Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-780/12/UH
z 31 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 26 lipca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2012r. (data wpływu 25 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT – jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2012r. (data wpływu w dniu 25 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 12 października 2012r. znak: IBPP3/443-780/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jako Beneficjent uzyskała dofinansowanie dla projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013, Priorytet I, Działanie 1.1, Poddziałanie 1.1.2 Promocja inwestycyjna.

Projekt dotyczy promocji inwestycyjnej Gminy Miasta … ze szczególnym uwzględnieniem wybranych i odpowiednio przygotowanych elementów oferty inwestycyjnej Miasta. Realizacja projektu przyczyni się do realizacji wybranych projektów i planów inwestycyjnych Miasta, zwiększenia ilości inwestycji zewnętrznych oraz podniesienia rozpoznawalności oferty inwestycyjnej …..

W projekcie zaplanowano następujące działania:

  • przygotowanie profesjonalnego filmu promocyjnego,
  • udział przedstawicieli Miasta …. w targach inwestycyjnych;
  • organizację w …. road show dla dziennikarzy (ze szczególnym uwzględnieniem specjalistów z branży ekonomicznej),
  • organizację serii spotkań biznesowych w …. i dwóch wybranych miastach w …,
  • organizację spotkania podsumowującego w …,
  • zamówienie produkcji materiałów promocyjnych w postaci: folder inwestycyjny, prezentacja, mapa,
  • zakup gadżetów reklamowych z logo Projektu w formie: długopis, latawiec notes, pendrive, kalendarz, torba,
  • zamieszczenie w prasie i Internecie materiałów promujących ofertę inwestycyjną …..

Na koszty projektu składają się więc wydatki na: transport, zakwaterowanie, diety, wynajęcie powierzchni wystawowych, bilety wstępu, materiały promocyjne, kampanię w prasie i Internecie.

W ramach realizacji projektu Gmina będzie nabywała usługi noclegowe, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w celu zapewnienia zakwaterowania przedstawicieli Urzędu Miasta na czas udziału w targach. Koszty zakwaterowania w związku z udziałem w poszczególnych wyjazdach zostały uwzględnione w budżecie projektu. Gmina nie nabywa usług gastronomicznych. Koszty wyżywienia rozliczane są w formie diet.

Projekt realizowany będzie w latach 2012-2013.

Podczas targów i spotkań promowana będzie oferta inwestycyjna Gminy wśród potencjalnych inwestorów. W ramach projektu zakłada się wyprodukowanie materiałów promocyjnych, które będą rozdysponowane nieodpłatnie. Beneficjentami pośrednimi projektu są uczestnicy targów i spotkań biznesowych, podmioty, które skorzystają z oferty inwestycyjnej Miasta. Jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT w ramach projektu będzie figurowała Gmina.

Celem głównym projektu jest pozyskanie inwestorów i wspólników do realizacji wybranych projektów i planów inwestycyjnych.

Celami pośrednimi projektu są: wzrost wartości bezpośrednich inwestycji w …., wzrost liczby nowych podmiotów gospodarczych i miejsc pracy i w efekcie tego wzrost dochodów gminy pochodzących z wpływów podatkowych (głównie PIT i CIT).

Produktami projektu będą wyprodukowane materiały promocyjne, przeprowadzone kampanie promocyjne i udziały w targach inwestycyjnych. Materiały promocyjne będą udostępniane nieodpłatnie każdemu zainteresowanemu.

Wskaźnikami rezultatu będzie liczba wypromowanych ofert inwestycyjnych. Zgodnie z deklaracją, zapisaną we wniosku aplikacyjnym - Projekt nie będzie generował dochodów.

W ramach projektu promowana będzie oferta inwestycyjna Miasta. W będącym przedmiotem oferty ogólnym areale 706 ha, własność gminy (8 kompleksów) wynosi ok. 93,6 ha - czyli 13,2% przy czym nie wszystkie podane w ofercie obszary przeznaczone są pod działalność komercyjną (ze względu na warunki terenowe, środowiskowe, wyłączenia pod budowę dróg czy istniejącą zabudowę). Realnie do wykorzystania inwestycyjnego jest ok. 75 ha czyli 10,6%. Jednocześnie w ofercie inwestycyjnej, w odniesieniu do 4 kompleksów o powierzchni 54,6 ha, zapisano, że rozdysponowanie terenu zakłada różne formy współpracy gminy z podmiotem prywatnym, z wyłączeniem sprzedaży. Pośrednim efektem realizacji projektu dla Gminy może być ułatwienie zbycia lub pozyskania przychodów z ok. 30 ha promowanych terenów komunalnych, co stanowi ok. 5% ogólnego areału znajdującego się o ofercie inwestycyjnej. W przypadku 4 z 8 promowanych kompleksów stanowiących własność Gminy (obszar 54,6 ha czyli 70% areału stanowiącego własność gminy) przewiduje się udostępnienie na zasadzie koncesji na roboty budowlane lub innej formy partnerstwa publiczno -prywatnego, co nie będzie generowało bezpośredniego dochodu gminy (pośrednim może być np. PIT od osób zatrudnionych do obsługi inwestycji).

Założeniem zarówno koncesji, jak i innych form partnerstwa publiczno-prywatnego jest przerzucenie kosztów projektowania, realizacji i bieżącego utrzymania inwestycji na partnera prywatnego. Jego wynagrodzeniem w takim przypadku są pożytki pobierane z tytułu zarządzania obiektem/terenem. Nie wyklucza się jednak sytuacji, że objęte promocją tereny będą w przyszłości wydzierżawione lub zbyte.

W uzupełnieniu wniosku Gmina wyjaśniła, iż w momencie dokonywania zakupów towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie ma możliwości wyodrębnienia zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „...”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Z punktu widzenia przepisów podatku od towarów i usług i prawa do odliczenia podatku naliczonego istotny jest zamiar z jakim podatnik dokonuje nabycia towarów i usług. Jeżeli dokonuje się z zamiarem ich wykorzystania w przyszłej działalności opodatkowanej tj. ewentualne zbycie nieruchomości lub dzierżawa, przysługuje mu prawo do odliczenia w momencie ponoszenia wydatków. W związku z tym, że Gmina dopuszcza możliwość sprzedaży lub dzierżawy części promowanych terenów inwestycyjnych, będzie przysługiwało jej prawo do odliczeń, jednakże nie w pełnym zakresie.

W związku z powyższym Gmina nabędzie prawo do odliczenia części podatku naliczonego po dokonaniu sprzedaży opodatkowanej związanej ze zbyciem lub dzierżawą promowanych terenów, w proporcji odpowiadającej udziałowi zbytych lub wydzierżawionych terenów w stosunku do całego terenu objętego projektem.

Ponadto obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabytych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wydatki na zakwaterowanie i diety mieszczą się w katalogu tych usług.

Odliczenie będzie możliwe na zasadzie korekty deklaracji VAT-7 z chwilą dokonania sprzedaży opodatkowanej w tym zakresie. Odliczenia w momencie ponoszenia wydatków nie są możliwe, ponieważ cześć terenów inwestycyjnych nie jest przewidziana do wykonywania czynności opodatkowanych np. tereny pod inwestycje drogowe. Nie jest również zagwarantowane, że promowane tereny będą zbyte lub wydzierżawione. Procentowy udział terenów mogących być przedmiotem działalności opodatkowanej VAT w stosunku do całości w obecnej chwili nie jest możliwy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

–z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że „za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 – 3 u.p.t.u. sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy zatem rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku” oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Należy podkreślić, iż w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina uzyskała dofinansowanie dla projektu pn. „…”. Projekt dotyczy promocji inwestycyjnej Gminy ze szczególnym uwzględnieniem wybranych i odpowiednio przygotowanych elementów oferty inwestycyjne. Podczas targów i spotkań promowana będzie oferta inwestycyjna Gminy wśród potencjalnych inwestorów.

W ramach projektu promowana będzie oferta inwestycyjna Miasta. Nie wszystkie podane w ofercie obszary przeznaczone są pod działalność komercyjną (ze względu na warunki terenowe, środowiskowe, wyłączenia pod budowę dróg czy istniejącą zabudowę). Realnie do wykorzystania inwestycyjnego jest ok. 75 ha 93,6 ha stanowiących własność Gminy. Jednocześnie w ofercie inwestycyjnej, w odniesieniu do 4 kompleksów o powierzchni 54,6 ha, zapisano, że rozdysponowanie terenu zakłada różne formy współpracy gminy z podmiotem prywatnym, z wyłączeniem sprzedaży. Pośrednim efektem realizacji projektu dla Gminy może być ułatwienie zbycia lub pozyskania przychodów z ok. 30 ha promowanych terenów komunalnych, W przypadku 4 z 8 promowanych kompleksów stanowiących własność Gminy przewiduje się udostępnienie na zasadzie koncesji na roboty budowlane lub innej formy partnerstwa publiczno –prywatnego.

Założeniem zarówno koncesji, jak i innych form partnerstwa publiczno-prywatnego jest przerzucenie kosztów projektowania, realizacji i bieżącego utrzymania inwestycji na partnera prywatnego. Jego wynagrodzeniem w takim przypadku są pożytki pobierane z tytułu zarządzania obiektem/terenem. Nie wyklucza się jednak sytuacji, że objęte promocją tereny będą w przyszłości wydzierżawione lub zbyte.

Powyższego oznacza, iż promowane w ramach przedmiotowego projektu obszary objęte ofertą inwestycyjną będą przeznaczone do prowadzenia działalności komercyjnej, jednakże część z nich ze względu na warunki terenowe, środowiskowe, wyłączenia pod budowę dróg czy istniejącą zabudowę, do tej działalności nie zostanie wykorzystana.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Miasta, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy. Wnioskodawca już w momencie rozpoczęcia kampanii promocyjnej przewiduje, że celem działań promujących tereny inwestycyjne jest ich późniejsza sprzedaż lub dzierżawa lub inna forma współpracy z podmiotem prywatnycm. Zatem zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Miasto celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach, konferencjach czy organizację w zagranicznych i krajowych mediach telewizyjnych, drukowanych, czy internetowych reklamy, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Podkreślenia wymaga, że nie jest istotnym fakt, że w chwili obecnej tj. rozpoczęcia realizacji projektu, nie jest zagwarantowane, że promowane tereny w przyszłości będą wydzierżawione lub zbyte. Jak już wskazano na wstępie istotna jest intencja określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo – prawne. W rozpatrywanej sprawie co do zasady intencją (zamiarem) jest pozyskanie przez Gminę różnych form wynagrodzenia z tyt. udostępnienie terenów objętych promocją, a więc wykorzystanie promowanych terenów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Jak wykazano powyżej, Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu, czyli do promocji terenów inwestycyjnych z zamiarem komercyjnego ich wykorzystania w przyszłości, a zatem do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, które w przyszłości będą generować obrót opodatkowany VAT.

Odmienna sytuacja występuje w stosunku do terenów, co do których Wnioskodawca ma pewność, że nigdy nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W odniesieniu do promocji terenów w części dotyczącej dróg o charakterze publicznym oraz terenów, które z różnych przyczyn wyłączone są z działalności komercyjnej nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Co do zasady budowa dróg publicznych, jest realizacją celu publicznego na poziomie samorządowym, a więc jako zadanie jednostek samorządu terytorialnego mające na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty nie stanowi czynności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w części w jakiej realizacja projektu nie będzie związana z promocją terenów przeznaczonych do działalności komercyjnej, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca wskazał, iż w momencie dokonywania zakupów towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie ma możliwości wyodrębnienia zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi. Zatem nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności.

W takiej sytuacji, w świetle powołanej powyżej uchwały siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10), stwierdzić należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, wówczas Wnioskodawcy w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacja projektu będzie przysługiwało Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

W świetle powyższego Wnioskodawca, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w momencie ponoszenia wydatków, z wyłączeniem podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług hotelowych.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo organ podatkowy pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy w ramach realizacji przedmiotowego projektu, Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia zakupów związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi oraz nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj