: „zasada. że przedmiotem opodatkowania jest dochód (jeden dochód) bez względu na liczbę i rodzaj źródeł przychodów, ma także zastosowanie w przypadku uzyskiwania przychodów z dwóch źródeł - jak w przypadku Strony będącej j.b.r., uzyskującego przychody z działalności statutowej i z działalności gospodarczej. Nakazane w art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. obliczenie nadwyżki sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania wskazuje na konieczność sumowania przychodów uzyskanych z poszczególnych źródeł z kosztami ich uzyskania, po to, by określić wysokość dochodu stanowiącego przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym, względnie w przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów - określić wielkość straty. Innymi słowy, najpierw należy zbilansować przychody z kosztami ich uzyskania z poszczególnych źródeł przychodów, a następnie po zsumowaniu nadwyżek przychodów nad kosztami określić jeden dochód będący przedmiotem opodatkowania. (...) Dopiero w przypadku stwierdzenia, że w badanym roku podatkowym powstał dochód może dojść do zastosowania art. 17 ust. l pkt 4 u.p.d.o.p. - jeżeli dochód ten został przeznaczony na cele statutowe jednostki, albo też, jeżeli dochód w całości lub w części na cele statutowe jednak przeznaczony nie został - do stwierdzenia, że stanowi on podstawę opodatkowania, od której, po ewentualnych odliczeniach, można określić podatek na podstawie art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p.” Powołany wyrok dotyczy co prawda jednostek badawczo-rozwojowych, jednak ich sytuacja w odniesieniu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i możliwości skorzystania ze wskazanego zwolnienia jest tożsama z sytuacją Wnioskodawcy.

Stosownie do powyższego, skoro prowadzona przez Wnioskodawcę działalność statutowa stanowi źródło, z którego Wnioskodawca osiąga przychody, to Wnioskodawca uprawniony jest potrącać z tymi przychodami koszty uzyskania przychodów, w celu ustalenia wysokości dochodu, stanowiącego stosownie do art. 7 ust. 2 przedmiot opodatkowania, w odniesieniu do których to dochodów możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Koszty uzyskania potrącane z przychodami uzyskiwanymi z działalności statutowej, stosownie do art. 15 ust. 1 Ustawy CIT stanowić będą wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia tych przychodów, a także zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyłączeniem kosztów, o których mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. I tak zdaniem Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów potrącany z osiąganymi przychodami z działalności statutowej stanowić mogą ponoszone przez Wnioskodawcę:

  1. koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami oraz
  2. koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami, tzw. koszty pośrednie, do których w szczególności zaliczyć można wszelkie wydatki ogólno-administracyjne związane z organizacją i utrzymaniem biura i organów statutowych Wnioskodawcy, a także nabyciem wszelkich usług promocyjnych i reklamowych (np. w formule sponsoringu) dotyczących upowszechniania informacji o przychodowej działalności statutowej Wnioskodawcy.

Kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy nie będą mogły natomiast stanowić subwencje, dotacje i inne postaci finansowania projektów w obszarze celów statutowych Wnioskodawcy, a więc tylko takie wydatki, które nie wiążą się z żadna formą świadczenia wzajemnego ich beneficjentów na rzecz Wnioskodawcy (np. koszty organizacji nauczania języków obcych w gimnazjach, koszty organizacji konferencji i spotkań) a także opracowania i wydawania publikacji książkowych w obszarze zbieżnym z celami statutowymi Wnioskodawcy, itp. działania wskazane w opisie stanu faktycznego). Koszty te nie wykazują bowiem związku z osiąganymi przez Wnioskodawcę przychodami, a także jak się wydaje, zaliczyć można je do kategorii kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 Ustawy CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy wyrażonym odnośnie pytania 1, kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy nie będą mogły stanowić subwencje, dotacje, i inne formy finansowania projektów w obszarze celów statutowych Wnioskodawcy, które nie wiążą się z żadną postacią świadczenia wzajemnego ich beneficjentów na rzecz Wnioskodawcy.

Równowartość kwot odpowiadających wydatkom niestanowiącym kosztów uzyskania przychodów powiększa wysokość dochodu Wnioskodawcy ustalanego dla celów podatkowych na podstawie przepisów Ustawy CIT. Równocześnie jednak wydatkowanie przez Wnioskodawcę środków na wyżej wymienione cele, stanowi faktyczne wydatkowanie powstającego dochodu (odpowiadającego wysokości wydatku wyłączonego z kosztów uzyskania) na cele statutowe Wnioskodawcy, zgodne z katalogiem celów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT. W ocenie Wnioskodawcy, dochody faktycznie wydatkowane w trakcie roku podatkowego na cele statutowe Wnioskodawcy określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych i nie powinny być uwzględniane przy obliczeniu zaliczek na podatek dochodowy za poszczególne miesiące roku podatkowego.

Powyższe stanowisko podziela również Minister Finansów. W indywidualnej interpretacji wydanej z jego upoważnienia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 grudnia 2009 r. o sygn. ITPB3/423-505c/09/AW organ podatkowy stwierdził: „Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, tak jak ma to miejsce w przypadku Fundacji, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Brak możliwości zaliczenia niektórych wydatków do kosztów uzyskania przychodów powoduje w konsekwencji zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu, bowiem wydatki i koszty ujęte w księgach rachunkowych, niestanowiące kosztów podatkowych wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego. Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatki te wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych lub celów określonych w przepisach, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przeciwnym wypadku dochód ten podlega opodatkowaniu.”

Należy podkreślić, że faktyczne wydatkowanie dochodu w omawianym zakresie nastąpiło już w trakcie roku podatkowego. Stąd też, w ocenie Wnioskodawcy kwoty odpowiadające wydatkom na cele statutowe Wnioskodawcy, a niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, jako powiększające zwolniony z opodatkowania dochód, powinny być rozliczane przez Wnioskodawcę na bieżąco, tj. w comiesięcznym rozliczeniu podatku.

Powyższe stanowisko zostało również wyrażone przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 19 listopada 2002 r., nr PB3-IP-8214-256/2002. Organ podatkowy stwierdził, że „w myśl przepisów o podatku dochodowym niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte bowiem w księgach rachunkowych wydatki i koszty nieuznawane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego. Jeżeli jednak wydatki (koszty) wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych lub celów określonych w przepisach, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom (kosztom) będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dotyczy to również rozliczenia podatku w trakcie roku podatkowego”. W ocenie Wnioskodawcy przytoczone wyżej stanowisko zasługuje na pełną aprobatę także na gruncie obecnie obowiązujących przepisów Ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów ogólno – administracyjnych takich jak: koszty mediów, wynagrodzenia, koszty zużycia materiałów, koszty podróży służbowych i ryczałtów samochodowych, koszty leasingu, podatków, opłat, prowizji i opłat bankowych oraz nabycia usług reklamowych za prawidłowe;
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w działalności statutowej Fundacji za nieprawidłowe;
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do wydatków na działalność statutową związaną bezpośrednio z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203) fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i zabytków. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl natomiast art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego wynika, że poniesione koszty, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika zatem, iż by wydatki poczynione przez podatnika można uznać za koszty uzyskania przychodu, muszą być one poniesione w sposób celowy. Obowiązkiem podatników, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów) zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o środki finansowe pozyskane przy założeniu Wnioskodawcy oraz zgromadzone w toku działalności, w tym także pochodzące ze środków pomocowych Unii Europejskiej i innych instytucji międzynarodowych.

Wnioskodawca uzyskuje przychody w postaci odsetek oraz innych opłat związanych z udzielanym finansowaniem i współfinansowaniem programów kredytowych i pożyczkowych realizowanym w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca uzyskuje także przychody z odsetek od lokat bankowych wolnych środków pieniężnych.

Ponadto Wnioskodawca może uzyskiwać przychody z:

  • subwencji, darowizn, spadków, zapisów;
  • papierów wartościowych;
  • odsetek i dywidend ze spółek z udziałem Wnioskodawcy;
  • innych źródeł.

Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę podzielić można na dwie zasadnicze kategorie, tj.: koszty działalności statutowej oraz koszty administracyjne, związane z organizacją i utrzymaniem biura i organów statutowych Wnioskodawcy.

Na ponoszone przez Wnioskodawcę koszty ogólno-administracyjne składają się m.in.:

  • koszty amortyzacji środków trwałych;
  • koszty mediów (energia, usługi telekomunikacyjne itp.);
  • wynagrodzenia (stosunek pracy, zlecenia) oraz składek ZUS od wynagrodzeń, odpis fundusz socjalny;
  • koszty zużycia materiałów;
  • koszty podróży służbowych i ryczałtów samochodowych;
  • koszty leasingu;
  • podatki, opłaty, prowizje i opłaty bankowe;

Ponadto uzupełniając opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż:

  • Wnioskodawca zalicza do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia zatrudnianych pracowników, współpracowników oraz należne od tych wynagrodzeń składki z tytułu ubezpieczenia społecznego sfinansowane przez płatnika składek (Wnioskodawcę), które zostały faktycznie wypłacone i do których nie znajduje zastosowanie wyłączenie przewidziane w art. 16 ust. 1 pkt 57 i pkt 57a Ustawy CIT;
  • do kosztów zużywanych w działalności materiałów, Wnioskodawca zalicza koszty materiałów biurowych, tj.: papier, tonery/tusz do drukarek, długopisy, ołówki, markery, płyty CD/DVD do archiwizacji danych, zszywacze, okładki i grzbiety do bindowania dokumentów i podobne drobne materiały biurowe i piśmiennicze;
  • ponoszone przez Wnioskodawcę koszty leasingu wynikają z zawartych przez Wnioskodawcę jako korzystającego umów leasingu operacyjnego pojazdów samochodowych (samochodów osobowych) wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności;
  • Wnioskodawca zalicza do kosztów uzyskania przychodów podatki mogące stanowić takie koszty, tj. podatek od nieruchomości oraz podatek VAT (naliczony i należny) w sytuacjach, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 46 Ustawy CIT, tj. gdy na podstawie Ustawy CIT kwota podatku VAT może stanowić koszt uzyskania przychodów; ponadto do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca zalicza podatek od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w ramach prowadzonej działalności; prowizje i opłaty za usługi bankowe wykonywane przez banki, z którym Wnioskodawca zawarł umowę o prowadzenie rachunków bankowych lub świadczenie innych usług bankowych, przy czym nie są zaliczane do kosztów prowizje i opłaty bakowe podlegające wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie Ustawy CIT (np. podlegające kapitalizacji w wartości początkowej nabywanych lub wytwarzanych we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - art. 16 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 16g Ustawy CIT).

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że do kosztów ogólno-administracyjnych zaliczane są u Wnioskodawcy koszt najmu lokalu biurowego, wykorzystywanego w działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę - w lokalu mieści się biuro Wnioskodawcy.

Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika, iż by wydatki poczynione przez podatnika można uznać za koszty uzyskania przychodu, muszą być one poniesione w sposób celowy. Obowiązkiem podatników, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów) zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. O związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu. Nie zawsze jednak poniesiony wydatek, choć pozostaje on niewątpliwie w związku z prowadzoną działalnością, można powiązać z konkretnym przychodem. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W analizowanym stanie faktycznym stwierdzić należy, iż Fundacja w związku z prowadzoną działalnością ponosi koszty ogólno-administracyjne takie jak: koszty mediów (energia, usługi telekomunikacyjne itp.), wynagrodzenia (stosunek pracy, zlecenia) oraz składek ZUS od wynagrodzeń, odpis fundusz socjalny, koszty zużycia materiałów, koszty podróży służbowych i ryczałtów samochodowych, koszty leasingu, podatki, opłaty, prowizje i opłaty bankowe, które nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym. Wydatki te Fundacja może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1.

W odniesieniu natomiast do kosztów amortyzacji środków trwałych wskazać należy, iż stosownie do art. 15 ust. 6 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są – z uwzględnieniem art. 16 – odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Za środki trwałe podlegające amortyzacji, w świetle art. 16a ust. 1 ustawy uznaje się stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, maszyny, urządzenia, środki transportu i inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzona przez Fundację działalność w zakresie finansowania i współfinansowania programów kredytowych i pożyczkowych na charakter działalności statutowej, służącej realizacji podstawowych celów statutowych Wnioskodawcy. Działalność ta nie jest uznawana przez Wnioskodawcę za działalność gospodarczą. Jednocześnie w uzupełnieniu opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca informuje, iż odpisy amortyzacyjne dotyczą środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę (są to w szczególności komputery, serwery, urządzenia techniczne i wyposażenie biura, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w którym mieści się biuro Wnioskodawcy, licencje na oprogramowanie komputerowe itp.), w odniesieniu do których nie znajdują zastosowania wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz wyłączenia, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 16 ust. 1 pkt 63 i 64 Ustawy CIT.

Natomiast z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że jednym z warunków koniecznych do spełnienia, aby podatnik mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych, jest fakt wykorzystywania składnika majątku na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.

W myśl natomiast art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zmianami), działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Skoro zatem Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzona przez niego działalność nie stanowi działalności gospodarczej, o której mowa w powołanych powyżej normach prawnych, wnioskować należy, iż odpisy amortyzacyjne środków trwałych wykorzystywanych w działalności statutowej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki administracyjne, związane z organizacją i utrzymaniem biura i organów statutowych Wnioskodawcy, takie jak: koszty mediów (energia, usługi telekomunikacyjne itp.), wynagrodzenia (stosunek pracy, zlecenia) oraz składek ZUS od wynagrodzeń, odpis fundusz socjalny, koszty zużycia materiałów, koszty podróży służbowych i ryczałtów samochodowych, koszty leasingu, podatki, opłaty, prowizje i opłaty bankowe, które nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym. Jednostka nie ma jednak uprawnień do dokonywania amortyzacji środków trwałych wykorzystywanych w działalności statutowej, bowiem nie spełniają one warunku wykorzystania w prowadzonej działalności gospodarczej (art. 16a ust. 1 ustawy).

W przedmiotowym wniosku Fundacja wskazuje, iż ponosi wydatki związane z nabyciem usług reklamowych (w formule sponsoringu, tj. prezentacji logo i informacji o Wnioskodawcy w materiałach konferencyjnych i informacyjnych, eksponowania banerów i standów, dystrybuowania materiałów informacyjnych Wnioskodawcy). Wydatki te związane są z upowszechnianiem wiedzy o działalności Wnioskodawcy, w tym przede wszystkim o prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności związanej z finansowaniem i współfinansowaniem (odpłatnym) programów kredytowych i pożyczkowych.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 wskazanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W związku z tym, że przepisy ww. ustawy podatkowej nie zawierają definicji pojęć reprezentacja i reklama za celowe należy uznać odwołanie się do ich wykładni językowej.

„Słownik języka polskiego” pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reklamę jako działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego właśnie podmiotu gospodarczego.

Jedną z form działań reklamowych są również działania podejmowane na podstawie umowy sponsoringu, przy czym charakter ten mają czynności podejmowane w ramach tzw. sponsoringu właściwego (umowa dwustronnie zobowiązująca). Polega on na zakupie usług reklamowych przez sponsora a zapłata może mieć formę gotówkową, rzeczową lub mieszaną.

W ocenie tut. Organu, przedstawione we wniosku działania, polegające na prezentacji logo i informacji o Wnioskodawcy w materiałach konferencyjnych i informacyjnych, eksponowania banerów i standów, dystrybuowania materiałów informacyjnych Wnioskodawcy, mające na celu z upowszechnianiem wiedzy o działalności Wnioskodawcy, w tym przede wszystkim o prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności związanej z finansowaniem i współfinansowaniem (odpłatnym) programów kredytowych i pożyczkowych, są działaniami o charakterze reklamowym i jako takie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Aby umowa mogła być uznana za sponsoring właściwy, jej treść musi zawierać wzajemność zobowiązań umawiających się stron, oznaczającą zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do reklamowania nazwy sponsora, logo i prowadzonej przez niego działalności.

Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

A zatem Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z nabyciem usług reklamowych, o których mowa w przedmiotowym wniosku, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy.

Nadmienić należy przy tym, iż jak to zostało podkreślone powyżej, w przypadku podatników, którzy uzyskują dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonego rodzaju działalności w pierwszej kolejności należy poddać analizie każde przysporzenie majątkowe Jednostki i ponoszone przez nią koszty – pod kątem możliwości zaliczenia ich do przychodów podatkowych oraz do kosztów uzyskania przychodów. Następnie przychody stanowiące przychody podatkowe i wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów – jako elementy generujące dochód (lub stratę) – należy analizować pod kątem możliwości zwolnienia dochodu Fundacji z opodatkowania.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest tu cel na jaki jest dochód przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż celem działalności Wnioskodawcy jest rozwój społeczno - gospodarczy lokalnych społeczności na terenach wiejskich poprzez rozwój infrastruktury technicznej, ekonomicznej i społecznej na tych obszarach. Prowadzona działalność w zakresie finansowania i współfinansowania programów kredytowych i pożyczkowych ma charakter działalności statutowej, służącej realizacji podstawowych celów statutowych Wnioskodawcy, w formach określonych statutem Wnioskodawcy. Działalność ta nie jest uznawana przez Wnioskodawcę za działalność gospodarczą w rozumieniu odrębnych przepisów.

Na ponoszone przez Wnioskodawcę koszty działalności statutowej składają się m.in.: koszty subwencji, dotacji i innych postaci finansowania projektów w obszarze celów statutowych Wnioskodawcy, które nie wiążą się z żadną formą świadczenia wzajemnego ich beneficjentów na rzecz Wnioskodawcy (np. koszty organizacji nauczania języków obcych w gimnazjach, koszty organizacji konferencji i spotkań, a także opracowania i wydawania publikacji książkowych w obszarze zbieżnym z celami statutowymi Wnioskodawcy i inne podobne działania; świadczenia na dofinansowanie hospicjów stacjonarnych na terenach wiejskich w zakresie ich wyposażenia w specjalistyczny sprzęt medyczny jak również w zakresie budowy, przebudowy i remontu budynków; wspieranie finansowe przedsięwzięć podejmowanych przez lokalne organizacje pozarządowe na terenach wiejskich w zakresie z dziedziny oświaty, ochrony zdrowia, kultury i dziedzictwa historycznego regionu kulturowego; finansowanie stypendiów kierowanych do młodzieży gimnazjalnej z terenów wiejskich oraz programów edukacji ekonomicznej, adresowanych do uczniów szkół gimnazjalnych z terenów wiejskich, których celem jest poszerzenie wiedzy ekonomicznej i kształtowanie postaw przedsiębiorczych);

Jednocześnie wskazać należy, iż w uzupełnieniu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca poinformował, iż nie prowadzi żadnego z rodzajów działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zauważyć należy, iż z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 cytowanej ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Nie spełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, iż Wnioskodawca musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż dochód Fundacji przeznaczony na dokonywanie subwencji, dotacji i innych postaci finansowania w obszarze celów statutowych Wnioskodawcy, które nie wiążą się z żadną formą świadczenia wzajemnego ich beneficjentów na rzecz Wnioskodawcy, tj. dochód przeznaczony i wydatkowany na realizację celów statutowych Fundacji w zakresie wspierania rozwoju społeczno-ekonomicznego lokalnych społeczności na terenach wiejskich, spełnia przesłanki zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, równowartość dochodu odpowiadająca ww. wydatkom będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych. Dotyczy to również rozliczenia podatku w trakcie roku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj