Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-298/12-2/IR
z 22 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-298/12-2/IR
Data
2012.11.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
najem
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochody uzyskane z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w wynajmowanych pomieszczeniach, przy jednocześnie realizowanej inwestycji i ponoszeniu wydatków kwalifikowanych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art.17 ust. l pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 268 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku przetargu łącznego, zorganizowanego przez Zarządzającego SSE, mającego na celu wyłonienie przedsiębiorcy, który uzyska zezwolenie na działalność w Strefie oraz nabędzie od Miasta na własność nieruchomości, włączone do SSE na mocy rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie SSE z dnia 20 września 2011 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1213) jako Kompleks 15 (grunt publiczny - j.s.t.), w dniu 29 grudnia 2011 r. uzyskała zezwolenie i w dniu 13 stycznia 2012 r. nabyła powyższe nieruchomości.

Zgodnie z ofertą złożoną do przetargu Spółka, która prowadzi działalność w obszarze IT (usługi polegające na tworzeniu oprogramowania) zamierza na tej nieruchomości zrealizować inwestycję, polegającą na budowie budynku biurowego na własne potrzeby, o powierzchni ok. 8.000 m2 powierzchni użytkowej. Znajdzie w nim docelowo zatrudnienie minimum 600 osób. W związku z nową inwestycją, Spółka zobowiązała się do utworzenia co najmniej 100 nowych miejsc pracy oraz ich utrzymania przez okres co najmniej 2 lata. Zgodnie z oświadczeniem przedsiębiorcy, będzie on korzystać z pomocy publicznej z tytułu kosztów nowej inwestycji, a nie tworzenia nowych miejsc pracy. Budowa planowanego obiektu, ze względu na jego dużą kubaturę, może potrwać - wg harmonogramu inwestora - do dnia 30 czerwca 2015 r.

Wnioskodawca jest czołowym producentem oprogramowania w Polsce, notowanym od kilku lat jako największy polski eksporter, największy dostawca usług dla sektora telekomunikacyjnego oraz główny dostawca rozwiązań dedykowanych. Grupa E. posiada głównie centra produkcyjne w Polsce, a także spółki zależne na Ukrainie, Białorusi i w Szwecji. Spółka zatrudniała w Polsce (w listopadzie 2012 r. w przeliczeniu na etaty - wg oferty) 1034 osób, z czego 472 w …, a 562 w ….

W ostatnim czasie, ze względu na pozyskiwanie nowych klientów - odbiorców usług, Spółka uznała za zasadne przyspieszenie procesu zwiększania zatrudnienia. Nie została jednak zakończona budowa budynku na terenie SSE w lokalizacji, która była przedmiotem przetargu. Wolna powierzchnia biurowa znajduje się natomiast na terenie SSE w tej samej Podstrefie - Kompleks 9.

Spółka zwróciła się do SSE S.A. z zapytaniem, czy rozpoczęcie i prowadzenie przez jakiś czas działalności, na którą wydane zostało zezwolenie, w obiektach wynajmowanych, znajdujących się także na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej – ta Podstrefa ale w Kompleksie 9, jest możliwe - tj. czy Spółka może czasowo realizować projekt inwestycyjny, z którym związane było zezwolenie, w tym zaliczać do zatrudnienia „strefowego’’ oraz kwalifikować ponoszone koszty inwestycji jako uprawniające do korzystania z pomocy, na terenie Strefy, ale poza obszarem, który zakupiła w wyniku przetargu łącznego. Kompleks 9 Podstrefy został włączony do SSE na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1554).

W opinii Zarządzającego SSE uruchomienie i prowadzenie działalności gospodarczej w innej lokalizacji niż Kompleks 15 - aczkolwiek nadal pod warunkiem, że będzie to teren objęty statusem SSE - nie wywoła negatywnych skutków dla prawa Spółki do korzystania ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia. Zarówno bowiem treść zezwolenia, jak i przepisy prawne stanowiące podstawę ich wydania, nie rozstrzygają o miejscu prowadzenia działalności gospodarczej inaczej niż przez wskazanie, że ma to być obszar Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W związku z powyższym zostało zadane następujące pytanie:

Czy dochody uzyskane z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w wynajmowanych pomieszczeniach, przy jednocześnie realizowanej inwestycji i ponoszeniu wydatków kwalifikowanych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) stanowi, że „dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych’’. Przepis ten zawiera zatem jednoznacznie sformułowane odesłanie do poszczególnych ustaw podatkowych w zakresie określenia zasad zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym uzyskanego dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W związku z tym należy sięgnąć po przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), której art. 17 ust. 1 pkt 34 stanowi, iż „wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6 art. 17, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w treści art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami’’.

Natomiast zgodnie z § 5 ust. l rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U Nr 232, poz. 1548 ze zm.) zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy wobec powyższych regulacji prawnych warunki do rozpoczęcia korzystania z ulgi podatkowej są spełnione:

  1. działalność będzie prowadzona na terenie strefy;
  2. ponoszone są wydatki inwestycyjne, które po zdyskontowaniu służą do wyliczenia kwoty pomocy publicznej.

Bez znaczenia pozostaje fakt, że działalność na terenie strefy będzie prowadzona w innym miejscu, niż prowadzona przez Spółkę budowa budynku biurowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiągniętego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie właściwego zezwolenia.

Powyższy przepis określa również limit zwolnienia przysługujący przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, gdyż zwolnienie przysługuje do wartości pomocy publicznej dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do jej uzyskania w największej wysokości.

Zatem, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, po spełnieniu określonych warunków, ulgę w podatku dochodowym polegającą na zwolnieniu z opodatkowania dochodu z tej działalności.

Stosownie do treści § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U Nr 232, poz. 1548 ze zm.) pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  • kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  • tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczącej zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Brak jest natomiast wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do dochodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w wyniku przetargu łącznego, zorganizowanego przez Zarządzającego Specjalną Strefą Ekonomiczną, mającego na celu wyłonienie przedsiębiorcy, który uzyska zezwolenie na działalność w Strefie oraz nabędzie od Miasta na własność nieruchomości, włączone do SSE jako Kompleks 15, w dniu 29 grudnia 2011 r. uzyskała zezwolenie i w dniu 13 stycznia 2012 r. nabyła powyższe nieruchomości.

Spółka zamierza na tej nieruchomości zrealizować inwestycję, polegającą na budowie budynku biurowego na własne potrzeby. Będzie Ona korzystać z pomocy publicznej z tytułu kosztów nowej inwestycji, a nie tworzenia nowych miejsc pracy.

W ostatnim czasie, ze względu na pozyskiwanie nowych klientów - odbiorców usług, Spółka uznała za zasadne przyspieszenie procesu zwiększania zatrudnienia. Nie została jednak zakończona budowa budynku na terenie SSE w lokalizacji, która była przedmiotem przetargu. Wolna powierzchnia biurowa znajduje się natomiast na terenie SSE w tej samej Podstrefie - Kompleks 9.

Spółka rozważa rozpoczęcie i prowadzenie przez jakiś czas działalności, na którą wydane zostało zezwolenie, w obiektach wynajmowanych, znajdujących się także na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Podstrefie, ale w Kompleksie 9.

Reasumując, biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych wyżej przepisów, dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w wynajmowanych pomieszczeniach na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w zakresie określonym w zezwoleniu przy jednocześnie realizowanej inwestycji i ponoszeniu wydatków kwalifikowanych może podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wartości pomocy publicznej (udzielonej w formie tego zwolnienia) dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do jej uzyskania w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zauważyć należy, iż Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku złożonym dnia 30 sierpnia 2012 r. wskazał dane dotyczące zatrudnienia w listopadzie 2012 r. Pomyłka ta nie ma jednak wpływu na rozstrzygnięcie dokonane niniejszą interpretacją.

Końcowo należy wskazać, iż dołączone do wniosku w przedmiotowej sprawie zezwolenie nie podlegało analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, ponieważ mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), tut. Organ wydając interpretację indywidualną prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego, które może być przeprowadzone w toku czynności kontrolnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj