Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-758/12-4/MP
Data
2012.11.23
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
fundusz
kapitał ludzki
stypendium stażowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Do stypendium stażowego otrzymanego przez Wnioskodawczynię - uczestnika projektu „Program unowocześnienia kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów”, jako pomoc udzielona w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, będzie mieć zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu.
Wniosek ORD-IN
526 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2012 r. (data wpływu 10.09.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 17.11.2012 r. (data nadania 17.11.2012 r., data wpływu 19.11.2012 r.), na wezwanie z dnia 12.11.2012 r. Nr IPPB4/415-758/12-2/MP (data nadania 12.11.2012 r., data odbioru 14.11.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 12.11.2012 r. Nr IPPB4/415-758/12-2/MP (data nadania 12.11.2012 r., data odbioru 14.11.2012 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.
Pismem z dnia 17.11.2012 r. (data nadania 17.11.2012 r., data wpływu 19.11.2012 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W chwili dokonania zgłoszenia rekrutacyjnego na stażystę, biorącego udział w ramach realizacji Projektu „Program unowocześniania kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 4.1.1.: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni oraz w dniu podpisania Umowy trójstronnej o staż, Wnioskodawczyni była studentem na II stopniu kształcenia o profilu rolniczym, studentem jest do dnia dzisiejszego. Studia I-go stopnia kształcenia o profilu rolniczym ukończyła 06.03.2012 r. uzyskując tytuł inżyniera zootechnika. Studia II-go stopnia o profilu rolniczym zgodnie z decyzją Komisji Rekrutacyjnej Wydziału Nauk o Zwierzętach Wnioskodawczyni rozpoczęła 20.03.2012 r.. Umowę trójstronną o staż pomiędzy Stażystą, Uczelnią a Zakładem Pracy, w którym Wnioskodawczyni odbywała 3-miesięczny staż, podpisała 20.06.2012 r., będąc w tym czasie studentem II stopnia kształcenia o profilu rolniczym S.. Poprzez złożenie aplikacji w rekrutacji „Programu unowocześnia kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów”, Wnioskodawczyni zgłosiła swoją chęć podwyższenia kwalifikacji zawodowych, praktycznych w zakresie produkcji rolniczej (produkcja roślinna i produkcja zwierzęca), przetwórstwa płodów rolnych i informatyki w rolnictwie oraz zadeklarowała swoją wole udziału w ww. projekcie współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W III edycji stażu „Programu unowocześniania kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów”, w której Wnioskodawczyni brała udział była jedną z szesnastu uczestników. Po odbytym stażu w okresie od 01.07.2012 r. do 30.09.2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała pozytywną opinię od Zakładowego Opiekuna Praktyk o przebiegu stażu studenta. Jako uczestnik projektu „Program unowocześniania kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów” Wnioskodawczyni spełnia wszystkie jego kryteria, czyli jest beneficjentem ostatecznym.
W treści par. 1 trójstronnej umowy, o której mowa wyżej, istnieje zapis - cytat: „Niniejsza umowa zostaje zawarta w ramach realizacji Projektu „Program unowocześniania kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 4.1.1.: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.”
W treści par. 2 pkt 1 ww. wym. umowy istnieje zapis - cytat: „Zakład Pracy zobowiązuje się do: - nieodpłatnej współpracy z Uczelnią w celu zorganizowania i przeprowadzenia 3 - miesięcznego stażu w okresie od 01.07.2012 r. do 30.09.2012 r. w siedzibie Zakładu Pracy, w oparciu o przygotowany przez Zakład Pracy „program stażu”
W treści par. 3 pkt l i pkt 2 ww. wym. umowy istnieje zapis: - „Uczelnia zobowiązuje się do wypłaty Stażyście w okresie trwania stażu stypendium stażowe.”
- „Od stypendium stażowego będą odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne, zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych z dn. 13.10.1998 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 11 poz. 74 z późn. zm.), składki na ubezpieczenie zdrowotne na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 24a ustawy z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
W razie braku przedstawienia przez Stażystę indywidualnej interpretacji podatkowej właściwego Urzędu Skarbowego, o której mowa w par. 7 ust. 6 pkt 2 niniejszej umowy, Uczelnia ma prawo odprowadzić od stypendium stażowego także zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach i zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350).”
W treści par. 6 ww. wym. umowy - cytat: „Stypendium stażowe Stażysty, o którym mowa w par. 3, wypłacane będzie w ramach projektu, Projektu pt. „Program unowocześniania kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego”.
W treści par. 7 pkt 1 i pkt 2 ww. wym. umowy - cytat: - „Stażysta oświadcza, że deklaruje wolę udziału w projekcie, o którym mowa w par. 1 zgodnie z warunkami przewidzianymi w umowie o dofinansowanie Projektu zawartej dn. 06.05.2009 r. przez Uczelnię z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, reprezentowanym przez - Zastępcę Dyrektora Departamentu Wdrożeń i Innowacji oraz - Zastępcę Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów,”
- „Stażysta oświadcza, że został poinformowany, że uczestniczy w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.”
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy jest przepis zwalniający wypłacone - stypendium stażowe - z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeśli jest, to jaki to przepis i czy uczelnia jako płatnik ma obowiązek odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu...
- Czy to stypendium jest zwolnione z opodatkowania, jeżeli nie, to na kim będzie spoczywał obowiązek uiszczenia podatku, czy na uczelni czy na podatniku...
Zdaniem Wnioskodawczyni, istnieje przepis zwalniający wypłacone - stypendium stażowe - z podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepis ten wynika z pisma Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym z dnia 30 marca 2010 r skierowanym do: Pani Zastępcy Dyrektora Departamentu Wdrożeń i Innowacji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego o treści: „(…) w odpowiedzi na pismo z dnia 19 marca 2010 r. na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom Projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jako pomoc są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.”
W opinii Wnioskodawczyni, w związku z powyższym Uczelnia jako płatnik nie ma obowiązku odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy. Przedmiotowe stypendium stażowe jest zwolnione z opodatkowania. Obowiązek uiszczenia podatku nie będzie ciążył ani na podatniku, ani na Uczelni. Stypendium stażowe wypłacane w ramach Projektu pt. „Program unowocześniania kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Z wniosku wynika, iż w chwili dokonania zgłoszenia rekrutacyjnego na stażystę, biorącego udział w ramach realizacji Projektu „Program unowocześniania kształcenia w X. dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 4.1.1.: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni oraz w dniu podpisania Umowy trójstronnej o staż, Wnioskodawczyni była studentem S. na II stopniu kształcenia o profilu rolniczym. Umowę trójstronną o staż pomiędzy Stażystą, Uczelnią a Zakładem Pracy, w którym Wnioskodawczyni odbywała 3-miesięczny staż, podpisała 20.06.2012 r. Jako uczestnik projektu „Program unowocześniania kształcenia w S. dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów” Wnioskodawczyni spełnia wszystkie jego kryteria, czyli jest beneficjentem ostatecznym. Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie – jak wynika z treści wniosku - uczestnikiem przedmiotowego projektu jest Wnioskodawczyni. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do stypendium stażowego otrzymanego przez Wnioskodawczynię - uczestnika projektu „Program unowocześnienia kształcenia dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów”, jako pomoc udzielona w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, będzie mieć zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu.
Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawczynię pisma Ministerstwa Rozwoju Regionalnego należy stwierdzić, iż dotyczyło ono indywidualnej sprawie osoby, która się o nie ubiegała i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|